ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

Jag skall dela med mig av lite tips som jag samlat på mig under årens lopp. De flesta tips har kommit till, tillsammans med våra egna barn när de var små, och några i.o.m mitt arbete som dagmamma.

Våra barn har alltid varit väldigt aktiva. Som små var de nästan överaktiva, de var sällan stilla, förrutom när de sov dagsvila. Med aktiva barn behövdes ordentliga mål mat och ordentliga mellanmål....det fungerade aldrig med ex, bara en youghurt. Oftast åt de väldigt bra. Problem blev det ifall det skulle smakas på något nytt. Så det resulterade i en hel del uppfinnings rikedom. Något jag tror att vi alla föräldrar blir experter på, så småningom.

Alla har vi hört "LEK INTE MED MATEN". Men leken är ju barnens sätt att lära sig, så jag säger nog att man kan "LEKA MED MATEN, MEN PÅ RÄTT SÄTT" .

Den här matgubben gjorde min man...för inte så länge sedan...till mig. Vi har liksom mathumor här i huset...smile. Och den var faktiskt riktigt god.




ATT  LÄRA SIG ATT ÄTA GRÖNSAKER OCH FRUKTER.
Grönsaker och frukter är ju något man verkligen vill att barnen skall lära sig att äta. Här är det viktigt att tänka smått. Om du inte gillar paprika då smakar du knappast på en stor paprika ring. Men om du får musen Knuts "lilla" portionsbit då kan det gå att smaka......en dag kanske du smakar på stora mamma Björns "stora" paprika ring.

Här är det stora mamma Björns tomatbåt.



Här är det lilla musen Knuts lilla tomatbåt.


Att göra ett grönsaksansikte eller andra figurer, kan vara roligt. Sen äter man tillsammans. Ex. nu har jag ätit upp min näsa, vad äter du? Vau, det här örat smakade jätte gott....hur smakar ditt?

Man kan börja med ex. bara ett par grodögon.
Här får man ett bra tillfälle att disskutera känslor. Är jag glad kanske jag vill ha en glad grönsaksgubbe/gumma.
Sen kan man försöka med en kul gubbe/gumma.

Vissa barn äter, "BARA" de får en sur gubbe/gumma.
Ibland äter barnen grönsaker i sin hunger (bara vi inte erbjuder ex. smörgås istället) medan de väntar på att maten skall bli klar. Grönsakerna får bli till dagens förrätt.

Likadant med frukter, roliga fruktgubbar gör att även nya frukter slinker ner i magen.
Skall man äta banan, så kan det vara mycket roligare att få äta ett "BANAN BOLLHAV" med gaffel, istället för att äta som oftast, rakt av från skalet.


Banan bollhav är kul att äta med gaffel.
 Eller varför inte en "banangris".




Har man ett barn som bara gillar en sorts frukt, då kan man göra en fruktgubbe med nästan bara den frukten, Här en äppelgubbe med både hår och skägg, mun och öron i äppel. Och lite banan som ögon och näsa och tillsist mandarinögonbryn.



Det är ju samtidigt jätte viktigt att man inte låter barnen gå och äta ur skåpen när de vill, för då förlorar de nog matlusten ganska snabbt.
Sen är det ju vi föräldrar, som väljer vad vi fyller skåpen med. Är de fyllda av kex och godsaker, ja då skulle även jag välja det, istället för en morot.
Det är viktigt att hålla skillnad på vardag och helg. Något som åtminnstone här i huset går i perioder. Om vi haft lov och långledigt, ja då brukar vi få kämpa på att komma tillbaka till det hälsosammare livet. Nu efter julen får vi kämpa extra, för sötsuget försvinner ju inte om vi matar oss med mera socker.

Isbergssallad är en knastrigt god sallad. Här kan man använda sig av hörseln så blir det roligt. Ett barn i gången tar en bit och tuggar, vi andra blundar och lyssnar......det brukar framkalla många glada skratt.
Isbergssallad med gurkstavar i.

