SÅ BLEV VÅRT SPORTLOV

Nu är vi hemma igen efter en underbar vecka i Vuokatti.


RESAN DIT
Resan dit började aningen dåligt, men det är sånt som händer. Vi hade kört ca en timme, när bilen alarmerade att vi har punktering.



Men det var glada miner inne i bilen ändå....smile.


Medan vi letade efter ett bra ställe att stanna på, på den smala, trafikerade vägen, så började bilen svänga och slira och gunga, även om vi körde i väldigt låg hastighet. Vi körde in vid en butik, som redan hade stängt, men dörren var öppen. Så Jan gick in och frågade om hjälp (under tiden spydde Hugo i bilen, efter allt vinglande) Jan träffade på en väldigt trevlig och hjälpsam man som ringde till närmaste bilfirma, och vi fick komma genast. Mannen körde före och visade oss vägen.



Vi fick genast köra in i verkstaden, och vi fick lasta ur våra grejer mitt på garagegolvet och trycka in resten i baksätet, för att hitta reservdäcket, som sen visade sig vara fungerande.... men inte på vintern. Så vi fick köpa ett nytt, dyrt och tillfälligt däck....sånt som händer.



Under tiden tog Hugo och jag en promenad. Det gick ju inte att sätta ner honom på golvet, där det kunde finnas metallsplitter, oljor m.m. Och det var för kallt, för att bara stå och vänta på utsidan. Så jag klädde på mig ytterkläderna, där mitt i verkstaden. Ja som tur var så hade jag fram STICKABYXORNA (och inte nerpackade i väskan) som mamma gjort till sin frusna dotter för flera år sedan. Jag går ingenstans utan stickabyxor så här vintertid.......och än engång visade det sig att det lönar sig.
Vi upptäckte närmiljön och vi kakkade (ja inte jag då...men Hugo) utanför denna skola. Och naturligtvis tog jag upp det (vet att det är många som inte gör det). Men vi hittade ingen "hundkakkaroskis", som finns hemma i Jakobstad. Så jag slängde det i första bästa roskis (=soptunna).


Efter att Hugo uträttat sina behov och däcket var på plats, så fortsatte vi vår resa. Som plåster på såren så mumsade vi på Mignonägg (ja, de är ju mjölkfria, så även jag kan njuta av dem). Hugo somnade bums och sov gott resten av resan ( det tog ca 3,5 h till att köra). Vi tog ännu en kort kiss och sträcka på sig paus, efter en timme.





Och Hugo har också bälte på i bilen, fast det inte syns på den första bilden.



FRAMME
Väl framme, började vi vår vecka med att dela lägenhet med härliga, sportiga familjen Backlund, mamma, pappa och tre barn. Här står Matilda med dem uppe i slalombacken


Vi hade hyrt en lägenhet där det var tillåtet att ha djur.
Vår lägenhet var längst till vänster, på nedrevåningen.
Matilda går i samma klass som Hanna och Jan spelar innebandy med Ronnie och vi mammor har mer än en gång diskuterat det här med att vara tvillingföräldrar (vilket vi båda är)........så pass bekanta är vi med varann. Men vi fungerade väldigt bra tillsammans alla åtta. Det är en rikedom att få ta del av varandras liv och vardag, att leva tätt nära inpå varann och få dela sportlovsvardagen.  


Det var en otroligt fin lägenhet.



Och vi hade egen terass.....den gillade Hugo.




Det blev både korvgrillning och marshmallowsgrillning.


Det blev härliga dagar med härliga människor, både på utsidan och insidan. Här kommer några soliga, glada bilder ifrån skidutfärden.





Ja i skogen kan man hitta fina skatter.


HUGO OCH JAG
Jag hade som min huvudsakliga uppgift att sköta om Hugo.








Vi tog härliga promenader. Så här vackert var det på en av våra morgonpromenader.

Morgonsolen skiner över isen.



 Vi vandrade på alla möjliga stigar, vägar och vandringsleder.

Kom nu då!

Och busade i alla mjuka snödrivor.



Och spanade in allt och alla.  Hugo träffade på MÅNGA HUNDKOMPISAR, han kände doften av dem på långt håll.



Och vi klättrade högt. För överallt gick det upp och ner, inget platt land, liksom här hemma.



Hugo hittade en stor vän.


När barnen var i  den jätte stora och höga pulkabacken, vandrade Hugo och jag upp och ner för den......det blev bra med motion och mycket mjölksyra.




Och där fanns alltid många barn som ville hälsa på Hugo. Han viftade på svansen och var så glad för alla sina nya vänner.


I fall min rygg skulle ha varit i toppen skick, så skulle jag nog prövat att åka ner för denna härliga pulkabacke.



Sen slappade vi och gosade i lägenheten.



Hugo hittade genast sina favoritställen.



Hugo fick vila i sängen på dagen. Men han visste nog att på natten, är hans plats i korgen.



Gosedjuren, filten, tuggbenen och grisörat var NATURLIGTVIS med.



Efter promenaderna njöt jag av en kopp kamomillte och min bok, som jag hade som sportlovsläsning.



LJUVLIGA BACKAR
Men även jag hann åka slalom alldeles tillräckligt. En dag fick jag åka alldeles själv (Matilda åkte med Hanna och Jan var hundvakt) och eftersom alla tycktes ta en selfie i backen, så gjorde jag det också.


