SJUNGER DE KRISTNA ENDAST (TRÅKIGA) PSALMER?

Det visar sig att många tror så, att vi kristna sjunger endast de gamla psalmerna som vi sjöng i söndagsskolan och på morgonsamlingarna i skolan.

Och jag vill tillägga, det är inget fel på att sjunga dem om det är just de som ger dig glädje och uppbyggelse, om det är de psalmerna/sångerna som får dig att lova och prisa vår Herre.


En liten stund med Jesus (och några goda bakverk) och vad den jämnar allt.

Vi har ju dessutom fått ett alldeles nytt psalmbokstillägg, en sångskatt med många alldeles nyskrivna moderna psalmer och även lovsånger (vilka jag dock inte kommer att göra "reklam" för i detta inlägg).

För mig och vår familj är det inte psalmbokens psalmer och sånger som strömmar ut ur högtalarna när vi lyssnar på kristen musik (förrutom vissa lovsånger då).
Vi lyssnar beroende på humör och situation på allt från lugna lovsånger till rivigare kristen musik.

PS. Vissa av låtarna här börjar med några sekunders reklam, vänta ut den eller tryck på Skip Ad så börjar låten.





Samma lovsång här under men lite rivigare. Den här versionen gillar Matilda bäst.



I det här inlägget delar jag med mig av en massa lovsånger, både lugna och rivigare och både på svenska, engelska och även en av mina finska favoriter.

Det är bara att trycka på dem och lyssna......ta till dig orden, låt dig dras med i lovsången, dansa till Herren, prisa vår Herre..... vår allt.
Gillar du inte musiken, lyssna till orden. Och gillar du inte orden, lyssna till musiken.












Jag tror att de människor som går i kyrkan endast på dop, konfirmation, vigsel, begravning, jul o.s.v kommer i kontakt med endast psalmer och missar kanske den mera tilltalande (hos många av oss) kristna musiken.




Pekka Simojokis musik gillar jag.


  
                                     


Jag vill dock poängtera att alla behövs, psalmer, sånger och lovsånger.
Och en lovsång är ju inte en vanlig sång.....utan den är hjärtats lovsång till vår Herre.



                               
                                  
                                 


Det är ju i lovsången som vi möter Jesus, prisar och lovar vår Herre och Gud och öppnar oss för den helige Andes beröring, Han möter oss och fyller oss med det vi behöver just då.....många gånger med det som vi inte ens själva visste att fanns och ännu mindre att vi behövde.



Lovsången är mäktig.....och den önskar jag att alla skall få uppleva, speciellt alla som upplever att psalmerna i kyrkan är tråkiga.

En psalm kan också vara en lovsång. Och en lovsång är också en bön. Frågan är bara VAD VI GÖR DEN TILL? Skillnaden ligger i om vi bara rabblar den, eller om det är hjärtats innerliga äkta lovsång/bön.   


  


Man kan lovprisa i alla livets förhållanden. Det är inget jag/du gör endast när vi är på bra humör.
Jag går ofta in i lovsången när livet är tungt, när jag är trött, ledsen och arg.....för lovsången förändrar mig och mitt humör. För när jag närmar mig Gud, Jesus och den helige Anden då kan jag inte undvika att beröras positivt. Då kommer vi så nära varann som vi bara kan och då fylls jag av Ljuset, friden, glädjen och kraften, som ingen annan än vår Herre kan ge.


Följande lovsång måste du bara lyssna till (ifall du hoppat över de flesta hittills😉).
Den handlar om att Gud kan och vill använda oss fast vi ofta känner oss svaga och som brustna kärl i denna hårda värld. Gud vill ha dessa brustna kärl och endast Han kan göra något fint av dem/av oss. Det är i svagheten som vi blir starka, det är när vi kommer i Jesu kraft som vi är starka, inte i vår egen kraft.
För Gud är ingenting omöjligt.




På många ställen i bibeln kan vi läsa om lovsången, hur olika människor i olika livssituationer, i glädje och i sorg väljer att prisa och lova vår Herre. Hur de vänder sig till vår Gud med tacksamhet eller i bön om räddning, hur de får möta Guds kraft.

I GT ( 2 Mosebok 15) läser vi om när Israels barn kommit torrskodda genom Röda havet, när Herren hjälpt dem undan fienden, att Mirjam tog en tamburin i handen och alla kvinnor följde henne och dansade. Mirjam sjöng för dem"Lovsjung Herren, högt är han upphöjd!

I NT (Apostlagärningarna 16:25-26) läser vi om när Paulus och Silas sitter inlåsta i fängelset i den innersta cellen med fötterna fastlåsta i stocken efter att ha blivit misshandlade med många piskrapp.

Hur skulle du och jag ha reagerat? kanske vi skulle ha gett upp, blivit modlösa och bittra.

MEN det gjorde inte dessa män. Vi kan läsa: Vid midnatt var Paulus och Silas i bön och lovsång till Gud medan fångarna lyssnade på dem. Plötsligt kom ett kraftigt jordskalv så att fängelset skakades i sina grundvalar. I samma ögonblick öppnades alla dörrar, och allas fotbojor lossnade och föll av.

Du kan läsa vidare om hur det gick för ex. fångvaktaren (Apostlagärningarna 16:27-34).




Lovsång förändrar atmosfären. När vi fyller oss själva och vår atmosfär med lovsång, då fylls vi och vår omgivning starkt av Guds närvaro. Och där Gud finns, där har den onde inget att göra, där har han inget att hämta.
Därför är det så otroligt viktigt att vi väljer vad vi fyller oss själva och vårt hem och vår omgivning med.






Den här otroligt vackra sången förklarar vad/vem vi kristna tror på.






ALLT som Du har sagt, ALLT som Du har lovat, kommer att ske, förr eller senare.....
ALLT som är bestämt, DET som står skrivet, kommer att ske.....








Avslutar med välsignelsen, den är så vacker när man sjunger den. 
Ta till dig Herrens välsignelse ....över dig och ditt liv....just nu. För Han vill dig bara gott. 






MITT HJÄRTA ÄR FRIMODIGT, GUD, MITT HJÄRTA ÄR FRIMODIGT. JAG VILL SJUNGA OCH LOVPRISA (Psaltaren 57:8).

VAR UTHÅLLIGA I BÖNEN. VAKA OCH BE UNDER TACKSÄGELSE (Kolosserbrevet 4:2).

UNDERORDNA ER DÄRFÖR GUD. STÅ EMOT DJÄVULEN, SÅ SKA HAN FLY FRÅN ER. NÄRMA ER GUD, SÅ SKALL HAN NÄRMA SIG ER (Jakobsbrevet 4:7-8a).

HERREN ÄR ANDEN, OCH DÄR HERRENS ANDE ÄR, DÄR ÄR FRIHET (2 Korinthierbrevet 3:17).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023