MIDSOMMAR 2017

Vi firade som vanligt, men ändå ovanligt.



Välkommen med och se hur vi firade midsommar i år.



PÅ HEMMAPLAN
Alla skall få ha det extra mysigt och gott när det är midsommar och fest. Så jag började redan där hemma med att gosa med kaninerna och genom att gömma lite trevliga och goda överraskningar till dem.


Även fast vi bor ute på villan så är vi hem varje dag och ser till kaninerna, eller så har vi någon annan som passar dem. Idag var det farmor och farfar som tittade till dem innan de kom hit. 



VID VILLAN
Genast på torsdagkväll när vi kom hit tog jag en promenad ut till stranden med Hugo, han sprang runt av glädje. Försökte att få honom på film, inte så lätt. Men man får ju en viss aning om hur midsommarvädret var...men det blev bättre...och sen sämre igen.

     




Sen fixade vi upp lite här och där, som att kratta barr.



Och Jan satte nytt tak på gungan.




MIDSOMMARAFTON
Klockan 16 blev det dags att ställa sig till det sedvanliga knytkalaset nere vid stranden.

Här droppar det in folk, med sina bord, stolar, familjemedlemmar och maträtter.
Någon dukar sitt bord fint med duk, servetter, Finlands flagga, blommor och högtalare där det strömmar ut härlig sommarmusik.
Någon annan dukar enklare. Vi dukar någonting där mitt i mellan, helt enkelt hur vi orkar och känner för just då.
Var och en får komma som den vill och duka sitt bord som den önskar...fint så.


Det ovanliga för oss var att pojkarna inte var på plats. Mattias är i beredskap i Dragsvik och Mikael är ända bort i Bangkok, där han semestrar med sin kompis Nicke. 

Även vår farmor och farfar (alltså mina svärföräldrar) var borta igårkväll. De har varit flera veckor ute i Europa på husbilssemester och kom hem inatt.


Knytkalasbordet fylldes på med mer och mer mat. 
Jag med mina allergier har inte så många sorter som jag kan äta, men alldeles tillräckligt ändå.



Jan hade gjort sina goda räksmörgåsar.

Gurkbitarna med tandpetarna i, är till för att sätta den ena plåten över den andra.


Den vackra midsommarstången kom på plats. 
Nästa sommar är det vår tur att göra den. Senast vi hade den uppgiften var 2011.



Och många ville få den perfekta bilden.




Efter mat och kaffe blev det mete för alla barn, den övre gränsen går vid konfirmationen.



Så för Matilda var det eventuellt sista gången (beroende på om hon blir konfirmerad före eller efter midsommaren nästa år).


Det blev även dans kring midsommarstången.....de yngsta och några äldre hoppade runt till b.l.a små grodorna, små grodorna.
Vi var samlade alla åldrar, den yngsta är endast fyra veckor gammal och den äldsta gissar jag att är runt 90 år (måste kolla upp med svärmor sen och rätta detta om det blev riktigt galet).


Hugo var också nöjd över att få vara med, han låg mest och sov på sin bädd och kisse.....som så klart var med.






Far och dotter i solskenet som kom kl.19....alltså solskenet.



Jans syster hade plockat denna ljuvliga bukett, och jag fyllde på med några fjuttiga små blommor.



Matilda hade gjort en mycket uppskattad skattjakt som hennes yngsta kusin fick glädjen att delta i.



MIDSOMMARNATT
När det började närma sig natt, tog jag mitt coca colaglas och gick för att njuta av den varma bastun.



Jan grillade nattknackorv och jag blev serverad i bastukiosken (bastufönstret). 
Jag undrar om det fanns någon annan midsommarfirare som satt i en varm bastu inatt och åt varm korv😉?

Det är senap och korv....och inget som har med Hugo att göra😉.

Efter bastun var jag så avslappnad och trött så jag orkade inte med någon solnedgång ute vid stranden (brukar höra till), men Jan for med Matilda. De fotade många vackra bilder.










EN ORM
Det ovanliga detta år var också att en av Matildas kusiner fick uppleva en orm som kom krypande rakt framför, bara en liten bit härifrån vår husvagn/villaplats.
Av videon, som kusinen i sin sinnesnärvaro lyckades filma, tror vi att det är en snok. Men några säger dock att det kan vara en huggorm.

Jag och säkert flera blev nog lite nervösa. Vi har ju inga småbarn just nu men visst rör vi ju oss alla både i skogen och runt villan och vi har ju Hugo som springer runt överallt här.


MIDSOMMARDAGEN
Idag har vi nog sprungit runt som vanligt igen, både folk och fä. Vi var ute med Hugo på promenad imorse (eller vi kan säga när vi hade vaknat😉) och han fick mestadels springa fritt.

