VAD JAG GÖR PÅ DAGARNA

Jag är ju tjänstledig nu, för ett halvt år och går det fint så förlänger jag det med ännu ett halvt år.
Och alla frågar: men vad gör du då på dagarna?



Ja, vad jag gör, det är både inget och allt. För det mesta tar jag dagen som den kommer.




SAKER JAG GÖR VARJE DAG
Jag stiger upp vanligtvis kring 8 (men ibland tar jag sovmorgon), äter morgonmål i lugn och ro och sen tar Hugo och jag en skön morgonpromenad, oftast går vi i 1h (dessa byter dock plats de gånger Hugo har bråttom ut).



När vi kommer hem stannar vi ute på gården en stund, gosar med kaninerna, plockar lite ett som annat, klipper gräs m,m.


Hugo kikar i hålet om det skall komma ännu flera kaniner/kompisar in.




En dag fick jag ta ner trampolinen när det utlovades storm och Jan var i Ungern. Det var första gången jag tog ner den och allt gick bra. Fick dock leta en stund i garaget innan jag hittade något som lär heta fjäderdragare, för att få loss själva mattan som är fastspänd med massor av fjädrar.



När vi kommer in efter vår morgonpromenad och utevistelse på gården så sätter jag mig i massagestolen och mjukar upp ryggen och ofta tar jag morgonandakten på sammagång, eller bara sitter och tänker, funderar, planerar och får en massa grejer fixad. Ex. planerar olika tillfällen i församlingen, förra veckan planerade jag dramat och chillcafet till Fokus Fest som vi hade igår.
Det var en hel del grejer jag skulle ha med dit.




Fixat till dramat, Stjärnor och fulplumpar.




Denna gång hade vi öppet hus på chillcafe så alla barn var välkomna att besöka ungdomarnas ställe.
En efterbild, när alla skålar var rensade, myshörnan nerpuffad och glädjen, skratten och välsignelsen kändes ännu i hela rummet.



Kakaomaskinen är alltid i flitig användning.

Denna vecka sitter jag och funderar, ber och planerar inför kvinnoweekenden till helgen. Jag har fått förtroendet att inreda bönerummet.
Så jag har just packat upp alla väskor från igår och nu har jag börjat paketera dem med nästan bara vita saker, för det kommer att bli ett vitt bönerum (ett nästan likadant som jag gjorde för två år sedan).

Efter morgonens tankestund kör jag mitt gympaprogram (mer om det senare).

Då jag är klar med det vanliga morgonprogrammet, ja då brukar klockan vara 12. Då äter jag något smått, plockar disk och slänger kanske i en tvättmaskin.
Sen rensar jag skåp innan jag får börja ställa mig för att lämna huset (Hugos ensamhetsträning) innan Matilda kommer hem.

Ibland far jag på jobb (inhopp) denna tid, men oftast tar jag en promenad, far och handlar, sköter ärenden eller tar en sväng till loppis.

Sen hem och ifall att Hugo vägrat att fara ut och gå med Matilda, ja det gör han faktiskt ofta, så tar jag en 30 min promenad med honom innan jag börjar tillreda middagen.

Detta var som sagt en vanlig dag utan något extra inplanerat, och så här rullar de på tills de övriga i huset kommer hem och just nu är vi ju bara tre här hemma, när båda pojkarna är ute i världen och studerar, mer om det i ett annat inlägg.


EXPERIMENTERAR I KÖKET
Jag kockar och experimenterar i köket och de mina får både mer eller mindre uppskattade rätter.



Och jag njuter av att koka mat endast 1ggr/dag.

Här skulle det bli broccolisoppa.



UTEVISTELSE
Jag är ofta ute, både på promenad med Hugo och sen ensam på eftermiddagarna. Jag promenerar, motionerar, upplever och fotografierar.















ÅKER PÅ BESÖK
Jag åker till mina föräldrars och dricker kaffe med dem, sitter och stickar, diskuterar livet och tar en skön hundpromenad ute på landet.




Njuter av mamma och pappas fina gård och allt det vackra.



Och Hugo älskar att rusa runt på den stora gräsmattan.




