JOBBAT PÅ DAGIS

Denna vecka skulle jag ha haft två dagbarn, de övriga har tagit sommarlov. Men med endast två barn fick jag inte jobba hemma hela veckan. Så jag har jobbat på dagis, på den avdelning som även fungerar som reservdaghem för våra dagbarn (när vi dagmammor har semester eller är sjuklediga får våra dagbarn vara där).

Måndag morgon började med att jag brände gröten...tog smörgås istället.


Dagarna på dagis har gått fint, och jag har fått jobba med ett härligt gäng.
Vi har inte haft så många barn så mellan varven har vi städat och tvättat leksaker (alla leksaker skall ju alltid tvättas i slutet av en termin).

Det tar knappt 10 min att promenera till "Lillstugan", som avdelningen heter. Och eftersom jag har så nära så har jag promenerat varje dag....med mina väskor.
Jag har fått packa väskor, vilket jag inte är van med, jobbar man hemma finns ju allt här....väldigt smidigt.
Nu blev det inte alls smidigt när jag skulle försöka hitta och packa ner allt som jag kunde tänkas behöva en dag/en vecka på dagis.
Det blev två stora väskor😉, fyllda med regnkläder, varma kläder, sommarkläder, extra kläder m.m. Vädret är ju liksom väldigt varierande här just nu. I dag och i går har vi haft sommarvärme, men nu i kväll blev det rätt kallt och blåsigt igen.

I dag har jag jobbat sista dagen (och då klarade jag mig med endast en väska), för imorgon har jag övertidstimmar som jag tar ut, så egentligen kan jag säga att min semester har börjat nu. Och jag har inte fattat det alls.



HEMMA.
Matilda har varit hemma med Hugo på dagarna.... och en kompis har varit här idag och igår.
Jag frågade hur många gäster hon haft, när det fanns över tjugo muggar i diskbänken.


Förklaringen: Muggarna hade varit en del av en lek. Matilda och hennes kompis hade lekt en sorts "vattenlek" med muggar fyllda av vatten och kortspel. Den som drog det lägsta kortet fick en mugg vatten över sig.....och där kom förklaringen till de våta kläderna i badkaret.
Sommarvärme lyckas alltid ta fram lekhumöret i detta hus....och i åtta fall av tio så är vatten också inblandad.

Och Hugo undrar: var är alla barnen?

Jan har varit i Sverige sen i tisdags och skulle som vanligt flyga hem ikväll via Köpenhamn-Helsingfors och Kronoby/Karleby.
Jan ringde dock ikväll och berättade att han sitter fast i Köpenhamn på flygplatsen, flyget är försenat med flera timmar, så han kommer inte hem i natt som planerat, utan imorgon morn någongång.


EN SPECIELL DAG.
Imorgon skall Matilda och jag ha en mamma/fio dag (d,v,s. en mamma/dotter dag), något hon önskade sig i födelsedagspresent....och som hon fick. Och imorgon skall vi förverkliga den.

Dagen kommer att innehålla förrutom prat och skratt....mat på önskvärt ställe, två presenter (klädesplagg eller ex inredningsgrejer), cafebesök och en överraskning.


DAGENS TANKE.
Kärlek är det språk som alla förstår.
Var än vi är, vem än vi möter och vad än vi gör, så skall vi göra allt med kärlek.
Och Jesus är den som kan ge oss mera kärlek. När och om kärlekstanken till våra medmänniskor tryter då fyller Han på.
Vi kan tänka oss kärleken som en sol, fyller vi oss med kärlek/sol så kan vi också sprida kärlek/solsken omkring oss.


JESUS ÄR SOLEN I MITT LIV,  för Han ger mig sol ute, sol inne, sol i hjärta och sol i sinne.



Vem är solen/solskenet i ditt liv? Vem fyller på din tank?


Guds ord/bibeln och ett fotbad.....det är livet.


ALLT VAD NI VILL ATT MÄNNISKORNA SKALL GÖRA FÖR ER, DET SKALL NI OCKSÅ GÖRA FÖR DEM (Matteusevangeliet 7:12).

DEN SOM SÅR SPARSAMT SKALL SKÖRDA SPARSAMT, OCH DEN SOM SÅR RIKLIGT SKALL SKÖRDA RIKLIGT (2 Korintierbrevet 9:6).








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023