DAG 2 AV SISTA REHABILITERINGEN

Vaknade när min telefon väckte kl 6.40, då hade Tanja redan fönat och fixat sitt hår...och jag hade inte hört ett knyst.
Jag har sovit som en stock hela natten.....så skönt. Jag kände mig mycket utvilad och redo för en ny dag.



I dag har vi haft gruppdiskussion med socionomen,  det är alltid väldigt intressant.
Vi diskuterade en hel del hur vår hälsa påverkar vårt arbete och om vi får stöd och hjälp från vår arbetshälsovård och vår arbetsledning.





Det är det här (bilden här under) vi skall sträva till, för så här borde det vara enligt experterna för att vi skall få må optimalt.
Vi insåg att åtminstone den egna cirkeln den är inte lika stor som de övriga, men att den kanske blir en vacker dag när livssituationen förändras, med ex. åldern.




Och dessa skall vara i balans för att vi skall få må bra.




SKOGSPROMENAD
Vi har promenerat i skogen idag och avslutade med stretching. Det var liksom igår skönt och varmt inne i skogen.
Det var en skön promenad när vi fick gå och prata och samtidigt njuta av naturen och frisk luft.
Jag startade med mössa och vantar i det soliga blåsvädret och det behövdes första varvet (på spånbanan), sen när jag fick upp värmen åkte de bort.
Just nu har det börjat regna.


KLÄDSELN
Dessa två söta systrar går alltid klädda lika, och vid varje träningspass är de fint uppklädda.


Nej, det var ett skämt😊. De är inte ens systrar även om de skulle kunna vara det i mina ögon. Och här hade vi "klänningprovning" pågång.
En dam fanns här på plats med b.l.a en massa vackra klänningar som man fick ta upp till rummet och pröva. Så vi tog upp en hel del och prövade och speglade oss.
Det blev ingen affär för min del, men vackra var de.




FASTNADE FAST
Vi har gjort muskeltest idag....på tid eller utgående från hur länge vi orkade hålla på med en viss övning.
Vi testade armstyrka, benstyrka, ryggstyrka och magstyrka. Det sistnämnda får jag inte göra p.g.a.min diskutbuktning, för då trycker jag ut diskmassan tills den spricker och det slutar i diskbråck.

När Tanja hade klart sin ryggövning, och skulle stiga upp från bänken, så blev det roligt....åtminstone för oss som stod och såg på, för hon fastnade i bänken😊.


Denna bänk låg vi på under ryggtestet. Vi skulle ligga på mage med fötterna fastspända i den runda dynan som sänktes ner. Sen fällde de ner framdelen så att vi blev hängandes i luften med överkroppen, sen skulle vi försöka att hålla oss raklånga rakt ut i luften i 2 min 40 sek. Och vi klarade det båda två😅.
Men som sagt när Tanja var klar och fysioterapeuten skulle ta loss henne, så hade ställningen fastnat. Det behövdes en av kararnas hjälp innan vi fick loss henne.
Tanja tog allt med ro och sa efteråt: du borde ha tagit bild. Ja det skulle jag säkert ha gjort om jag vetat att jag fått och ifall jag hade haft kameran nära.
Nästagång du fastnar då dokumenterar jag det med en bild😉.

Därefter blev det motionsgymnastik, eller egentligen var det bara en massa stretching och det var precis vad vi behövde efter alla tester.


BRA AVSLUTNING PÅ DAGEN
Och jag har avslutat dagsprogramet med massage.
Massören var väldigt pratsam så jag fick knagla på med min finska som ju inte är den bästa, men han förstod allt och vi disskuterade allt från mitt jobb till dialekt.
Han sa att han förstår (på svenska) när någon vill ha masserad benen, och att han även nu har lärt sig när någon vill få "massera beinä". Han har alltså börjat lära sig lite dialekt. Men han kunde inte förstå hur man får ben till beinä...varifrån i:et och ä:et kommer😉.

KVÄLLSMYS
Nu ligger vi här och njuter i våra sängar igen och pratar om alltmöjligt medan jag laddar ner lite bilder och bloggar och Tanja ser på tv, läser lite nyheter och surfar runt på sociala medier😊.

Jag ringde just till Matilda och kollade läget. Hon hade varit till frissan och var nu påväg hem.
Hugo hade de inte fått någon mat i idag, så nu hoppas och ber jag att de får i honom mat innan natten, annars kan det bli problem....illamående med galla som kommer upp....som jag ju skrev om i ett tidigare inlägg.

Jag pratade med mamma i telefon idag när vi hade fruktpaus. Mamma sa att Hugo har "dryft" (längtar) efter mamma idag. men annars var allt ok.

Här en bild på härliga Tanja (min rumskompis) under fruktpausen...hon äter ett hälsosamt äpple.



Ringde även till Jan, i Österrike. Där har de +30 grader och det är så varmt att det är tungt att bara sitta, sa han.
Nu hade de mötet färdigt för idag och skulle ut på en tur upp i alperna.


DAGENS TANKE
Här borde alla få vara några veckor varje år och få tanka, liksom vi fått/får göra.

TACK Jesus att jag fick möjligheten att få fara på rehabilitering och få träffa vårt gäng och få ta del av allt från föreläsningar, motionspass till spabehandlingar, lär mig att ta vara på det som är bra och nödvändigt för mig just nu.

FINNS DET NÅGOT I DITT LIV SOM DU ÖNSKAR ELLER SAKNAR?

Det här var precis vad jag behövde fast jag inte visste om det....MEN HERREN VISSTE.

HERREN VET OCKSÅ VAD DU BEHÖVER, så lämna dina önskemål till Honom....FÖR HERREN ÄR DEN ENDA I HELA VÄRLDEN SOM VET PRECIS VAD DU BEHÖVER....i smått som stort. Och för Honom är inget omöjligt.

OCH BE FÖR DEM SOM FINNS I DITT HJÄRTA....Jesus vill hjälpa oss alla.






BE, OCH NI SKA FÅ. SÖK, OCH NI SKA FINNA. BULTA, OCH DÖRREN SKA ÖPPNAS FÖR ER. FÖR VAR OCH EN SOM BER, HAN FÅR, OCH DEN SOM SÖKER, HAN FINNER, OCH FÖR DEN SOM BULTAR SKA DÖRREN ÖPPNAS (Matteusevangeliet 7:7-8).

HOPPAS PÅ HERREN, VAR STARK OCH FRIMODIG I DITT HJÄRTA, JA, VÄNTA PÅ HERREN (Psaltaren 27:14).

FÖR MÄNNISKOR ÄR DET OMÖJLIGT, MEN INTE FÖR GUD. TY FÖR GUD ÄR ALLTING MÖJLIGT (Markus 10:27).






Kommentarer

  1. Uppdatering: Matilda sände meddelande att Hugo har ätit "mycket" mat efter kvällspromenaden. Mitt hjärta är lätt, nu kan jag somna lungt. Alla har vi det vi grubblar på. Godnatt alla. Kram Camilla

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023