Grannens får går där nere och betar.




Från köksfönstret ser man dessa fina lador.



Hugo endera tar eller får av mamma, ett eller flera nystan att leka med. Sen trasslar han till dem riktigt ordentligt, så hon får något att göra.




Ibland finns det en pappersbit inuti och det är roligt att jobba på tills man får ut den och riva den i smulor.




Sen ser han lite bekymrat på mamma ifall man gjort något otillåtet



Men det var nog helt tillåtet. Sen kan man vila på pappershögen/smulorna.



Och under vistelsen ingår även att Hugo slåss med den durrande katten (en grej att massera nacken med som de vunnit på lotteri, men den gör inget annat än spinner, så den har blivit Hugos leksak).




Mamma kockar och fixar och dofterna sprider sig i huset. Här blev det broccolipaj.





Och äppelkaka.




Hej då, vi kommer snart igen.




STÄDAR
Här hemma städar jag, river ut, kastar och plockar om. Här var det garaget på tur.


Och jag hittar alltmöjligt, liksom dessa gamla t-shirts från dramagruppen i Forsby (23 år sedan) och kören Take Off (21 år sedan).
De har gulnat och ser inte alls fräscha ut så denna gång åkte de inte tillbaka in i skåpet utan direkt i soppåsen, även om det kändes lite vemodigt.








ENSAMHETSTRÄNAR HUGO
Jag tränar Hugo att vara ensam hemma, något han aldrig lärt sig med huset fullt av härliga kompisar (barn på dagen och ungdomar på kvällen).

Jag laddar hans godisspel, säger "mamma far till jobbet" också får han sitt spel fullt med godis medan jag går ut.





Och tro det eller ej men nu har vi kommit så långt så han skäller inte alls utan börjar genast mumsa på sitt godis när jag går ut.
Sen hoppar han upp i sängen och ser ut genom fönstret, viftar på svansen och väntar på Matilda(vi har kamera på honom).
Oftast kommer det nog något voff innan hon hinner hem, men det är inte lika panik som förrut.


Sen kommer Matilda hem inom ca 5-10 min, och då är han så glad och lycklig och vill gosa och busa. Och vartefter så kommer vi att öka på ensamhetstiden.

Sen kommer det roliga. Han är också jätteglad när pappa kommer hem från jobbet, men lutar sig sen tätt mot hans bröst, och liksom förklarar hur dum mamma har blivit som börjat lämna honom varje dag.
Och om jag är hemma så tittar han surt på mig.






JOBBAR LITE
Jag hoppar in som vikarie, ibland på Kårkulla och ibland på församlingens eftis (mer om det en annangång).

De tre gånger jag hoppat in på eftis, så har farmor och farfar ställt upp och haft Hugo, så tacksam för det.


På Eftisdörren.


NJUTER, MYSER OCH INSER ATT JAG FAKTISKT ÄR LEDIG
Jag myser och tänder ljus både ute och inne.
Kokar en kopp te, virar en mjuk filt runt omkring mig och går ut för att ex. studera stjärnhimlen (och det kan jag nu göra den tid som jag annars brukar gå i säng) tillsammans med Jan.



VITID
Jan och jag har mera tid för varandra.
Jag har inget program att planera inför morgondagen, inget handlande eller upp plockande. Jag behöver inte gå isäng lika tidigt som förrut för att orka upp och hinna ut med hunden innan jobb.

Jag rår själv över min tid och kan göra korta eller längre resor med min man, liksom jag skrev i senaste inlägg om vår tumishelg i Köpenhamn.



LEVA PÅ MINDRE
Jag försöker att klara mig på mindre. När man inte har någon regelbunden månadsinkomst så får man leva annorlunda.
De gånger det rullar in lite pengar, då unnar jag mig att festa, gå på cafe eller köpa hem något gott.









Extra god smoothie.





Ett exempel på att leva med mindre pengar: Vi hade varit och veckohandlat tidigare i veckan och denna dag skulle jag börja tillreda dagens middag, som skulle bli kyckling med ris, när jag insåg att riset var slut.
Jag letade i alla mina väskor och hittade en 2 euro. Sen traskade jag glad i hågen iväg till butiken för att hoppeligen hitta ett rispaket för den summan, och det gjorde jag 👍. Och efter som jag inte hade pengar för mera så köpte jag heller inget mera.



