KYLIG VÅR

14 maj- 2017 firade vi morsdag i kalla vindar och solen som knappt ville titta fram.
Men det mulna, kalla vädret var dock inget som störde morsdagsfirandet även om solen och värmen skulle ha förgyllt den ännu mera.

Hemma hos mamma och pappa har vi tillbringat de flesta morsdagar på utsidan och intagit både mat, kaffe och tårta (om man önskat) ute i det varma vädret.

Deras gräsmatta uppe på kullen och alla träd och buskar brukar vara betydligt grönare än så här.


Hugo stördes inte av vädret, han sprang glatt omkring och snusade in alla dofter som finns att "njuta" av på landet...och lyfte på benet både här och där.



Vi andra tillbringade så gott som all tid på insidan.




Jag ville ha en bild av min kära mamma, så hon satte sig ner och koncentrerade sig på fotografieringen. Min kära pappa trodde att han inte kom med på bild.....men det gjorde han😉.



Vi firade inte endast på söndag utan hela förra helgen, för pojkarna fyllde 20 år på fredag och på lördag hade vi kalas.
Och när det är pojkarnas kalas så står det alltid grillat på menyn. Jan skötte om grillningen som vanligt.




Och jag hade hand om bakningen. Tror bestämt att det är år sedan jag senast bakat mokkarutor, men nu blev det av. Och goda blev de...för goda. Det blev nämligen över en del, som skulle ha räckt bra till att frysas in, till ett annat tillfälle....men de kom liksom aldrig till frysen. Och det beror nog mest på Matilda och mig.

Ett smaskigt tips: Ta en mokkaruta och dränk den från sidorna med lite kaffe....mums, det blir en god bakelse som kan avnjutas med sked eller gaffel.




VÄRMEN ÄR HÄR......
I dag på eftermiddagen så kom värmen (igen) +16 grader, och nu hoppas vi att den kom för att stanna.
Det börjar bli lite grönare här och där.

"Rackartåget", vår lilla skog..har blivit upprensad. Så det liknar ingen skog mera, men en mysig bred stig mitt i växtligheten (det där lätt konstigt, men det är sant😉).

Ville bara sätta in några bilder från en av våra promenadrundor så jag får se och jämföra nästa vår.


VÅRKÄNSLOR.
Och våren och värmen tar fram renoverings/byggivern hos min man.
Efter många års önskan har han fått sin vilja igenom.....han vill göra om vårt garage (där det dessutom inte ryms in någon bil) och byta ut dubbeldörrarna till en enkel....så som det var från allra första börja på detta uthus.
Han kommer även att bygga ut terassen och taket.

Så här såg det ut igår.




Och nu ser det ut så här....det går undan.


Idag på dagen var han hemma med Hugo 3h och sågade och spikade, medan jag och dagbarnen var på en härlig vårutfärd till Bubblans ponnystall.

I kväll har han målat....får se vad som händer imorgon.
Under tiden satt jag och njöt av utsikten (min målande man) och en kaffekopp med skinksmörgås.



Konrad och Selma har också vårkänslor och njuter av att få vara ute i det fria. De passar bra in i "inredningen".




Och om någon kär djurvän ser att stackars kaninen har ju alldeles missfärgat kring ögat. Så kan jag berätta att Konrad har blivit undersökt av veterinär och den ögonsjukdom som han har kan man inte göra något åt och han lider inte av det. Det går att ge droppar, men genast man slutar så börjar ögat att rinna igen. Det går i perioder, ibland är det helt borta.
Och det är inget som smittar för då skulle ju även Selma ha fått det.
Men vi ber att Jesus skall hela Konrads öga.

DENNA HELG.
Denna helg har vi mycket intressant och roligt framför oss. Redan ikväll får vi hem Mikael. Mattias däremot sitter inne tre veckor i rad.
Imorgon får vi besök av en söt ung dam, som vi skall få tillbringa dagen med.
Och på söndag blir det detta roliga återkomande evenemang varje år i maj.


Är du eller din familj intresserade av att hänga med så kan man kolla med Henrik (kontaktuppgifter finns här ovan). Alla ryms med, men det kan vara knepigt så här sent att få mat. Men det finns flera som äter hemma och dyker upp efteråt.



BOKA IN TID
Och nu när värmen, solen och ljuset är här igen får vi inte glömma Jesus (jag säger detta lika mycket till mig själv som till någon annan).

Det är så lätt hänt att vi dras in i sommartankar, sommarkänslor och sommargöromål. Så lätt att vi glömmer 1. Vem det var som visste att vi människor behöver omväxling för att vara nöjda (om vi ens är nöjd ändå?). Och. 2. Vem som just därför gav oss våra årstider. För de är omväxling, även om de inte alltid växlar om.... när och som vi vill.

Lika viktigt som att boka in vitid och jagtid så är det att boka in Jesustid......förrutom att det sista borde vara varje dag, FÖR ATT VI SKALL KUNNA LEVA VÅRA LIV.....fulla av liv.

ÖNSKAR ER SOM LÄSER EN SKÖN, god😋 OCH VÄLSIGNAD HELG.




DET ÄR ANDEN SOM GER LIV, KÖTTET ÄR INTE TILL NÅGON NYTTA. DE ORD SOM JAG HAR TALAT TILL ER ÄR ANDE OCH LIV (Johannesevangeliet 6:63).

SAMLA INTE SKATTER PÅ JORDEN, DÄR ROST OCH MAL FÖRSTÖR OCH DÄR TJUVAR BRYTER SIG IN OCH STJÄL. SAMLA ER SKATTER I HIMLEN, DÄR VARKEN ROST ELLER MAL FÖRSTÖR OCH DÄR INGA TJUVAR BRYTER SIG IN OCH STJÄL.
TY DÄR DIN SKATT ÄR, DÄR KOMMER OCKSÅ DITT HJÄRTA ATT VARA (Matteusevangeliet 6:19-21).

DE SOM SER UPP TILL HONOM STRÅLAR AV FRÖJD, DERAS ANSIKTEN BEHÖVER EJ RODNA AV BLYGSEL (Psaltaren 34:6).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023