HÖSTLOV I TUURI

Efter Åbotrippen så kom vi hit till Tuuri på söndagkväll.


Tuuri är en plats där vi känner oss hemma, därför återkommer vi hit flera gånger/ år.
Det har sin charm att bo här på campingen även i höstmörkret.

HÖST. Där hemma är det första året som vi fått äppel på vårt treåriga äppelträd. Ett äppelträd som innehåller så mycket kärlek, fick det av ett dagbarn som jag fått glädjen att ta hand om i fyra år.

Här sover vi länge och äter ett sent morgonmål. Någon tar sen en långpromenad med Hugo och de andra tar kanske en sväng in till affären.


Det är här vi storhandlar...ofta. Vi köper ex. tandkräm i stora mängder. Vi handlar kläder (ofta utekläder). Vi köper presenter till kommande kalas och även julklappar.



Det är här vi har tid att pröva skor och hitta de som verkligen passar och är bra för fötterna.
Här hinner jag kolla in och köpa olika slags reflexer för olika ändamål (till cyklar, till hunden, till infarten...).
Och här hinner jag läsa innehållsförteckningarna på hundgodiset så det säkert är spannmålsfritt.
Och jag har tid att välja en bra tandborste, så jag får slänga den gamla urnötta.
Och jag hinner pröva klänningar...och jag köper t.o.m två helt nya.



Och vi (jag och Matilda) hinner fjanta oss i provhytten, skratta och ha roligt.....och sen skämmas lite när vi går ut.

Sånt vill jag hinna med....och sånt hinner vi med här.

Vi är här när vi har tid. Och vi har tid när vi är här.

Vi gör något gott till kvällen, igår blev det måndagsmys med taco.



Vi hinner se varann och vi hinner prata, reda ut, fixa och planera.

Vi har b.l.a letat balklänning på nätet, till Matilda. Det blir ju bal och firande av Finland 100 år i hennes skola i år😊.

Där hemma mitt i vardagen hinner vi också, men inte alls lika som när vi är lediga och borta hemifrån.

Här hinner jag stå lääänge i duschen och här kan jag bara vara....här och nu.

Här hinner jag reda ut Hugos päls, borsta och klippa och göra honom mjuk och skön.



Här hinner jag blogga.

Jag undrar när i livet eller ens OM vi någongång i livet kommer till detta stadie av tid och harmoni så länge vi alla behöver ha klockan att ringa varje morgon för att hinna passa våra tider.

Mitt i arbete, skola och vardag som rullar på så HAR vi också tid och harmoni, men den är annorlunda än den vi upplever nu och här. Och kanske det är just precis så det skall vara?

Vardagslyx.

Vardagslyx...Matilda sätter en badbomb i badet.

Och resultatet blir  "MYS".


ALLA HAR VI SAKER ATT JOBBA PÅ.
OCH SIST OCH SLUTLIGEN SÅ ÄR DET BARA JESUS SOM KAN HJÄLPA OSS ATT PRIORITERA RÄTT I LIVET. ENDAST HAN VET HUR, NÄR OCH VAD VI BORDE GÖRA I OCH AV VÅRA LIV. HAN ÄR DEN SOM KAN OCH VILL FORMA OSS ..... RÄTT.


Paus i renoveringen på vinden....vardagslyx.

VEM FÅR OCH VEM LÅTER DU FORMA DIG OCH DITT LIV? 

Vi kristna brukar tala om att vi ibland är "I KRUKMAKARENS HÄNDER", i Herrens händer (liksom vi läser i bibelordet här nedan). 
Naturligtvis är vi alltid i Hans händer, men ibland formar Han oss extra mycket. Vi får ligga på drejskivan under en längre eller kortare period.....men det blir en period i vårt liv när det händer saker. 


JAG ÄR JUST NU I KRUKMAKARENS HÄNDER och det händer hela tiden saker, det är en spännande tid. 
Herren satte mig på drejskivan i januari när pojkarna drog in i armen och det blev så tyst och tomt i huset.....då började Herren jobba med mig, för att jag skulle kunna njuta även av denna tid i vårt liv och hitta nya vägar och möjligheter....och på den vägen vandrar jag nu😊.


Det finns många vägar att välja på här i livet. Vi får se upp så vi inte väljer fel, det är bra att fråga om råd / lov...liksom Hugo gör.

OCH KÄRLET SOM KRUKMAKAREN HÖLL PÅ ATT GÖRA AV LERAN MISSLYCKADES I HANS HAND. DÅ BÖRJADE HAN OM OCH GJORDE DET TILL ETT ANNAT KÄRL, SÅ SOM HAN VILLE HA DET......SOM LERAN I KRUKMAKARENS HAND, SÅ ÄR NI I MIN (I HERRENS) HAND (Jeremia 18:4, 6b).

NEJ, SÖK FÖRST GUDS RIKE OCH HANS RÄTTFÄRDIGHET, SÅ SKA NI FÅ ALLT DET ANDRA OCKSÅ (Matteusevangeliet 6:33).

BE, OCH NI SKA FÅ. SÖK, OCH NI SKA FINNA. BULTA, OCH DÖRREN SKA ÖPPNAS FÖR ER. FÖR VAR OCH EN SOM BER, HAN FÅR, OCH DEN SOM SÖKER, HAN FINNER, OCH FÖR DEN SOM BULTAR SKALL DÖRREN ÖPPNAS (Matteusevangeliet 7:7-8). 

FÖR DÄR ER SKATT ÄR DÄR KOMMER OCKSÅ ERT HJÄRTA ATT VARA (Lukasevangeliet 12:34).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023