SPORTLOVET DAG 9

I dag har jag verkligen inte helgat vilodagen...eller? Jag brukar säga som så att: Alla behöver vi en vilodag/vecka, varken vi är kristna eller ej. Om det då är söndag eller en annan dag spelar inte så stor roll, men oftast är det ju enklast att få in vilan/pausdagen på en söndag.

Morgonmål....mums.


MORGONSTUND
Jag började morgonen med en långpromenad (1h) med Hugo, därefter tog jag ett gott morgonmål.

På promenaden träffade vi Hugos kompisar, som han lustigt nog inte är rädda för, trots att han annars är jätterädd för stora svarta/mörka hundar. Och dessa är nog de största hundar vi träffar.




De busar och leker.





Jan steg upp kl.8.30 och satte på tv:n, för nu var det dags för bänkidrott, för årets Vasalopp.




Och Hugo hoppade upp på soffkarmen när vi kom hem och spanade efter flera kompisar där ute.



Matilda åkte iväg kl.10.30 för att vara med som hjälpledare/lekledare i söndagsskolan. Hon lunchade där och kom hem först kl.14.30.


STÄDNING
Och jag fortsatte med gårdagens städning som lämnade på hälft. Jag var så bra pågång nu, det kändes inte som ett måste utan som något roligt jag hade tid för.

Annars så kör vi nog med: att göra så lite arbete som möjligt på söndagar. men där får man också tänka på att vila innebär ju inte bara att vi skall ligga på sängen hela dagen. Vila innebär att vi skall göra det som är roligt, som vi byggs upp av......kanske att just ligga på sängen, ta en promenad, träffa familj och vänner, och att ta tid med Gud.
Det som en upplever som arbete och ett måste upplever kanske en annan som avkoppling och vila (ex, att kratta löv...eller städa wc 😉).


Så jag städade wc:n och plockade upp i köket.
Det är sällan vår wc är så här clean 😉.



Pottan blev nyskurad och framsatt, och dagbarnen fick nya fina handdukar....allt klart för en ny start imorgon😊💗.




I köket åkte alla pysselsaker (som inte ryms i pysselskåpet 😉) bort från köksbordet och ner på golvet igen 😉😉....allt har sin tid.




Efter städningen blev det dags för dagens andra långpromenad med Hugo. Då var det så varmt, endast -2, så Hugo behövde ingen värmande väst.
Hugo och jag har åtminnstone promenerat massor denna vecka👍....så skönt.






VASARESA
Sen blev det tumistid för Jan och mig💗. Det var inget vi hade planerat. Men pojkarna som varit till Umeå för att hälsa på en kompis kom hem kl.18.30 med båten till Vasa. De skulle ha tagit bussen hem, vilken skulle ha startat först kl.20.30, så Jan sa vi kan bra åka en sväng till Vasa och hämta hem dem.






Jag erbjöd Matilda ifall hon ville åka på en pappa tumisresa.....såna resor kan det hända alltmöjligt på😊💗. Och jag skulle ha stannat hemma och farit på Fokus, som vanligt. Men Matilda ville stanna hemma.

Så kl.15 körde vi iväg. Det blev ett bra slut på denna fina sportlovsvecka, att få sitta i bilen tillsammans och prata i ca 1h och 15 min.


Städaren hade inte hunnit äta, så det här blev min lunch...i bilen.

Jag försökte mig på att sticka i bilen, men det var inget bra koncept (blev för hopsjunken i ryggen/nacken och blev snurrig med läsglasögonen på när jag såg allt som susade suddigt förbi utanför fönstret även om blicken var fäst på stickningen ).

Solen tittade fram nu som då.

Men jag stickade dock några varv och passade på att byta från mammas stickor till mina nyinköpta björkstickor (som lär vara bra, de är inte lika hala som metall).




Vackert i Vasa.



