PÅSKEN 2016 DEL 2

Vi har haft en skön och välsignad påskhelg.

En påsktårta som glömde bokstaven T, inte ens jag själv märkte det, förrän NU....smile.
SKÄRTORSDAG.
Vi började vårt påskfirande med att hela familjen var till kyrkan på skärtorsdagskvällen, på aktläsning med nattvard (som jag skrev om i förra inlägget).
Det var en fin kväll, fast jag kunde inte en enda av de psalmer vi sjöng (jag som ÄLSKAR att sjunga). Vanligtvis är de flesta psalmer väldigt enkla, tycker jag. Ifall man inte hört dem förrut, så gör den enkla melodin ändå att man hänger med, men inte de vi sjöng denna gång.
Däremot de psalmer som Håkan Streng ledde oss i under nattvarden, "DE" hängde jag med i och sjöng av glädje...vilket ett av barnen påpekade: vet du att du sjunger GANSKA högt?


Jan fick hjälpa kyrkvaktmästaren innan vi for hem, med att sätta upp psalmer, för följande kyrkobesökare (den Finska församlingen).




LÅNGFREDAG.
Jan började morgonen med att ta en tur ut i Guds fina natur, i skidspåret.


Därefter gjorde vi något vi aldrig gjort förrut.
Vi (min man och jag) har aldrig förrut, vad vi kan minnas, varit till kyrkan på Långfredag. Men i år var vi och det är vi glada för. Inne i kyrkan var det mörkt och inga instrument användes under psalmerna. Men det var ingen JÄTTE mörk och sorglig stämning, som man kanske skulle tro, som nog jag hade förväntat mig. Men man fick tid till eftertanke, vad långfredagen innebar för Jesus och vad den innebär för oss.
Och alla psalmer kändes bekanta.


Resten av dagen bara slappade vi, åt gott, tog en promenad med Hugo och sov en stund.


PÅSKLÖRDAG.
Då blev det en oplanerad STORSTÄDNINGSDAG, för mig.

Efter att Hugo och jag varit ut på vår morgonpromenad och alla andra i huset sov ännu, då började jag slita ur soffan i vardagsrummet. Jag drog överdragen av alla sittkuddarna och slängde dem i tvätten. När de var klara och Jan vaknat, fick han hjälpa mig att trä på dem igen. Det bör man göra när de är våta, då får de rätt passform. Sen slet vi av övrekuddarnas överdrag också.
Eftersom soffan redan var utdragen och delvis sönderplockad tog Jan och renoverade den. För ett spännband där under hade lossat och ett var påväg att flyga när som helst. Och jag började dammsuga och skura, det är något som blir väldigt sällan gjort......speciellt bakom soffan. 



Hugo tyckte att skurluppan var en skojig leksak....det är inte så ofta han får se den.
Efter att hela vardagsrummet fått sig en snabb omgång, beslöt jag att ge Matilda en påsköverrasskning. Hon var hemma hos en kompis, som fått en hund (en såååå ljuvlig och gosig Bella).
Jag drog till och STOR, storstädade i Matildas omtumlande (fint sagt) rum. Det slutade med ommöblering. Hon blev både glad och överrasskad när hon kom hem: inte visste jag att det kunde bli så här fint i mitt rum, sa hon.
Nu hoppas bara denna mor, att det skall hållas också. MEN, samtidigt är jag också så glad att vi har en dotter som är såååå kreativ, så det syns i hela hennes rum. "GÖR MAN INGET, SÅ RÖR MAN HELLER INGET". Men Matilda hon gör och rör, experimenterar, fixar och grejar...och bra så. Och vanligtvis så är det ju hon själv som städar upp när det blir för stökigt....den gränsen ser vi dock olika på...smile.

Påsklördag innebar även att vi fick besök av många fina och glada påskgubbar och gummor, harar och katter. Mellan städvarven knackade det på dörren, och vi fick leta fram godisskålarna. Alla påskkort satte jag som vanligt upp på vår "vattoboilar" (varmvattenberedare= vår stora anslagstavla).



Vi hade eventuellt tänkt fara till påskbrasan vid Aspegrensträdgård, här nära. Men städningen gick så bra så jag fortsatte med aulan där uppe. Och Jan hjälpte till med lite borras, skruvas och lite lyfthjälp här och där.


PÅSKDAGEN.
Kristus är uppstånden, Ja, han är sannerligen uppstånden. 
Kristus är uppstånden, Ja, han är sannerligen uppstånden.
Kristus är uppstånden, Ja, han är sannerligen uppstånden.

