SOMMARENS HUSBILSRESA DAG 4

Natten på båten gick fint för det var alldeles vindstilla så det gungade inte alls.

Medan Hugo och Jan sov gott gjorde jag typ allt annat (kissade x antal gånger, drack vatten  tittade ut genom fönstret m.m).

Sen blev det tidig väckning för att hinna duscha och så Jan skulle hinna till morgonbuffen.

Vi körde iland kl.7:15 (svensk tid) och kom till ett soligt och varmt Sverige som denna dag firade nationaldag.

Vi hade nu tänkt åka och hälsa på min syster Maria, men tyvärr hade hon blivit sjuk och fått feber. Men vi skall tro att det lyckas med ett besök på vår hemresa.

Så vi fortsatte till dagens andra besök att träffa Mattias och få krama om honom. Han började dagens ambulansskift först kl.10 så vi hann bra träffas och vi fick köra honom till stationen.

Och vi stannade intill stationen och fick en liten stund med honom innan han behövde fara på jobb.

Det blev en stor och varm hej då-kram, sköt om dig, vi älskar dig och Jesus beskydda dig. Det är ord som våra barn fått växa upp med, kanske både till lust och leda, men det är inga tomma ord utan ord fyllda av kärlek, önskan, bön, hopp och tro.

Mattias som pendlar i sitt jobb är nu i sommar 9 dagar i Sverige och sen ledig 12 dagar i Finland. Han jobbar 12 h skift i 4 dagar, sen en dag ledig och därefter 4 dagar jobb igen.

Just nu när jag skriver detta (onsdag em) är han troligtvis redan i Helsingfors, för han skulle flyga på fm. Och där är ju flickvännen Amanda. Hon sommarjobbar hela juni där, sen i juli kommer de upp till Österbotten när hon har sommarjobb där.

Vi åkte vidare mot Västerås. Vi stannade till på vägen, rastade Hugo och åt lunch. Därefter körde vi 1 1/2 timme till.

I Finland ser man sällan stenar, stenhögar eller stora träd längs dikesrenarna på åkrar eller mitt på en åker men nog här och det är så vackert.

Vi kom till våra goda vänners och det blev kramkalas igen. Eftersom vädret var toppen varmt och fint satt vi ute och njöt på deras altan med underbar utsikt över ängar och vatten.

Vi fikade och bjöds på en jättegod jordgubbs och rabarberpaj med vaniljsås, så god så den hann tydligen aldrig på bild.

Hugo fick en egen balja med vatten så vi svalkade/badade honom och efter en kort promenad var han nöjd och sov gott och kände sig som hemma.

TAck, tack kära vänner för er gästfrihet. Denna gång blev besöket kort men vi hann ju ändå träffas ett par timmar och dela livet.

Vi fortsatte vår färd och nu till Örebro. Vi checkade in på campingen innan vi for för att träffa Mikael och Amanda. Oj så fint att få träffa dem och krama om dem.

Vi fick bjuda dem på mat.

Och vi fick riktigt god mat på restaurang BRÖDERNAS (tror jag att den heter).

Vädret var ju toppen så vi kunde äta utomhus och Hugo kunde vara med under bordet i sin bädd.

Sen for vi till deras lägenhet. Senast vi var där var det flyttkaos, när vi i augusti hjälpte dem att flytta in. De hade nu så fint och mysigt där.

Det blev kramkalas igen innan vi for till campingen och tog godnatt.

Tacksamma för en fin dag med våra nära och kära. Herre omslut du dem alla med din kärlek och ditt beskydd.

Och nu vill jag avsluta med bibelordet som faktiskt nämner " gästfriheten". Att vi skall öppna vår dörr för andra, för den som gör det kan bli rikligt välsignad t.o.m med änglabesök.

GLÖM INTE ATT VISA GÄSTFRIHET, FÖR GENOM GÄSTFRIHET HAR NÅGRA FÅTT ÄNGLAR TILL GÄSTER UTAN ATT VETA OM DET (Hebreerbrevet 13:2).