I Vasa var vi en snabb sväng in till XXL(sportbutik), jag inhandlade värmande strumpor. Sen for vi på mat till Rosso, Jan fick äntligen sin röda biff som han drömt om hela veckan....nu blev den verklighet.

Förrätt.

Jag älskar vitlökskyckling med ungsrostad potatis.

När vi var mätta i magen åkte vi ut till hamnen och satt och myste i bilen tills båten kom i hamn.
Jan följde med Vasaloppsresultaten, för alla våra vänner och bekanta som antagit utmaningen.





Och jag läste faktiskt bibeln. Jag satt och funderade vilken bibelbok jag skall börja studera nu när jag har läst igenom Jeremia....jag bladdrade och kom fram till att det är länge sedan jag läst igenom hela Psaltaren, så den fick det bli. Jag läste de fyra första korta kapitlen.


Det var roligt att träffa pojkarna. Och de hade bara gott att säga om Umeå som studiestad....en och annan började längta dit 😊...tror jag.


HEMMA IGEN
När vi kom hem hade Hugo och Matilda just varit ut på kvällspromenad, så jag fick ställa mig för sängen.
Men innan jag slängde mig i sängen så fixade jag till min man. Jag är hans barberare, jag fixar hans hår, ögonbryn och öron (alltså hårstrån i örat).
Han tycker oftast att hans hår är helt ok, tills han börjar se ut som självaste jultomten 😊...då griper jag in. Och just ikväll insåg jag att det var dags för ett ingripande👍😉.

Nyfixad.....och han gillar att denna frisör är helt gratis.




GODNATT OCH TACK
Nu skall jag försöka hitta sömnen, efter att vi svängt dygnet rejält. Men det är nog något som brukar ordna sig av sig självt.....när väckarklockan ringer, ja då är det bara att stiga upp....och då blir man automatiskt lagom trött till kvällen igen 👍.

Vi har haft en skön sportlovsvecka, när vi tagit det lugnt och satsat på små utflykter hit och dit.....ett koncept som vi nu i efterhand inser att var alldeles rätt.....allt har sin tid.

Och Hugo har fått ett alldeles eget nystan, som Jan fixade till när han såg på Vasaloppet imorse.



Och Hugo gillade det...och han har gillat att han fått så mycket sällskap och uppmärksamhet denna vecka...imorgon blir det andra bullar.
Hugo älskar dagbarnen och gosar mer än gärna med dem💗, men han skulle så gärna vilja gosa med mig också, han har lite svårt att förstå att jag måste jobba istället för att ligga isängen och busa med honom eller ta långa härliga promenader......allt har sin tid.




IKVÄLL BUBBLAR TACKSAMHETEN OCH DEN STIGER UPP TILL HERREN. TACK HERRE ATT DU VISADE OSS HUR OCH VAR VI SKULLE "FIRA" VÅRT SPORTLOV I ÅR...DET BLEV SÅ BRA, SÅ VÄLSIGNAT, PÅ MÅNGA SÄTT OCH VIS.







TÄNK PÅ SABBATSDAGEN SÅ ATT DU HELGAR DEN. SEX DAGAR SKA DU ARBETA OCH UTRÄTTA ALLA DINA SYSSLOR. MEN DEN SJUNDE DAGEN ÄR HERRENS DIN GUDS SABBAT. DÅ SKA DU INTE UTFÖRA NÅGOT ARBETE, INTE HELLER DIN SON ELLER DOTTER, DIN TJÄNARE ELLER TJÄNARINNA, DIN BOSKAP, ELLER FRÄMLINGEN SOM BOR HOS DIG INOM DINA PORTAR (2 Mosebok 20: 8-10).

FÖR PÅ SEX DAGAR GJORDE HERREN HIMLEN OCH JORDEN OCH HAVET OCH ALLT SOM ÄR I DEM, MEN PÅ SJUNDE DAGEN VILADE HAN. DÄRFÖR HAR HERREN VÄLSIGNAT SABBATSDAGEN OCH HELGAT DEN (2 Mosebok 20:11).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023