Och Matilda har varit med Jan ut och letat växter till ett herbarium. Och inga ormar såg de.
Men en stor groda såg vi idag här i det öppna skjulet.




Och ingen midsommar utan ett dopp.





Matilda simmade och jag tog ett dopp nu ikväll, sen for vi upp i den varma bastun.
Kan tillägga för den som undrar att vattnet var iskallt, men när man väl doppat sig kändes det varmt att gå upp i bara simdräkt....konstigt.
Gissa om jag är stolt? Midsommar och sommarens första dopp, inte illa.

Just nu ligger vi tjejer i sängen och njuter medan regnet smattrar på husvagnstaket.
Matilda läser, Hugo sover, jag bloggar och Jan har varit ut och fixat med båttrailern...i regnet. Han kom in just och fixar smörgåsar, för nu tycker han att vi behöver äta någonting innan natten.

Vi skall sova här ännu i natt.
Jan har en vecka kvar att jobba, sen lär vi bo här så mycket som möjligt.
Och då lär båten komma i sjön. Båten som skulle heta "Matilda", men nu är hon inte så säker på att den skall heta så. Nu funderar vi på "Den gula bananen".




LEV I NUET?
Den tid vi lever i nu, när vi ser oss omkring i vår värld, är inte en vacker tid. Det är en tid full av orättvisor, hemskheter och lidanden.
Och det är precis den tid som det står om i bibeln att skall komma. Det är ingen överraskning och det är inget nytt...allt står där.
Vi vet inte hur länge den kommer att bestå, det kan vara en sekund eller miljontals år.

Därför är det så oerhört viktigt att leva, njuta och festa med våra nära och kära....helt enkelt vara glada och tacksamma för den tid vi fått/får.

MEN, samtidigt kan vi inte bara leva här och nu, utan vi måste förbereda oss på vad som komma skall...om det då är terrorn och ondskan som sprider sig i vår värld eller om det är Jesu återkomst.

ÄR DU BEREDD? KAN MAN VARA BEREDD? Bra frågor som vi bör ställa oss.


JAG
Jag går inte runt och tänker att jag kan dö imorgon, jag lever varje dag och njuter av allt vad jag får som är gott och vackert i detta liv. Jag älskar mitt liv och de människor Jesus har gett mig.




Men, jag lever med insikten att mitt liv liksom ditt kan vara slut i vilken sekund som helst. Jag lever med insikten att jag då inte vill ha en massa saker ouppredda i mitt liv, eller att jag ev. gått miste om en massa saker för att jag valt fel...då jag kunde ha valt en annan väg.

DÄRFÖR, vill jag leva med Jesus nu och för alltid, låta Honom leda mig, både här i detta liv och förbereda mig för nästa...livet i himlen.
Endast Han kan visa mig hur jag får ut det mesta av livet.

LEV LIVET HÄR OCH NU, MEN VAR FÖRBEREDD PÅ LIVET EFTER DETTA......THE REAL LIFE (det riktiga livet).

I bibelordet här under, står det att Gud vill att VI ALLA SKALL FÅ TID ATT OMVÄNDA OSS. De flesta av oss har fått den tiden, den chansen, sen är det upptill var och en av oss om vi tar den.




ALLT HAR SIN TID, DET FINNS EN TID FÖR ALLT SOM SKER UNDER HIMLEN (Predikaren 3:1).

MEN EN SAK FÅR NI INTE GLÖMMA, MINA ÄLSKADE: FÖR HERREN ÄR EN DAG SOM TUSEN ÅR OCH TUSEN ÅR SOM EN DAG. HERREN DRÖJER INTE MED ATT UPPFYLLA SITT LÖFTE, SÅ SOM EN DEL MENAR. NEJ, HAN HAR TÅLAMOD MED ER, EFTERSOM HAN INTE VILL ATT NÅGON SKA GÅ FÖRLORAD UTAN ATT ALLA SKALL FÅ TID ATT OMVÄNDA SIG. MEN HERRENS DAG KOMMER SOM EN TJUV (1Johannesbrevet 3:8-10a).

VAR BEREDDA OCKSÅ NI, FÖR MÄNNISKOSONEN KOMMER NÄR NI INTE VÄNTAR DET (Lukasevangeliet 12:40).

OCH HAN SKA TORKA ALLA TÅRAR FRÅN DERAS ÖGON. DÖDEN SKA INTE FINNAS MER, OCH INGEN SORG OCH INGEN GRÅT OCH INGEN PLÅGA, FÖR DET SOM FÖRR VAR ÄR BORTA (Uppenbarelseboken 21:4).








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023