VILKET HÄRLIGT VÄDER

Ingen, som satte foten på utsidan, kunde missa det ljuvliga vädret som vi fick njuta av senaste helg. Man kunde liksom inte hållas på insidan, och man ville aldrig gå in. Solen värmde och det var så ljust och fint där ute.

Njuter vid villan, av sol och varm korv.

Vi var riktiga friluftsmänniskor hela helgen.

FREDAGKVÄLL.
Vi började redan på fredag efter jobbet (observera, jag skrev "efter jobbet", när vi vanligtvis sjunker ihop på första bästa, sköna plats och dyker in i filmens eller bokens värld, med en stor godisskål bredvid). Då åkte vi ut till Bergö (vår närmaste slalombacke, ca 8 km härifrån. Backen är liten men helt ok) på församlingens FOKUS SPORT kväll. Man kunde åka slalom, skida, åka pulka, grilla korv, äta plättar, umgås och ha det trevligt.


En bild från slalombacken. Vi hade soligt vackert väder när vi kom.

Redo för backen.


Hugo och jag upptäckte närmiljön. Hittade b.l.a detta gamla dass.

Här var det fina dofter tyckte Hugo.


Jan stekte goda plättar på Muurikka.





Man kunde sitta och mysa och grilla korv i grillkåtan.



Susa ner i slalombacken eller i pulkabacken.


Vi avslutade kvällen inne i sportstugan med en intressant intervju med Daniel Wikström.
Hugo somnade skönt på golvet, med mina handskar över huvudet (roligt att se att han är van att vara med och att han kan slappna av och somna mitt på golvet, inne i en liten stuga fullproppad med glada människor).




LÖRDAG.
Då var vi till villan (svärföräldrarnas). Vi var ut och gå på isen och vi njöt av det otroligt vackra vädret. Matilda hade sin kompis Adine med.




Man tager vad man haver, ingen isborr, men det gick bra ändå.



Både vatten och sand hittades, det säger lite om djupet där vi rörde oss.


Hugo fick springa fritt.




 När vi kom tillbaka till villan gjorde Jan upp en eld i snödrivan och grillade korv.





Hugo sprang runt och njöt och undersökte allt.



Och när han blev trött, tog vi en liten vilopaus i den varma bilen.


Flickorna jobbade flitigt och byggde en snökoja.





Det blev en stor snökoja mitt på "gården".

SÖNDAG.
Söndagmorgon konstaterade vi, att nu drar vi i väg ut till villan igen. Jag kokade varm kakao att ta med.




Vi tog först en promenad på isen. Och träffade på familjen Ekstrand ute vid deras villa.


De bjöd på kaffe/te med varma kanelbullar (mjölkfria....gissa om jag hade tur) vid sitt paradis.

De har så vackert vid sin villa.
På väg tillbaka klättrade Matilda "överallt".








Jag gick och bar på Hugos kakkapåse...smile.

Sen när vi kom tillbaka till villan fick vi börja med att dricka upp vår kakao...smile. För den är ju inte lika god att dricka hemma vid köksbordet som ute i naturen.

Sådana här ljuvliga dagar, då kan man inte låta bli och tacka. Tacka vår Jesus som ger oss så mycket gott. Tacka för varandra, för vänner, upplevelser, för solen som värmer, för våren som snart är här, för goda kanelbullar och för livet. Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar vi minns. Och de här dagarna kommer jag att minnas, eftersom jag dessutom har dokumenterat dem i form av bilder, men känslan den bevarar jag inombords, och den plockar jag fram när dåliga dagar dyker upp.

Hugo och jag på promenad i Fäbodaskogarna.
Tänk så enkelt det är att leva, när livet består av raka och soliga vägar. Vi vet ju alla att LIVET ÄR BÅDE SOLIGA OCH MOLNIGA DAGAR OCH BÅDE RAKA OCH KROKIGA VÄGAR. Vi får tanka de "soliga" dagarna för att fiska fram när de "molniga" dagarna kommer. VI SKALL TANKA LIV, VÄNNER, UPPLEVELSER, SMAKER, KÄRLEK OCH JESUS.
För livet är här och nu, och så länge som jag kan välja så väljer jag....livet och Jesus. 


Jakobsbrevet 1:17
Allt det goda vi får, varje fullkomlig gåva, kommer från ovan.

Johannesevangeliet 14:6
Jag är vägen, sanningen och livet.

Psaltaren 86:11-12
Visa mig, Herre, din väg, så att jag kan vandra i din sanning. Lär mig att helhjärtat vörda ditt namn. Jag vill tacka dig, Herre, min Gud, av allt mitt hjärta, och alltid ära ditt namn.

Matteusevangeliet 28:20
Jag är med er alla dagar, till tidens slut.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023