Saken är ju den att jag har en arbetande man som nog ger mig en slant till mat (eller annat😉) om det behövs och jag har ju själv sparat i flera år just för att kunna vara ledig. Så med några fingertryck så har jag pengar på mitt annars tomma lönekonto, MEN, så länge det går så väljer jag att inte använda det. För det går att leva av och med mindre, det har jag insett på bara några veckor. Och jag är så glad för den insikten.



TRÄNAR
Och en av de absolut viktigaste sakerna med min ledighet är att få ryggen i bättre skick, så jag tränar varje dag, gör flitigt mina övningar som jag fått av fysioterapeuten.





Och naturligtvis deltar Hugo också, på sitt sätt.




Jag började med vikter på 1kg och 30 upprepningar. När det började gå som smort var jag super stolt. Men då sa min fysioterapeut att nu är det dags att öka vikterna och ta mindre upprepningar, att nu har jag kommit så långt att nästa steg är att börja jobba så jag får mjölksyra i musklerna, det skall tydligen vara bra för mina spända, "borttappade" muskler. 
Så nu har jag införskaffat 3 kg vikter.




MYSER MED HUGO
Och vi myser, leker, tränar och gosar.
Och tyvärr så har denna lediga dam ännu inte kommit fram till steget "tvätta speglar" och jag vet inte ens om jag någongång kommer fram till det, de liksom stör mig inte. Det är endast på bild jag ser hur otroligt smutsiga de är.


Ja för inte så länge sedan gick vi ännu i shorts och barfota.



MAMMATAXI
Och nu är det jag som får vara den där skjutsande föräldern när Matilda skall till specialtandläkaren, när hon varit på röntgen av knäna, till ortopeden och flera gånger till fysioterapeuten.




Magnetröntgen, som visade att Matildas knäskålar sitter för långt ut och för högt upp. Det innebär att de när som helst kan åka urled igen.
Ingen operation rekomenderas ännu, läget borde bli bättre när hon växer (men enligt skolhälsovården så har hon växt färdigt). Men fysioterapi får hon och hon måste vid ansträngning ha på ortroserna/knästöden, för att hålla knäskålarna på plats.






VÅRDAR MIN FAMILJ
Och jag kan och vill sköta om ev. sjuklingar.
Vi har ju haft Mikaels soffa mitt i vårt vardagsrum sen i mitten av augusti, och där står den ännu i väntan på att bli flyttad till studieorten. Men den soffan blir verkligen använd.
När Matilda var sjuk fick den bli till en skön, stor säng.



Och en av dessa feberdagar så drog hon ut termometern under armen och råkade slå i den i kakelugnen, och vips så hade vi glas och kvicksilver på golvet. Och jag fick börja med sanering, ringde både till Ekorosk och till apoteket (som skulle ha allt riskavfall) så jag säkert skulle göra rätt.


Och Hugo skötte också om henne, han såg till så hon inte fick vila för ofta. Ibland bör man busa och ha rolig också.



Vanligtvis så har vi en termometer som går med batteri och piper när den är klar, men just den här dagen så testade vi barnens gamla som vi fick med babylådan. Och nu finns den inte mera.



LÄSER
Jag läser en hel del. Just nu håller jag på med sista boken nr 12 i serien Left Behind.




Och jag hinner läsa allt, eller åtminnstone så mycket jag vill i dagstidningen (och då sitter jag också och masserar ryggen på sammagång). Och massagestolen har vi numera också i Mikaels soffa😉.





BLOGGAR
Jo jag skriver en hel del, men de blir liksom aldrig klara. Så i nuläget har jag 6, denna medräknad halvfärdiga opublicerade blogginlägg. Såna som kanske blir klara någongång eller så inte.




Jag hade en tanke inför min ledighet att jag varje dag skulle skriva några rader, typ just "dagens tanke", men det här med sociala medier, datorn och film (som jag tycker om) har liksom fallit bort nästan helt.....och bra så.

