LIVET ÄR HÄR OCH NU

Flera gånger har jag skrivit att livet är här och nu, morgondagen vet vi inget om. Och det är så sant.

Man missar inte allt det vackra i livet, bara man tar sig tid att stanna upp ......ibland.


Vi behöver bara läsa tidningen, lyssna på nyheterna eller växla några ord med grannen så påminns vi om hur snabbt livet kan förändras och hur kort livet är.
Och ändå, fast vi vet det...för det gör vi ju, så är vi många som yrar på, stressar, fyller våra almanackor med allt och ännu mera....istället för att njuta av dagen och minuten, den stund när vi verkligen lever och andas.

I höstas gjorde jag det valet att inte boka in något i min veckokalender, veckan fick bli som den blev. Det var ett gott val, ett val som jag rekommenderar till dig som läser detta.... ifall du känner att du har en för full kalender...... eller kanske du gjort det valet för länge sedan.

Det behöver ju inte betyda att man har långtråkigt. Nej, utan NU GÖR JAG VAD JAG VILL, NÄR JAG VILL OCH MED VEM JAG VILL.


Jag poppar popcorn en helt vanlig kväll och njuter av en bra bok.



Jag bara njuter av allt vackert runt omkring mig.




Blommorna, de blommar just för mig.



Nu har jag mer tid över för det viktigaste...familj och vänner.
Jag har hunnit med saker på ett helt annat sätt. Och jag har gjort saker som jag aldrig tagit mig tid för... förrut.

T.E.X.
-På hösten satte jag mig där ute (i samma veva som jag var ut och gav kaninerna nattmat) i mörkret och bara begrundade den vackra stjärnhimlen.
-Jag har suttit stilla ute som inne och bara lyssnat på alla ljud och sett på allt vackert...begrundat livet.
-Jag har njutit av extra många bad, och hunnit smörja in fötterna efteråt.
-Jag har städat skåp, för att jag velat och det har varit roligt...inget måste.
-Jag har prövat på nya recept.
-Min man och jag har hunnit se varandra mera och pratat mera eller bara varit nära varandra....nu  storhandlar vi tillsammans varje vecka.
-Jag har hunnit med flera nattliga samtal med ungdomarna (det är ju den tid på dygnet som de är vakna, pigga och vill disskutera).
- Jag och dottern har hunnit läsa, lära och ta reda på allt vad man behöver veta innan man skaffar hund.
-Jag har hunnit träffa flera vänninor och vi har delat vardagen och livet....djupare.
-Jag började blogga och får skriva, som jag tycker så mycket om.
-Jag har cyklat på min motionscykel när jag så önskat och unnat mig att se en film samtidigt.

Jag har vandrat på så många vackra stigar (inte med fötterna men i tankarna).



Jag har hunnit se hur en melon är uppbyggd. I den här fanns även ett hjärta...hittar du det?


Jag har städat i skåp och lådor och hittat mycket intressant.


Jag har hunnit gå igenom ALLA pennor.


Jag hittade ett fotografi från 1992 på en nyutexaminerad "sur" barnskötare...smile.


Jag har städat i gamla saker och hittat gamla godingar



När jag var ung då pysslade vi såna här tavlor och samlade på idol bilder. Det var tider det.Tyvärr kom bilden fel väg, lyckas inte få den svängd.


Mera gamla godingar.



JAG HAR HELT ENKELT LEVT MER MEN PLANERAT MINDRE......tagit dagen som den kommit. För jag har insett, att ju mindre jag planerar, dessto mera får jag gjort.....dessto mera lever jag det liv jag fått...fullt ut.

Jag kan inte säga att livet var sämre med en almanacka som var fylld, nej, men nu hinner jag njuta så mycket mera av allt.
Det är väl så livet är, man har det bra, men så inser man efteråt att det kunde ju faktiskt bli ännu bättre...fint så.

Men visst kommer det veckor när vi snurrar hårt i ekorrhjulet, varken vi vill eller ej. Men just då, är jag så glad att jag inte dessutom har en kalender med ännu mera program i.

I Lukasevangeliet 10:38-42 läser vi om systrarna Marta och Maria.
De får besök av Jesus, sin bästa vän och Maria går genast och sätter sig vid Hans fötter för att få lyssna till allt han har att berätta.
Men Marta hon stressar runt med allt som måste göras i ett hem, enligt henne. Marta blir sur på Maria som inte hjälper till. Hon går till Jesus och säger: Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.
Då svarar Jesus: (och jag kan riktigt se hans snälla ögon och vänliga, lugna röst) Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.

Och precis så är det, här i livet, ofta sätter vi energi på det som inte är livsviktigt.
Men liksom Marta så är det vi själva som måste komma fram till den saken...och det tror jag att vi alla gör, förr eller senare.
Det som är viktigt är: OM JAG LEVER MITT LIV, HÄR OCH NU OCH HUR JAG TÄNKT LEVA MITT LIV I EVIGHETEN.
Ännu har jag mycket att lära, men jag är på rätt väg. Jesu väg, den enda vägen som jag vill vandra på och vid Hans fötter vill jag sitta.

I det här lilla"häftet" får vi ett gott ord på vägen...för varje dag.


LEVER DU DITT LIV HÄR OCH NU? 

LEV OCH NJUT AV DET LIV DU FÅTT OCH DE MÄNNISKOR GUD GETT DIG.


I gårkväll var vi ut och köra (läs: vi tog oss tid och for ut och köra) och då såg vi den här underbara regnbågen. Himlen förkunnar Guds härlighet, himlavalvet vittnar om hans verk. Ps 19:2





Psaltaren 18.33
Gud rustar mig med styrka, så att jag vandrar den rätta vägen.

Hebreerbrevet 13:8-9
Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet. Låt er inte ryckas med av alla slags främmande läror. Vår inre styrka beror av Guds nåd och inte av en viss sorts mat.

Matteus 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er det skall ni också göra för dem.

Galaterbrevet 6:2
Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag.

1 Timotheosbrevet 6:6-10
Och visst ger religionen god lön, om man nöjer sig med det nödvändiga, för tomhänta kom vi till världen och tomhänta skall vi gå ur den. Har vi mat och kläder, skall vi vara nöjda. De som vill bli rika låter sig snärjas av frestelsen och faller offer för alla de dåraktiga och skadliga begär som störtar människorna i fördärv och undergång. Kärleken till pengar är roten till allt ont; genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023