Den här roliga leken kan man ju göra med alla möjliga sorters maträtter. Alla blundar medan ett barn väljer ut något från sin tallrik och BITER och TUGGAR. Vi andra får lyssna och gissa vad det kan vara. sen får barnet berätta vad det var och hur det smakade.
Denna lek passar fint vid mellanmålet. Pröva även med t.e.x. knäckebröd, riskaka och morot....sånt som knastrar och låter.

MOS
Mos med en smörklick eller sås i, blir till en vulkan med utbrott.
Skeden eller gaffeln, leker vi att är en stor grävskopa som jobbar på.

Här var det smörklick i "lappskojsen".


ÄTA SMÖRGÅS.
De flesta barn tycks gilla smörgås, men de som inte gör det kan behöva lite hjälp på traven för att komma igång.
En tugga, och sen ser man efter vad smörgåsen liknar.

Jaa..kanske en val.
 För varje tugga blir det en ny figur. Det resulterar i att alla börjar äta.....och endera gissar eller skapar figurer...smile.

Jag tycker att det här är en lo.

Hmm? Men svänger man på tallriken blir det här en tupp som står och gal.

ÄTA SOPPA.
När det är soppdags plocka inte bort pepparkornen ur barnens tallrik. Det är jätte roligt att räkna hur många man får. Vi har "SKATTJAKT I SOPPAN" och letar pepparkorn och leker att vi blir lika gamla som antalet korn vi hittar. Jätteroligt när barnen blir äldre än ex.mamma. Jag sätter ofta i lite extra med korn i tallriken, bara för att barnen skall få hitta och räkna till flera. Jag använder mig av de allra minsta kornen. Här tränar vi att räkna.

Att hitta, fiska upp och räkna sina pepparkorn är hur roligt som helst. 


ATT FÅ GÖRA SJÄLV.
Att få vara med och ex. hacka gurka, rulla köttbullar och duka bordet, det gör ju att allt blir så mycket roligare.
Vi har massor av Ikeas färggranna glas/muggar, de har vi kört med i åratal. Nu är det dagbarnen som använder dem mest, de älskar att få duka och välja vilken färgs mugg var och en skall få. Här tränar vi färger. Och till mellanmålet dukar vi även med Ikeas färggranna fat eller koppar.
Här får vi också träna på att alla gillar vi olika färger. Han tycker kanske om rosa och hon älskar blå. Ibland får de sin favoritfärg, ibland får de en annan färg....den som dukar får välja den dagen.



Att få bre sin egen smörgås, hälla mjölk åt sig själv (du kan ha ett mjölkpaket med endast "lite" mjölk i) det gör ju att det blir så mycket roligare.

KETCHUP(BOKSTÄVER).
Inte så hälsosamt, men det kan göra att ex. makaronilådan slinker ned. Jag frågar alltid ifall de vill ha en bilbana (munnen brummar och ketchupen ritar en bilbana...en 8) eller en bokstav. Här tränar vi bokstäver.

Bokstaven  "S" på korv och makaroner.


VI LÄR OSS, OM VAD VI ÄTER.
Den senaste tiden har jag fått läsa så gott som "allt" på varje paket (ex. flingor) som stått på bordet. Barnen letar sina bokstäver och sen vill de veta vad allt innehåller...och jag läser innehållsförteckningen gång efter gång. Ibland finns det ett roligt pyssel eller någon form av knep och knåp på baksidan av paketen.


FREDAGSMYS.
Med de egna barnen hade jag fredagsmys och nu även med dagbarnen. Det behöver inte innebära något jätte speciellt. För oss innebär det soppdag, när man får räkna pepparkorn och sen gör vi pannkaka tillsammans, till mellanmål. Vi tänder ljus och sitter och myser lite extra länge....något vi alla njuter av.


Det här var mitt i natten ( när jag hade varit ut och rastat Hugo), då tog jag lite rester...mums.


ALLA HJÄRTANS DAG.
Den dagen trycker vi ut hjärtsmörgåsar (i formbröd) med ännu mindre ost eller korvhjärtan på.
Vi bakar ofta ex. en plåt moccarutor, och trycker ut hjärtan. Vi använder vanliga pepparkaksformar.
Alla får dekorera sitt eget hjärta. Sen äter vi FÖRST smörgåshjärtat och sen kakhjärtat...mums.



