SPORTLOVET DAG 5

För denna dag hade vi inga egentliga planer, endast några funderingar. Vi visste att vädret skulle vara rejält kallt, så alla planer på skidning eller skridskoåkning hade vi skjutit fram.
Vaknade till -25 och sol. Men senare under dagen blev det endast -12, och riktigt skönt där ute.

Sportlov innebär både sött och gott.

Hugo tog sovmorgon och då gjorde jag det också, Vi tog vår morgonpromenad först kl.9.40, då var det -22 där ute. Solen sken och det var ett helt fantastiskt vinterlandskap.



När Hugo började hoppa på tre tassar p.g.a kylan då släppte jag loss honom. När han fick rusa fritt kom värmen tillbaka.


Hemma igen läste jag tidningen om den obehagliga flygresan som vi följde med hela dagen igår. Den som blev till nödlandning efter ca 40 min cirklande ovanför Vasa. Där hade vi goda vänner med som  både hörde smällar från motorn och såg eld.....uppe i luften. Det blev nödlandning som gick bra....TACK GODE GUD.
Ännu idag (klockan är nu 13.10) har de inte kommit iväg på sin sportlovsresa till Kap Verde.





Innan vi beslöt oss för dagens programpunkt så startade jag både tvätt och diskmaskin på "ättikarengöring". Jag kan intyga att det behövdes.





Dagens programpunkt blev att åka till mina föräldrars och vi tog INTE pulkan med, för den glömde vi hemma.


UTELEK
Det blev lek och bus i snön med Hugo, ända tills han blev kall om tassarna.










Att få busa med Matildas vante är jättekul, tycker Hugo.




Hugo: kom och ta den då!




SEN VAR DET JU DET HÄR MED OLIKA HANDARBETEN.
Mamma förevisade sitt projekt....vau, hon kan det här med att virka också. Dessa har hon gjort av överblivna nystan.







Jag hade ju min stick-korg med så mamma skulle få hjälpa mig att välja rätt garn och rätt stickor för att påbörja ett par stickastrumpor till mig själv.
Senast jag gjorde strumpor (det enda paret jag stickat i hela mitt liv) så tog det ca 2,5 år. Vi får se hur länge detta par tar.




MEN de garnen och de stickorna var liksom inte alls passande till strumpor😉. Stickorna var för långa och tråden för smal och tunn. Inte lätt att veta vad och hur i denna stickdjungel. Då är det bra att ha en mamma som är expert👍😊💗.


Här pausade jag i maskuppsättningen 😉.

Det slutade med att jag fick låna mammas stickor också fick jag ett nystan av henne också.....jag skall köpa egna och se till att återgällda stickorna och införskaffa ett likadant nystan (mamma visade var man kunde avläsa nystanets nummer😉).



Sen satt jag där i solen och stickade och njöt i ca 20 min, sen var jag trött i både nacke, ögon, fingrar och rygg.



Så skönt tycker Hugo i mommos och moffas varma hus (hemma har vi det nog lite svalare). Hugo har alltid gillat värme.






Hugo fick också ett nystan att leka med.







Sen blev vi bjudna på smått och gott.





Slutresultatet innan vi åkte hem...helt bra för att vara jag.




Har varit en sån härlig dag idag på många sätt och vis.

Vi lämnade spår efter oss.




Innan vi åkte hem susade Matilda iväg med sparkstöttningen ner för backen ända fram till postlådan för att hämta in reklambladen som kommit.



Jan hade fått i uppdrag att försiktigt lasta in min stick-korg med min nya sticksömn i bilen...utan att tappa maskor (för då har jag ingen aning om hur jag får upp dem). Han klarade uppdraget galant.

Och jag rusade runt med Hugo lite innan bilfärden hem.




Där finns så många hus och byggnader att sätta sina "peemail" på (inte email😉), så det tar sin tid innan uppdraget är slutfört 😉.



TACK FÖR BESÖKET 




UNDVIKER MATLAGNING 
På väg hem körde vi och hämtade dagens middag, som blev hamburgare från Mac Donalds. Hugo och jag promenerade hem därifrån.
När vi kom hem fick jag hugga in i den färdigt gjorda middagen.





PAUSDAX
Sen sjönk vi ner alla med platta, telefon och dator. Matilda letade pysseltips, Jan såg på Bondfilm och jag bloggade.

Och det bästa av allt då hade våra vänner äntligen fått starta med flyget mot Kap Verde, ca 35 h försenad.


GÅ PÅ GYM?
Efter vår slapparpaus föreslog jag åt Matilda att hon och jag skulle gå till gymet.
Jan gillar inte att gå på gym och dessutom så haltar han lite idag, om det beror på den hårda bowlingen igår 😉 eller innebandyn på kvällen, det vet han ej, men imorse var foten lite sjuk.

Vi bor egentligen granne med gymet, det tar ca 2 min att promenera dit, men Matilda tyckte att hon inte orkade, så vi skippade det.

Istället experimenterade hon lite och gjorde en lekdeg på potatismjöl och vatten (sen brukar hon även blanda i hårbalsam, det blir jättehäftigt, men inte denna gång) och därefter började hon pyssla kort.




STICKNING
Jag fortsatte med min stickning, det var så roligt och nu orkade ögonen bättre när jag hade glasögonen på.
Jag möblerade även om lite så att min rygg skulle klara bättre av att sitta i soffan. Jag bollade upp med kuddar och flyttade dit massagestolen. Det var värt ett försök, men det var nog ingen vidare uppfinning. Hur jag än försökte så började stolen luta åt endera sidan efter en stund.




Dagens resultat. Och jag konstaterade att de som klarar av att sticka måste ju ha bra rygg...eller så inte?




KVÄLL
Nu har jag varit ut med Hugo på en kall kvällspromenad i -18.

Sen har vi haft familjemöte (på tre) och planerat morgondagen👍😊, det är faktiskt riktigt kul och spännande att för varje dag planera in något, inte för mycket, men inte heller för lite.

Nu skall jag ha någon att hjälpa mig att smörja in den sjuka, spända punkten under skulderbladet innan det blir godnatt. Med min supersalva sover jag gott.



Och potatissäcken har inget med det hela att göra (den råkade bara spricka), den blev bara en kul bakgrund när jag skulle ta en bild av min supersalva.


TANKAR VID DAGENS SLUT
Vill avsluta med några tankar som jag b.l.a hittade i ett av mina häften som jag brukar ha med på olika samlingar och möten, där jag skriver upp saker som tilltalat mig just då.

En fjärilslarv har som mål - att bli en (vacker) fjäril.
En kristen har som mål - att bli lik Jesus.

Syns det i mitt liv vem jag vill bli lik, vem jag följer?
Hur har jag levt min dag.....märkte de jag mötte vem som är Herre i mitt liv?






FYSISK TRÄNING ÄR NYTTIG PÅ SITT SÄTT, MEN GUDSFRUKTAN ÄR NYTTIGT PÅ ALLA SÄTT, FÖR DEN HAR LÖFTE OM LIV, BÅDE FÖR DEN HÄR TIDEN OCH DEN KOMMANDE (1 Timoteusbrevet 4:8).

MINA FÅR LYSSNAR TILL MIN RÖST, OCH JAG KÄNNER DEM, OCH DE FÖLJER MIG. JAG GER DEM EVIGT LIV (Johannesevangeliet 10:27-28a).










.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023