I SKOGEN MED MINA FÖRÄLDRAR

I dag när jag kom på besök till mina föräldrars så sa mamma: idag skall vi fara till skogen.
Och det gjorde vi också, men först så kokades det ägg, till hemkomsten (mer om det senare).
Sen åkte vi iväg, pappa med traktorn för han skulle ta hem ved och mamma, jag och Hugo med bilen.




FÖRÄLDRAR MED HUMOR
Mina föräldrar är roliga, de har en fin humor som förgyller deras och även andras liv. Och de är riktiga naturmänniskor som gärna är ute i skog och mark och räds inget.
Och idag fick jag följa med på en av deras skogsutfärder.


Pappa plockade ved och jobbade på så länge vi var i skogen.


Jag upptäckte en spik som stod rakt ut ovanför pappas huvud och informerade honom. Pappa akta det står en spik rakt ovanför ditt huvud. Pappa svarade med ett finurligt leende: ja varför skulle jag inte veta det, det är ju jag själv som satt dit den😉, också fortsatte han att jobba, rakt under spiken.






Jag och Hugo hängde med mamma på hennes vanliga promenad. Hon brukar även hjälpa till med veden ibland men tar oftast en promenad också.


Det var fruset denna morgon, några grader på minus, så det fanns även lite is här och där. Solen tittade fram och det var så vackert så jag kunde ju inte låta bli att fotografiera lite här och där. Det blev bilder från de ställen där vi höbärgade och tillbringade en hel del tid när jag var barn.



Hugo fick springa utan koppel och stortrivdes.





Och Hugo hade mycket att undersöka och snusa på.



Sen fick vi ju se till att hålla takten med mamma för att inte bli efter, för hon hade sin raska gång på den raka grusvägen och likadant upp för backarna.





Enda gången det gick att få stopp på henne var när hon stannade för att berätta om ex skogen.





Ett älgtorn.



Jag frågade om inte mamma är rädd att möta på en varg eller björn när hon är ute och vandrar här ensam på dagarna. Nää, sa hon. Och vanligtvis så har hon gångstavarna, så då har hon ju något att vifta med vid behov.



Pappa hade också sin förklaring till varför inga vargar eller björnar syns till här, för att mamma skrämt bort dem med sitt promenerande 😊.


Men ifjol när mamma vandrade hem från skogen så såg hon färsk spillning från en björn. Och sen visade det sig att den hade sitt ide riktigt där nära.
Och det har tydligen inte alls avskräckt henne från att fortsätta promenera där.



Det som också kunde få stopp på mammas fart var när hon upptäckte något nytt och spännande, liksom här.
Någon eller något hade rört sig från den ena sidan av skogen, över vägen och dragit upp små grästuvor och åkt ner på andra sidan och in i skogen igen.

Detektiven är i farten.

Förslagen på vad det kunde ha varit: flera älgar, älgjägare, något fordon (typ liten fyrhjuling) eller en björn. Det sistnämnda tyckte jag inte att lät så roligt eller tryggt, mamma tyckte att det skulle ju ha varit roligt 😊.

Hugo undersökte det också och strax innan hade han blivit lite otrygg, han tvärstannade och ville inte gå förrän jag satte kopplet på igen. Jag tror att han kände doften av något vilt, mer ville jag inte fundera på det, eftersom vi hade några km till bilen.




 Jag och min mamma....i skogen.



När vi svängde om och började promenera tillbaka så blev det full fart på Hugo igen, och mamma hade ju full fart hela tiden.



Underlaget var ju inte det bästa, det gällde att se var man satte fötterna.




Snart framme.


Is


Och vi kom helskinnade fram till bilen😉.



Pappa hade startat hemåt med vedlasset, man kunde höra ljudet från traktorn långt borta.



När vi kom hem till mammas och pappas skulle Hugo rusa runt och busa som vanligt.