På Hugos och min morgonpromenad fick vi vara med om något spännande. Vi hittade en telefon i skogen. Vi tog hem den, laddade den och försökte komma på vems den var. Den hade ju lås på, men beroende på var jag hittade den och andra små saker så fick vi reda på vems den var.
Det visade sig vara en äldre man som tappat den, i början av februari. Telefonen har tydligen legat under snön och ändå klarat sig...vau. Mannen blev jätteglad och ville ge hittelön, men det behövde vi verkligen inte. Lönen är att man kan göra någon glad.


Senare på dagen bjöd vi våra föräldrar på påskmåltid.



Vi fick vackra blommor. Mommo och moffa hade ljuvliga oranga rosor, som fick hoppa in med tulpanerna, det blev så vackert




Fammo och faffa hade en vacker blombukett i härliga rosa och lila färger. Alla blommor har inte slagit ut ännu, så det blir spännande att se vad de blir för färger.





Och påsktårta och kaffe blev det till efterrätt.

"Någon" hade kanske ätit upp bokstaven T...eller glömt den.


Det tog sin tid att skära ut alla bokstäver. Och som sagt så glömde jag bokstaven T, men det märkte ingen av oss, jag åt säkert upp den...smile. Men jag blev jätte nöjd med min fina tårta. Det är tur att jag inte är pedant. Tårtan blev väldigt god också...fast den var en mjölkfri prinsesstårta.



Söndagkväll firade jag Jesus uppståndelse vid Fokus. Det var jag som var mötesledare så jag fick dekorera rummet som jag ville.
Graven är tom och korset (i blomburken) är tom...Jesus lever.

Man tager vad man haver......eftersom jag inte hade någon brun eller grön duk med, så tog jag en av lovsångsflaggorna. Det blev helt bra...förrutom att det stack ut en pinne......men då fick de som tittade noga på bordet, något att fundera på....smile.

När jag och Maria (som hade hand om lovsången) ställde till inför kvällen fick vi besök av några små barn. Det var en privat fest i ett annat rum, och är man barn så tar man naturligtvis tillfället iakt. att springa om det finns ett stort hus att springa i...istället för att sitta runt bordet i ett litet rum?
Det var först två barn som kom in i salen, sen hämtade de glatt sin kusin, för att förevisa allt för honom. De kom säkert 4-5 ggr, och de tog flera med sig för varje gång. De rörde allt...pratade i mikrofonerna, lekte med Jesu grav, så jag fick bygga upp den några gånger, De kände på lovsångsflaggorna m.m.
En tur började jag känna mig smått nervös att hinna få allt klart, eftersom jag fick göra allt flera gånger...smile. Och jag sa snällt att nu får ni inte röra mera, det skåpet får ni inte gå in i o.s.v. men SEN, fick jag dåligt samvete för plötsligt säger den ena pojken till de andra: Minä "tykkään" olla tällä" (jag tycker om att vara här). De trivdes, de kände att de fick komma (om och om igen), att de fick röra, uppleva, känna och att någon lyssnade på dem. DET ÄR JU PRECIS DET VI VILL, ATT ALLA SKALL FÅ KOMMA OCH TA DEL AV GUDS GEMENSKAP, PÅ SITT SÄTT, AMEN. Ännu en gång fick jag lära mig en av livets läxor.

På bilden här nedanför syns Marias blåa harpa som hon spelade så ljuvligt på...det lät som himmelsk musik.



Genom fönstret kunde man se solen som tittade fram, och en stor sjö av smältvatten...våren som är på väg. Naturen vaknar till liv igen.....liksom vi en gång får vakna upp i himlen....till evigt liv.



Och den gamla orgeln, som ingen spelar på längre, den fick också lite vackra blommor och ljus.


Det blev en fin festkväll.

Boris Salo berättade om "Den tredje dagens människa" och om livshopp. Att vi alla har långfredagar (svåra, jobbiga dagar) i våra liv. Att vi alla har påsklördagar (hur skall det bli med mitt liv, vad skall jag börja göra nu) och att vi alla har påskdagar i våra liv (livet leker, allt är möjligt, livet är en enda stor fest, vi vågar hoppas igen och se framåt). Vi som kristna, som den tredje dagens människor får tänka, "Vi ger inte upp" Vi har ett hopp och en framtid....Jesus. Mitt liv är inte meningslöst, mitt liv tar ints slut i.o.m. att jag dör...det är ju då som det eviga livet börjar. 

Fokuskvällen avslutades som för det mesta med samvaro och servering.