Men vem vet, kanske jag plötslig en dag börjar skriva och låta tankarna flöda ut i fingertopparna, då när jag har gjort allt det andra som jag vill göra, observera jag skriver inte måste göra.

Jag vill ju hinna gå igenom varje skåp, låda och skrymsel i vårt hus, rensa, sortera, slänga och ge bort. Och kanske här inför jul kommer jag att ställa iordning ett loppisbord med främst leksaker.....något som är ett väldans stort projekt att gå igenom. De flesta leksaker finns nu ute i uthuset uppe på vinden.



Leksaker påväg upp i rummet på vinden ute i uthuset.



TID MED JESUS
Men det allra viktigaste med denna ledighet är nog att jag får tid med Jesus. För det är ju endast Han som vet, som har min framtid i sina händer, så nu är det viktigt att lyssna och följa,

Han helar mig (skall sen också skriva ett inlägg om min hälsporre som blivit bra).
Han leder mig, för nu vill jag verkligen göra de rätta besluten inför framtiden, både varje dag och längre fram.
Han utrustar mig och använder mig för sin tjänst.
Och Han ger mig något nytt varje dag, både genom bibelordet (som jag nu har bra tid att läsa och studera), i bönen. i mina tankar och i mina känslor. Han omsluter mig på alla sidor.



IBLAND KÄNNS DET SOM OM DET ÄR ALLDELES FÖR BRA, OCH DET ÄR PRECIS VAD DET ÄR JUST NU. MEN JESUS VISSTE ATT DET VAR DET HÄR JAG BEHÖVDE JUST NU, OCH NU ÄR JAG PÅ DENNA VÄG OCH HAN FÅR LEDA MIG RÄTT.

HAR DU FRÅGAT JESUS, VAD HAN VILL ATT DU SKALL GÖRA, NU ELLER SEN, MED SMÅSAKER ELLER STORA LIVSAVGÖRANDE SAKER? ENDAST HAN VET OCH HAR SVAREN. 
VARJE DAG BÖR VI FRÅGA: JESUS VAD VILL DU ATT JAG SKALL GÖRA I DAG?



Kanske det blir en dag när man får hjäpa någon att hitta sin borttappade jacka.


JAG VET VILKA TANKAR JAG HAR FÖR ER, SÄGER HERREN, NÄMLIGEN FRIDENS TANKAR OCH INTE OFÄRDENS FÖR ATT GE ER EN FRAMTID OCH ETT HOPP. 
NI SKALL KALLA PÅ MIG OCH KOMMA OCH BE TILL MIG, OCH JAG SKALL HÖRA ER. 
NI SKALL SÖKA MIG, OCH NI SKA OCKSÅ FINNA MIG OM NI SÖKER MIG AV HELA ERT HJÄRTA (Jeremia 29:11-13).

MEN VÄLSIGNAD ÄR DEN MAN SOM FÖRTRÖSTAR PÅ HERREN, DEN SOM HAR HERREN TILL SIN FÖRTRÖSTAN. HAN ÄR SOM ETT TRÄD PLANTERAT VID VATTEN OCH SOM STRÄCKER UT SINA RÖTTER TILL BÄCKEN. DET FRUKTAR INTE OM HETTA KOMMER, DESS LÖV ÄR ALLTID GRÖNA. DET BLIR INTE FÖRSKRÄCKT OM ETT TORRT ÅR KOMMER, OCH DET UPPHÖR ALDRIG ATT BÄRA FRUKT (Jeremia 17:7-8).

DET ÄR BÄTTRE ATT TA SIN TILLFLYKT TILL HERREN ÄN ATT LITA PÅ MÄNNISKOR. DET ÄR BÄTTRE ATT TA SIN TILLFLYKT TILL HERREN ÄN ATT LITA PÅ FURSTAR (Psaltaren 118:8-9).

VI VET ATT FÖR DEN SOM ÄLSKAR GUD SAMVERKAR ALLT TILL DET BÄSTA, FÖR DEM SOM ÄR KALLADE EFTER HANS BESLUT (Romarbrevet 8:28).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023