DAG 4 AV SISTA REHABILITERINGEN

Imorse var det tungt att komma upp, både pga för lite sömn (vi pratade på till kl.23.20, för sent för mig) och av ömhet i kroppen, rättare sagt lårmusklerna och mellan skulderbladen.
Men upp kom jag och en ny dag startade här i vår Härmäbubbla.

Denna bild är från lunchen.
DAGENS PROGRAM
Efter morgonmålet började vi med läkarföreläsning. 
Vi fick lyssna till många exempel på personer som varit i dåligt skick och vissa riktigt dåliga, men de har ändå inte gett upp. De har fortsatt att träna på ett eller annat sätt...och det är just det som har gjort att de blivit bra/bättre.
De har hittat nya lösningar och nya sätt att träna på....och de har aldrig givit upp.

Sen blev det ett svettigt cirkelträningspass, 45 sek på varje station och sen 15 sek paus, sen byte till nästa station.
Här kommer bilder, jag agerade modell och Tanja fotograf.


Här skulle man gå till endera sidan med gummibandet runt benen/vaderna, det var mycket tyngre än det ser ut.




Stå på gummibandet och dra ändarna uppåt, jättetungt för mina muskulösa armar. Så tungt så man måste blunda och koncentrera sig.



Boxning, bra för mina axlar och skulderblad.



Balans, 45 sekunder på samma fot....här gällde det att koncentrera sig och hålla tungan rätt i munnen.




Här skulle man rita en @ i luften med kettlebells.


Och andra vägen.



Knäböj med en stor björkgren i händerna.




Här skulle man tänka sig att grenen/kvisten var itusågad, att man måste trycka ihop den med händerna samtidigt som man lyfte den upp till pannan och ner rakt fram.




Stegen skulle man ta sig igenom genom att trampa ex. vänster fot i rutan, höger fot i rutan och v fot ut på andra sidan. Också i nästa ruta fast tvärtemot. När man fick in kordinationen 😋så gick det snabbt.



Eller så kunde man trampa  två gånger i varje ruta.



Efter lunchen blev det dags för mig att gå på läkarslutgranskning.
Läkaren konstaterade att jag har fått må lite bättre, ingen akutvärk, men den molande värken finns kvar.
Han sa att jag skall fortsätta med mina övningar och att för mig så blir hela diskproblemet värre eftersom jag är så överrörlig i mina leder.
Det gör att det väldigt ofta trycker på nerven. Att det är en liten tröst att det kommer att bli bättre med åldern, för då blir man automatiskt styvare och mindre överrörlig.

Han sa att förr sa man att de som har diskproblem inte får springa, nu finns nyare forskningsresultat som visar annat. Om man mår bra av att springa/jogga så är det helt ok att göra det.
Det var glädjande nyheter, vem vet kanske jag börjar jogga igen (jag har ju tyvärr framfall, som sätter lite käppar i hjulet där också, men jag får se om det går i varjefall).


Efter lunch blev det dags för avslappning. Vi fick plocka fram madrasser, kuddar och filtar och lägga oss ner.



Här vilar Tanja så skönt.





Sen blev det dags för konditionssalen/gymmet. Vi började med uppvärmning, jag testade crosstrainern och sen fick vi själva välja vilka muskler vi ville träna, fysioterapeuten gick runt och hjälpte oss.
Det var rätt kul, jag borde liksom komma iväg till gymmet där hemma också.


SPA
Jag avslutade dagens program med ansiktsbehandling på Wellness avdelningen.


Håll i er här kommer roliga bilder som kosmetologen tog av mig....när jag frågade snällt ifall hon kunde ta några minnesbilder😉.




UT I SOLEN OCH BLÅSTEN
Efter kvällsmaten tog Tanja och jag en härlig kvällspromenad, så här sista kvällen. 


Därefter blev det en stund i cafet med gänget.


HEM
När vi kom upp till rummet skickade Mikael meddelande: Om jag är hemma? Jag blev lite fundersam vad saken kunde gälla så jag ringde upp. Han var påväg hem med tåget😊, han borde vara hemma nu.
Så jag fick ringa hem och meddela mamma och Matilda att han är på inkomande (så de inte låser dörren😉).
Sen kommer ju Jan hem inatt.
Jag kommer hem imorgon kanske en 16-tiden och Mattias kommer hem med tåget en 22-tiden.

GODNATT
Nu blir det att släcka lampan snart (Jag skriver inte, att det blir dags att krypa isäng snart, för där har vi ju legat redan länge😁).

Jag är tacksam för ännu en dag som har gett mig nya möjligheter och massor av information och träning, som jag inte skulle ha fått om jag inte skulle ha varit här idag.
Allt gott vi får uppleva på denna jord kommer från Gud, vi får tacka och vara glada. 


Utsikt från vårt fönster.

DETTA ÄR DEN DAG SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS PÅ DEN JUBLA OCH VARA GLADA (Psaltaren 118:25).

TÄNK INTE PÅ DET SOM HAR HÄNT, BRY ER INTE OM DET SOM FÖRR HAR VARIT. SE, JAG GÖR NÅGOT NYTT. REDAN NU VISAR DET SIG. MÄRKER NI DET INTE? JAG SKALL GÖRA EN VÄG I VILDMARKEN OCH STRÖMMAR I ÖKNEN (Jesaja 43:18-19)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023