SOMMARENS HUSBILSRESA DAG 7

Hej från Norge, jag får nästan nypa mig i armen för att faktiskt förstå att vi är här och att vi får uppleva allt detta.


Vi vaknade ännu en morgon till hård blåst, Jan fick springa ut och veva in markisen innan den skulle ha blåst iväg. Men när det var dags för morgonmål och nyhetsläsning på utsidan hade blåsten aningen lugnat sig, och varmt och soligt var det.

Efter morgonpromenad för Hugo och morgondusch för oss packade vi ihop och drog vidare. 

Matilda meddelade att vi nog gärna får komma dit redan idag, för de storstädar lägenheten och vill gärna tömma bort saker. Och det ville vi ju så gärna. Vi var flera sen som ville kramas och pussas.

Så fantastiskt känsla att få krama om Matilda och se att hon hade det bra, mådde bra och kunde komma gående emot oss, utan kryckor. I början av maj fick hon sitt knä urled igen (3:e gången, för högra knät) när de var uppe i Bodö, de hade varit på praktik där och var påväg hem när det hände. Så nu har hon även fått pröva på att åka ambulans i Norge.

Utsikt från flickornas terass.

Flickorna packade, städade och folk kom och gick genom deras lägenhet, det kramades, skrattades och pratades. Altandörren var öppen och välkomnande och många kom också och hälsade på oss eller på Hugo, oftast både ock.

Jag frågade om jag fick hjälpa till med något och det fick jag. Jag fick tvätta "do". Och do det lär vara wc på norska, men de säger nog även toalett. 

Jan bar alla Matildas väskor samt Viktorias (Matildas ena lägenhetskompis som vi får glädjen att köra hem på söndag) ner till husbilen och packade in dem. 

Jan tillredde lunch (tacokryddad kött och risblandning) i husbilen och Matilda lät sig väl smakas (i Norge äter de endast bröd ex fyllda batonger till lunch).

Hugo kände sig som hemma och låg och sov på terassen eller där inne på golvet medan jag städade. Och mellan varven tog vi några korta promenader.

Matilda hade cykeln som skulle förvaras i ett förråd och en massa väskor/lådor som skulle till ett annat förråd (för hon kommer tillbaka hit till hösten...mer om det en annan gång) och resten som skall hem till Finland. Jag fick äran att skriva lappar som skulle limmas på alla lådor/väskor.

Vi var där 3,5 h. Flickorna skulle sen fortsätta att städa ikväll (kl.10 imorgon har de slutgranskning) de skulle på middag/tacofredag och sen ännu på grillfest.

Do och fönstertvättaren pausar på terassen.

Vi körde sen till campingen, den som finns nära Ansgarbibelskole. Denna bild står jag och tar inne på campingen ut mot badstranden. Den gröna kullen högt upp i mitten på bilden närmast vattnet, där ungefär ligger bibelskolen.

När vi hade checkat in hoppade vi i bilen igen och körde in till centrum av Kristiansand. 


Vi promenerade runt och njöt av alla vackra platser. 

Lite blåsigt var det ännu.

Ordet " bytog" fick google translate hjälpa oss med. 

Bytog betyder stadståg.

Fiskebryggan, där är jättefint sa Matilda. Så den besökte vi.

Här sparas inte på blommor, det var massor av blommor i denna "port", så vackert.

När vi kom tillbaka till campingen tog vi lite siesta innan vi for ut på en kvällspromenad. 


I kväll får vi somna nära Ansgar bibelskole, nära Matilda. Det känns så tryggt och skönt i mamma- hjärtat. 

Godnatt från oss. 

HERREN ÄR MIN HERDE, MIG SKA INGET FATTAS. HAN LÅTER MIG VILA PÅ GRÖNA ÄNGAR, HAN FÖR MIG TILL VATTEN DÄR JAG FINNER RO. HAN GER LIV ÅT MIN SJÄL, HAN LEDER MIG PÅ RÄTTA VÄGAR FÖR SITT NAMNS SKULL (Psaltaren 23:1-3).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023