Här hörde Hugo ljudet från traktorn och stannade till för att lyssna.
När pappa kom for vi in, för att inte springa i vägen när han skulle lasta av veden.









Mamma satte stolen vid fönstret så Hugo kunde stå och se ut.










När veden var avlastad blev det kaffe/te med äggsmörgåsar (som ju mamma hade förberett, kokat ägg innan vi drog till skogs) och banankaka, smakade underbart efter skogspromenaden.






Hugo tog sig en tupplur när vi kom in.



Sen blev det lite stickning också. Nu har jag kommit så långt med min andra strumpa....så nästa vecka får mamma hjälpa mig med hälen.



Innan vi begav oss hem så fick Hugo springa runt på deras stora gård och jag fotografierade lite fler höstbilder.
När vi for så for också mamma och pappa in till staden för att veckohandla och sen för att göra det fint på farfars och farmors grav.





Tack och hej, och vi kommer igen.



På vägen hem svängde jag in för att köpa en låda med hundmat (kycklingbullar) till Hugo, och eftersom det alldeles där bredvid finns ett bageri så svängde jag även in där och köpte färskt bröd och ett wienerbröd till Matilda.

Såg att bageriet har öppet redan från tidig morgon så kanske det blir en sväng där via inför nästa föräldrabesök😉.




När jag kom hem så blev det att ställa mig iväg igen inför Hugos ensamhetsträning. Hugo fick vara en liten stund ensam innan Matilda kom hem från skolan.

Jag tog en promenad till loppis, där hittade jag två kuddöverdrag.



Sen gick jag via butiken och inhandlade lite smått, mjölk, grönsaker, frukt och shampoo.

Matilda och Hugo kom mig till mötes på hemvägen. Vi promenerade hem och ställde sen till med kvällsmaten (mos och knackorvssås från igår), därefter slängde vi oss på sängen. Matilda gjorde läxor och jag började med detta inlägg.

Nu blir det snart dags för en hundpromenad igen och sen får vi börja krypa i säng. De kvällar det bara är vi damer här hemma så kryper vi rätt tidigt i säng (ja egentligen så är vi ju redan här😉) och ligger och pratar, lyssnar på musik och bara myser.

Detta är en dag att minnas, en dag av tacksamhet, en dag i vackra höstfärger, en dag av kärlek. 

Dagarna rullar på fast jag är ledig och jag fyller dem med sånt som är viktigt och värdefullt.
Och jag påminns om att alla bra dagar här på jorden är bara en liten försmak av vad vi ska få i himlen......inte illa alls.

Denna ljuvliga bild tog jag igår i skolparken.

TACK JESUS FÖR MINA FINA, HURTIGA, ROLIGA FÖRÄLDRAR OCH TACK FÖR DET LIV SOM JAG FÅR LEVA JUST NU. TACK FÖR ATT DU FYLLER MINA DAGAR MED LIV.

DAGENS TANKE: VAD FYLLER VI MÄNNISKOR VÅRA DAGAR MED, DE DAGAR VI KAN VÄLJA?



Fin bild från Aspegrens trädgård tidigt på söndagmorgon.

FYSISK TRÄNING ÄR NYTTIG PÅ SITT SÄTT, MEN GUDSFRUKTAN ÄR NYTTIG PÅ ALLT SÄTT, FÖR DEN HAR LÖFTE OM LIV, BÅDE FÖR DEN HÄR TIDEN OCH DEN KOMMANDE (Timoteusbrevet 4:8)

JAG ÄR HERREN DIN GUD, SOM LÄR DIG VAD NYTTIGT ÄR, SOM LEDER DIG PÅ DEN VÄG DU SKALL VANDRA (Jesaja 48:17).

OM DAGEN SÄNDER HERREN SIN NÅD OCH OM NATTEN ÄR HANS SÅNG HOS MIG, EN BÖN TILL MITT LIVS GUD (Psaltaren 42:9).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023