SOMMARLOV

Om jag säger ordet SOMMAR, vad tänker du på då?
Ger ordet positiva eller negativa känslor?

För mig är SOMMAR= tid.

Framför allt TID FÖR OCH MED VARANDRA, SOM FAMILJ.

Hittade julkortet...ni kan ändra ordet jul till sommar...smile.

Vi skall naturligtvis ge mest tid till dem vi älskar, till våra nära och kära. Vi skall vårda våra relationer. Vi kan aldrig ge för mycket tid till varandra, men nog för lite.
Sommaren är en bra tid att satsa extra mycket, på alla relationer.


TID FÖR MORGONMÅL UTE I SOLEN....t.e.x. på balkongen. Att få fylla brickan med alltmöjligt färggrannt och gott, det är halva nöjet.
I sommar får jag dessutom inviga en ny bricka.

Denna vackra bricka har jag fått av en vännina.
Det är TID ATT HINNA NJUTA I OCH AV VÅR TRÄDGÅRD och av alla BLOMMOR.

Jag kan berätta att jag har inga gröna fingrar, vilket gör att blommor torkar, drunknar eller bara liksom sjunker ihop och försvinner, och DÅ..... köper jag en ny. Jag hinner med många olika blommor från våren till hösten.
Men jag är väldigt sparsam av mig också, så i år kom jag på en jätte bra ide. Jag tog upp sticklingar (eller vad det nu heter)  av violerna och planterade i burkar och korgar, lite här och där...det kostade inget och jag tycker att det blev så fint.

Här finns en hel del att ta upp ännu...ifall jag vill.









Färggrant.




Stenen liknar ett hjärta....upphittad vid fäboda (villan).











TID ATT STEKA PLÄTTAR (mer än vanligt) och sen äta dem med färska JORDGUBBAR...mums.

Jag älskar plättar.






TID ATT BARA SLAPPA i trädgårdgungan och kanske läsa en bra bok.
Den här boken fick jag till födelsedagen, av en väninna. Den passar otroligt bra, nu när vi dessutom skall få en hundvalp. 
Den 20 Juli åker vi till Stockholm och hämtar vår Hugo, som är 6 dagar gammal idag. Han är mörkbrun och svart....åååå vad vi längtar. 


Otroligt bra och häftig bok...så annorlunda, men så talande.




TID FÖR VÄNNER, FESTER OCH BJUDNINGAR.

Idag har vi varit på Matildas avslutning i Pedersörekyrka.
Skolan som inte rymmer alla elever, lärare och föräldrar mfl så har många år firat terminsavslutningar i kyrkan, och så även i år.
Det var en fin fest med sång, musik och tal.
Där var även prästen Jockum med och berättade om hur viktigt det är att säga, göra och tänka gott om varandra. ALLT VAD NI VILL ATT MÄNNISKORNA SKALL GÖRA FÖR ER DET SKALL NI  OCKSÅ GÖRA FÖR DEM Matt 7:12.

Att få sjunga psalmen "DEN BLOMSTER TID NU KOMMER" är så härligt. Känslan av sommarlov finns där ännu, ifrån min egen skoltid. Även fast jag har ett par veckor kvar att jobba innan semestern så känns det ändå som om jag har sommarlov också...när barnen har det.

Vi fick tacka Matildas lärare Mika som haft både henne och Mikael och Mattias. En otroligt härlig lärare med ett stort hjärta och fötterna på jorden.

Matilda skall nu börja i 6:an. I Jakobstad är alla 6:or till 9:or i samma skola (förrutom språkbads 6:orna) Så det blir högstadiet nästa år. 


Lycklig och glad.


Utanför kyrkan.



GLÄDJESKUTT
På vägen hem gick vi in via K-Super Market och köpte lite avslutningsgott.

Mums
När vi kom  hem satte vi oss i trädgårdsgungan och funderade på livsviktiga saker....och mumsade gott.




På eftermiddagen fick vi åka och fira dessa unga och söta damer (barnens småkusiner). 
Amanda har tagit kombiexamen,student och artesan, interiörsassistent. Belinda har tagit studenten.




De hade så underbara klänningar.




Sommaren ger oss också TID FÖR BASTUBAD, POOLBAD OCH GRILLNING...ja de hör liksom ihop.


Laven i vår utebastu är så lång, så man kan ligga raklång...härligt.



Att få njuta av havet, bad och vågor som kluckar, det är ljuvligt. 





Att gå barfota i sanden, är ett måste på sommaren.



Att umgås med dessa gnagare ......är livet.


Sommaren är ju också en TID FÖR LÄGER. Vi åker varje sommar på Ku:s familjeläger (Kyrkans Ungdoms läger) till Pieksämäki. Ett läger som jag varmt rekomenderar.
Man kan anmäla sig fram till den 15 Juni. 
Det är barn, ungdomar och vuxna, alla möjliga människor i olika åldrar och livssituationer som träffas och delar livet och får lära sig mer om livet med Gud. 
Temat för sommarens läger är " I din öppna famn".


TID FÖR JESUS
Men vad vi än gör på sommaren så får vi inte glömma bort Jesus...Han är ju den som skall komma på första plats i våra liv.
Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också Matt 6:33.

Vårt liv kommer att bli lika grönt, växande och levande som på bilden, om vi låter Jesus beröra oss.

Vakna upp med Jesus på morgonen, lev med och av Honom hela dagen, stilla dig inför nattens vila tillsammans med Honom. Låt Honom (och ingen annan) få fylla dina brunnar...med levande vatten.



Så här grönt har det blivit vid Rackartåget (en stig här nära.....vår lilla skog)


JAG VILL ÖNSKA ER ALLA EN RIKTIGT SKÖN OCH VÄLSIGNAD SOMMAR.

Psaltaren 118:24
Detta är den dag som Herren har gjort, låtom oss på den fröjdas och vara glada.

Matteus 6:33
Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.

Matteus 7:12
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.

Jakobsbrevet 4:8
Närma er Gud och han skall närma sig er.

Psaltaren 37:4-5
Ha din glädje i Herren, han ger dig allt vad ditt hjärta begär. Lägg ditt liv i Herrens hand. Lita på Honom, han kommer att handla.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023