Och jag höll mig till de mindre backarna.



Och jag njöt av utsikten, solen och friheten....känslan av att bara susa ner för backarna.


Och alla ljuvliga granar fulla av snö, så vita och vackra....som i en sagovärld.


KVÄLLSMYS
Kvällarna bestod av trevliga samtal, mycket gott att äta, spel och slappa i soffan, sängen eller på golvet (jag låg ofta där...bra för ryggen).

Blåbärspaj, godis och chips.

Ja vi åt nog även hälsosamma, nyttiga grönsaker. Att servera grönsakerna så här fint på ett vackert fat....lärde vi oss av familjen Backlund, istället för att sätta allt i skilda skålar eller röra ihop allt till en "gröt", som vi oftast gör här hemma hos oss.



Det resulterade i att vi köpte ett liknande fat (dock inte Iittalas, som fanns i lägenheten) på hemvägen. Så nu serverar även vi grönsakerna fint och färggrannt. Tack för tipset.

Det blev mycket spelande på kvällarna. Barnen var de flitigaste spelarna. Bra med vanliga sällskapsspel mellan alla nätspel.





OCH BASTUN, JA DEN VAR PÅ, FLERA GÅNGER/DAG, IBLAND. Det finns inget skönare än att få värma upp sig i en varm bastu, efter flera timmar (jag klarade 2 h innan jag var helt frusen) i backarna och efter många varv upp med de kalla sittliftarna.



ANDRA DELEN AV VECKAN
Andra delen av veckan, delade vi lägenheten med våra goda vänner, familjen Finskas, mamma, pappa och Adine, som är Matildas bästis.

Första kvällen satt vi vuxna och pratade och åt salmiak medan flickorna hade hålligång i sitt rum.






FULL RULLE I BACKARNA IGEN
Följande dag var tjejerna och mammorna pågång.


Jag hade värmt upp mig i bastun för att klara av att sitta i de kalla liftarna....och stickabyxorna var förstås på.





Hugo delade ut pussar när Matilda kom ner susande .



En dag träffade flickorna på flera kompisar i backen.


Som vi sen bjöd "hem" på glass.

Jan gjorde chokladsås av Oboy...man tager vad man haver.


Anki skivade bananer till glassen.


Full rulle, mycket gott, samtal och sällskapsspel.



DAGAR FYLLDA AV ROLIGA SAKER
Det blev glada dagar, fyllda av aktiviteter. Förrutom slalom åkande blev det även linbaneåkning, pulkaåkning, godis tillverkning, besök vid Angry Birds parken och mys i lägenheten.


På väg att åka 205 m med linbana.


Pulkaåkning.



Godistillverkning.

ÄR MAN SNÅL SÅ ÄR MAN.
En morgon när vi tog vår morgonpromenad så doftade det så gott av plättar, från lägenheten ovanpå, gissa om jag blev snål. Ja, så snål att det blev plättar till morgonmål även i vår lägenhet.





 En dag fick vi lov att äta upp alla rester, då blev det en god pyttipanna.


Tänk att det går så mycket lättare och är så mycket roligare att göra mat borta än hemma, åtminnstone för mig.


SAMMANFATTNING.
Ja hur skall jag lyckas att sammanfatta denna vecka. Jo, med ett enda ord "TACKSAMHET". 
- Över härliga människor, i olika åldrar som vi fått dela dagarna med.
- Över det härliga, soliga och även molniga, men friska vädret.
- Över att ingen skadat sig, eller blivit sjuk.
- Över allt gott vi fått njuta av.
- Över en varm och fungerande bastu.
- Över att det gick så bra med Hugo, han trivdes och njöt av den stora "flocken".
- Över att få vandra i lugn och ro och låta tankar och funderingar flöda fritt (de kommer att komma på bloggen småningom).

Tacksamhet över att Jesus gett oss en skön och välsignad vecka.
Och till sist, tacksamhet,
- över att komma hem till pojkarna och
- över att få komma hem till ett "eget hem" och till sin "egen säng" (inte alla förunnat i dessa tider). Borta bra men hemma bäst.

Jag tror att vi ofta tar allt för givet, planerar och tror att allt skall bli som vi vill. Men så blir det ju inte alltid. MEN, om och när det blir, bör vi vara tacksamma och komma ihåg att tacka Honom, Jesus Kristus , som gett och ger oss allt gott i överflöd och mer därtill.

Tack Jesus för allt gott som du gett och ger oss. Tack för goda vänner vi fått dela denna vecka med. Tack för hälsa och det härliga vädret. Tack för livet som du gett oss och som vi får leva, nu och här. TACK  och välsigna alla våra vänner, nya och gamla.


Psaltaren 86:12
Av hela mitt hjärta vill jag tacka dig, Herre. jag vill ära ditt namn i evighet.

Romarbrevet 11:36
Ty av honom och genom honom och till honom är allting. Hans är härligheten i evighet, amen.

Matteusevangeliet 6:33-34
Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er därför inga bekymmer för morgondagen.

Johannesevangeliet 15:4
Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det om ni inte är kvar i mig.

Filipperbrevet 4:13
Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023