SOMMARENS HUSBILSRESA DAG 6

Att vakna upp och veta att man är i Norge, vau vilken mäktig känsla.

Det känns samtidigt både overkligt men också så fantastiskt, om du frågar mig. Jan är ju den av oss som reser en hel del i jobbet och han trivs med det, omväxlingen, se vilken flygplansmodell han åker med o.s.v. Medan jag reser till Tuuri mellan varven och är helt nöjd med det. Jag brukar säga att jag njuter när jag får komma bort från diskmaskinen och tvättmaskinen om det så är att vi campar vid svärföräldrarnas villa eller flyger till Amsterdam (där vi firade min 50 års dag ifjol) eller som nu campar i Norge. Och allra mest trivs jag nog i husbilen, att få sitta högt upp när vi kör och titta ut på allt som rör sig utanför vindrutan, att kunna stanna till var man vill och så länge man vill, det är fantastiskt.

Ja nu trivs vi och njuter båda två, för husbilsliv det är ju vår grej.

Vi vaknade idag till en ordentlig blåst som gungade bilen mellan varven och jag sa högt TACK JESUS att vi tog färjan igår kväll och inte nu imorn i denna storm (nästan). Men trots blåsten är det varmt och soligt.

Jag var ut med Hugo på en kort kissrunda när jag hade vaknat, jag med håret i ett enda burr (ni som känner mig vet att min frisyr kan vara riktigt stor och likna typ ett kråkbo på morgonen) och iklädd morgonrock och fleecebyxor...så kan man gå och även "går" på morgonkvisten när man är husbilsfolk (har dock ingen bild). Sen kröp jag tillbaka till sängs och påbörjade dagens blogginlägg.

Dagens planer var att köra till Kristiansand (ca 220 km) ta in på en camping och sen utforska den fina staden. Vi startade mot Kristiansand kl.12:30. Med några pauser var vi framme här kl.16:20, och här stannade vi hela kvällen för vi kom till ett sånt fantastiskt paradis.

"Här" fick vi vår plats på denna stora och fina camping.

Det blev mat när vi kom. Jag stekte äkta finländsk lenkkimakkara.

Och det smakade himmelskt.

Hemma förstod vi att det fortfarande är kallt, att det idag varit ca 10 grader och nordlig vind och här har vi värsta sommarvädret. Ja jag önskar att jag kunde skicka hem av detta väder till er alla.

Efter att vi hade ätit tog vi en promenad och utforskade campingen och omgivningen. Och det var så vackert överallt.

Här hade vi det så bra så vi beslöt att vi stannar här ikväll istället för att åka in till centrum. För det hinner vi ju göra i morgon.

Campingen är ute på en udde och det är så fin utsikt åt alla håll.

Man kunde inte se sig mätt på allt det vackra.

Vi hittade en vacker strand på ena sidan.

En så vacker simplats.

I Norge tycks hundar få vara på stranden, kopplade. Och naturligtvis ska de vara väl rastade så de inte uträttar sina behov där.

Och Hugo fick ta sig ett svalkande dopp.

Vi hittade en båthamn på den andra sidan.

Dottern skall vi troligtvis träffa först på lördag när de har avslutning och vi är inbjudna på tre rättersmiddag, program och en avslutande konsert, det kommer att bli riktigt intressant. Just nu har de fullt upp och tar ut det sista av bibelskoleåret. Men vi har nog ringts och skickat meddelanden åt varann. Och jag bara väntar på att få krama om henne.

Idag lyckades det att ladda ner alla bilder på bloggen efter att Jan satte till extra nät åt mig, så de började säkerhetskopiera. Men istället hoppade vissa i fel ordning här på bloggen men så får det vara. Så här kommer ännu några bilder.

Simstranden hade både sandstrand och en nybyggd vacker träbrygga i två våningar.

Här satt jag och åt en kokosrulle.

Tänk att man kan bo så vackert.

Godnatt från Kristiansand Feriesenter, som campingen heter. Här på området finns även en folkhögskola där Matildas vän Fanny från Jakobstad gått sedan januari, så flickorna har kunnat träffas nu som då.

Tacksamma och glada över denna fina dag och allt vi fått uppleva får vi somna skönt.