Nästa söndag är det vår kyrkoherde Bo Göran Åstrand och gospelkören Jacob Gospel som förgyller vår kväll, kom med då...kl.17 i Jakobstads församlingscenter. ALLA ÄR VÄLKOMNA.

PÅSKANNANDAG.
Den dagen blev en slö-dag, jag älskar dessa slöa dagar.

Hugo vaknade vid kl.7.15 (lite senare än vanligt, men egentligen samma tid, för vi har ju svängt till sommartid i går), då tog vi en lugn, skön 40 min promenad.



Det är såå mycket att upptäcka nu när snön börjar smälta bort. Hugo upptäckte sitt och jag upptäckte mitt....ett kors .


Jag hittade ett kors i skogen.

När vi kom hem njöt jag av en tårtbit, jag åt upp "KR" idag. Också njöt jag av den vackra buketten, som vi fick igår, nu har den fått flytta till köksbordet. För här kommer vi ju att äta f.o.m i morgon. Vi äter alltid i vardagsrummet och dukar lite extra fint när det är helg, omväxling förgyller.


Jag åt upp "KR" (som i Kristus) imorse.

Jag gick i pyjamas till typ kl.13. Sen for Hugo och jag och duscha och i bastun, därefter blev det tovutredning och nagelklippning.

Vi fick grannar med barn och barnbarn på besök, som kom för att få se Hugo. Ett av barnen med familj funderade ev. på att köpa en Maltipoo hund. Och Hugo uppförde sig exemplariskt, slickade och gosade. Ja, han älskar barn.

Vi åt en enkel lunch/middag kl.16, spagetti bolognese. Sen låg/ligger vi (mor och far i huset) i sängen med varsin dator. Jan läser nyheter och hjälper mig att hitta smilar till min blogg, vi har inte lyckats med det ännu. Och jag bloggar och går igenom alla härliga bilder från denna påsk.

LJUVLIGA DAGAR.
Vi har fått ha tid med varann, det är så värdefullt. Vi har ätit alla på samma gång, på samma plats, hunnit prata och framförallt lyssna på varann.
Vi har spelat...kortspel.
Vi har jagat en kycklingtjuv (på julen hade vi en glittertjuv), som älskat alla påskpynt.


SKYLDIG? JA.


Vad är det där för en hoppande gul liten figur?




Allt skulle undersökas och rivas ner.




Vi har ätit god mat med efterrätt varje dag.

Ugnsrostade rotsaker är mums.


B.l.a memma har vi ätit.
Vår Pascha lyckas vi aldrig hälla upp som en kaka, vi äter upp den innan dess. Den var supergod och helt mjölkfri.





Jag har målat, inte ägg i år, men i min målarbok, som jag fick till julklapp av min goda vän Anki. Det är en målarbok för vuxna med uppbyggande bibelord i.Tack Anki, nu är jag pågång.


Pågång.



OCH, det viktigaste, vi har firat att korset är tomt och graven är tom, för JESUS LEVER, HÄR OCH NU.

Denna vackra grav och trädgård finns i Jakobstads kyrka.
Ja påsken är ju vår största högtid. För det som Jesus gjorde för oss är så stort, det största....HAN HAR ÖPPNAT DÖRREN TILL HIMLEN, TILL DET EVIGA LIVET...FÖR ALLA SOM TROR.

En familj åkte fram i prärien med häst och vagn, plötsligt såg de att de var på väg rakt mot en stor brand. Deras lilla flicka blev orolig och frågade sin pappa, vad skall vi göra nu, vi kommer ju allihopa att dö. Fadern hade lösningen. Han tände på den torra marken och lät den sprida sig med vinden. När allt som fanns hade brunnit upp, backade de in hela sin karavan på det brända området. Fadern sa: Nu är vi räddade, för vi står på färdigt bränd mark.

SOM KRISTNA STÅR VI OCKSÅ PÅ FÄRDIGT BRÄND MARK, VI ÄR RÄDDADE.


MARKUSEVANGELIET 15: 37-39
Med ett högt rop slutade Jesus att andas. Och då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner. När officeren som stod vänd mot honom såg honom ge upp andan på det sättet, sade han: "Den mannen måste ha varit Guds son".

MATTEUSEVANGELIET 28:5-6
Men ängeln sade till kvinnorna: "Var inte rädda". Jag vet att ni söker efter Jesus, som blev korsfäst. Han är inte här, han har uppstått, så som han sade.

JOHANNESEVANGELIET 14:6
Jesus svarade: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023