BJUD PÅ ALLT.
Om barnen inte tycker om ex. riven morot, servera det ändå, en gång/vecka. Förr eller senare smakar de och förr än du tror så börjar de att gilla det.


BARN SOM INTE ÄTER.
Att försöka få barn att äta genom att lirka och leka är ok. Men "MAN FÅR ALDRIG TVINGA ETT BARN ATT ÄTA."  Man kan bara tänka sig själv hur det skulle vara om jag blev i tvingad något som jag absolut inte vill/kan äta, eller att jag fick sitta där vid bordet tills jag ätit upp. Skulle det göra att jag vill smaka den rätten igen?...nej, absolut inte.
Om barnet annars är friskt, utvecklas som det ska och är glad och pigg, då är det ingen panik ifall det inte äter så bra. Barn äter ju ändå något någongång, och de tycks få vad de behöver....fast vi som föräldrar kan uppleva att de äter ingenting.

SITT VID BORDET TILLSAMMANS.
"Barn gör inte som vi säger, utan som vi gör", det är något att komma ihåg, även vid matsituationen. Barnen har ju som små flera måltider (med mellanmål) än vi vuxna, vilket gör att vi kanske inte har ro att sitta ner.
Men barnen äter bättre och längre ifall en vuxen sitter med (istället för att plocka i diskmaskinen e.t.c). Sen bör vi ju vara närvarande också, inte sitta med näsan i tidningen eller i telefonen....och sen bli frustrerad över att barnen inte äter.

Vi har alla hört "Låt maten tysta munnen". Men när man inte har mat i munnen d.v.s. mellan tuggorna, då kan man ju prata. "DET ÄR JU VID MATBORDET DÄR MÅNGA AV DE BÄSTA DISSKUSSIONERNA FÖRS, OCH DÄR DE HÄFTIGASTE PLANERNA GÖRS" Vi vuxna bjuder hem gäster, sitter och äter och dricker och pratar i timmar, kring bordet.....varför skulle inte barnen få göra det samma?

BARNEN LÄR SIG HELA TIDEN.
Matsiuationen blir en rolig och lärorik stund, bara den får ta tid. Vi samtalar om det ena och det andra och vi tränar alltmöjligt som ex. färger, bokstäver, att räkna m.m samtidigt som vi har en skön stund kring matbordet.
Här kan vi också säga "VAD MAN SÅR FÅR MAN OCKSÅ SKÖRDA" 

(Sedan när barnen kommer upp i tonåren då får man vara glad ifall de säger ett hm och tack vid matbordet....smile.)

TACKA FÖR MATEN.
Har vi mat på bordet får vi vara tacksamma och komma ihåg att tacka Gud för maten. Och vi bör be att Han välsignar vår mat, innan vi börjar äta...då känns det tryckt att hugga i. Speciellt om man sitter på en restaurang i ett främmande land och blir serverad något som ser lite skumt ut, då kan det vara bra att komma ihåg att bordsbönen är inget som vi bara rabblar, den är faktiskt en bön om att Herren skall VÄLSIGNA VÅR MAT

Tips på bordsböner kan man få av en sådan här skojig tärning.







Här kommer en glad matbön/sång, som du sjunger till "Bamse melodin".

Jesus tack att du som gett oss livet också ger oss maten på vårt bord.
Du har omsorg om varenda mänska, för det har du lovat i ditt ord.
Nu så vill jag tacka dig, för allting som du ger till mig.
Men mest så vill jag tacka dig, för att du älskar mig, HEJ (det ropar man högt).
Jesus tack att du som gett oss livet också ger oss maten på vårt bord AMEN.



2 Mosebok 23:25
Ni skall tjäna Herren, er Gud, då skall jag välsigna brödet du äter och vattnet du dricker och hålla sjukdomar borta från dig.

Galaterbrevet 6:7
Vad man sår får man också skörda.

1 Tim 6:8
Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda.

Matteus 15:11
Icke vad som går in i munnen orenar människan, men det som går ut ur munnen orenar människan.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

NYÅRSAFTON 2023