VI SKALL BERÄTTA OM VÅR TRO

I helgen fick jag lyssna till en f.d. muslim som blivit kristen. Och det som han delade blev verkligen en tankeställare på många sätt.
Störst av allt är kärleken.

Han berättade att när han flyttade till Finland för flera år sedan och hade blivit kristen, då upplevde han det väldigt tråkigt och ledsamt att vi kristna inte talar/berättar om vår tro.
För en muslim är deras gud allt och därför vill och berättar de för alla om honom.
Medan vi här kallar oss för kristna, samtidigt som vår tro, vår Gud inte tycks vara det viktigaste, eftersom vi disskuterar allt annat än tro i de kretsar där vi rör oss.
Han upplevde det som en chock när han i olika sammanhang började prata om Gud och Jesus och folk liksom genast backade.


Så här naturlig får vi prata med vår Gud varje dag. Han bryr sig om allt i våra liv...även hur vi skall få fart på vår "gunga".


JESUS ÄLSKAR DIG (står det på hjärtat, på pojkens mage).

En dag, när det dessutom var PINGST (och han befann sig i ett annat nordiskt land) och han ville veta mera om den kristna tron, frågade han av en person som sa sig vara kristen: att vad är egentligen Pingsten? Svaret han fick var att den dagen handlar om Vikingarna. Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta när man hör detta.
Han blev förvånad att vi vet så lite om vår tro, t.o.m. han som var ny i tron visste att Vikingarna har inget med Pingsten att göra.
Pingsten var ju den dagen när lärjungarna fick den helige Ande, som Jesus hade lovat dem. Dagen brukar även kallas för kyrkans födelsedag.

Jag tror att problemet här är att alla som t.e.x. hör till kyrkan kallar sig för kristna. Men kristen blir jag inte av att tillhöra en kyrka eller en församling. KRISTEN BLIR JAG NÄR JAG TAR EMOT JESUS I MITT HJÄRTA.

Jag blir inte frälst bara för att jag tillhör en kyrka eller församling.

Tyvärr så kommer jag inte till himlen bara för att jag är inskriven i kyrkan/församlingen. Jag kommer inte till himlen bara för att jag är döpt och konfirmerad, för att jag gift mig i kyrkan eller för att mina barn går i församlingens dagklubb eller söndagsskola. Jag kommer till himlen endast genom att SÄGA JA TILL JESUS.  Svårare än så är det inte.

Mannen som blivit kristen och fått en ny identitet som han beskrev det, ett helt nytt liv och frid, han sa att VI SKALL ÄLSKA ALLA MUSLIMER, VISA DEM KÄRLEK I ORD OCH HANDLING, LYSSNA NÄR DE BERÄTTAR OM SIN TRO OCH BERÄTTA OM VÅR TRO.


På tavlan står det "Spill ingen tid på att grubbla över om du älskar din nästa, handla som om du gjorde det". C.S.LEWIS


Och naturligtvis skall vi älska alla människor och visa dem medmänsklighet, oberoende av om de är muslimer, kristna eller hör till någon annan trosinriktning. ALLA ÄR VI SKAPADE OCH ÄLSKADE AV GUD FÖR ATT ÄLSKA VARANDRA.


Och störst av allt är kärleken.

Vi skall berätta för muslimer och för alla människor att inför Jesus behöver vi inte prestera något, det enda vi behöver göra är att säga ja till Honom, då får vi en plats i himlen och ett förvandlat liv.
Det är Jesus som börjar att förvandla oss...steg för steg. Han vidrör våra tankar, ord, känslor, sår, minnen, handlingar...hela mig/dig, hela mitt/ditt liv. JESUS GÖR MIG/DIG TILL DEN PERSON SOM HAN HAR TÄNKT ATT JAG/DU SKALL BLI OCH VARA.


Då har jag inget att frukta.

Det här är ett av mina sätt att berätta om min tro...genom att blogga. Genom bloggen hoppas jag att vi kristna kan få hjälp av varann att vandra i vår tro i denna hårda värld. Och jag hoppas och ber att någon som inte är kristen men en sökare, skall få hitta min blogg och komma till tro genom att läsa om Jesu kärlek.

Jag ser/vet att jag har återkommande läsare från många olika länder. Ibland undrar jag vem det är som har hittat till min blogg i USA, Ryssland, Tyskland, Filippinerna o.s.v. Men det viktiga är inte hur många läsare jag har, och från hur många länder (även om det är jätte roligt) Det viktiga är att jag får blogga om min tro och att de som behöver få höra om Jesu kärlek hittar hit...det är min bön. 
Och väldigt många gånger när jag sökt efter något i min blogg, så har inläggen plötsligt predikat till mig själv. 
Så jag bloggar inte av mig själv, jag bloggar tillsammans med JESUS KRISTUS, min bästa vän. Och jag bloggar inte bara för andra utan lika mycket för mig själv. 


Jesus är min trygga hamn. Han är ljuset i mitt liv. Han är lugna vatten för mig. Han hjälper mig att segla fram... i livet. Så hur skulle jag kunna hålla tyst om det största, bästa, dyrbaraste i mitt/vårt liv....JESUS.

DU HERRE, leder mig till lugna vatten, där jag finner ro.

Jag hoppas och ber att det skall synas på mig att jag har Jesus i hjärtat. att det skall synas att vi har Jesus i vårt hem, i vår familj, i vårt liv...och att det skall kännas att vår dörr står öppen för alla....kristna och icke kristna. Jag tror att det är alla kristnas bön, att vi får vara ljus och salt i vår värld....hemma som borta.


Gud välsigna detta hus och alla som går in och ut.
KÄRA VÄNNER, JESUS BAD OSS ATT GÅ UT I HELA VÄRLDEN OCH GÖRA ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR. DÅ SKALL VI OCKSÅ GÖRA DET......I BUTIKEN, I KORVKÖN, I TANDLÄKAR VÄNTRUMMET, UTE PÅ GATAN, INNE I SIMMHALLENS BASTU (där brukar det bli samtal), PÅ RESTAURANGEN, PÅ JOBBET, I SKOLAN, PÅ FOTBOLLSTRÄNINGEN O.S.V.

Vi når inte ut till många om vi bara sitter i våra kyrkor och församlingar ....nej, vi måste ut bland folk, där folk rör sig..överallt, och berätta om Jesus, om vår tro. Kom ihåg att Jesus GICK också överallt och pratade med ALLA, visade kärlek till ALLA.


ROMARBREVET 3:23
Alla har vi ju syndat och förlorat gemenskapen med Gud, HAN SOM KAN RÄDDA OSS.

ROMARBREVET 10:9-10
Om du alltså öppet bekänner att Jesus är Herre och av hela hjärtat tror att Gud har uppväckt honom från de döda, DÅ BLIR DU RÄDDAD. Det är våra hjärtans tro som gör oss skuldfria inför Gud, och vår öppna bekännelse som räddar oss.

JOHANNESEVANGELIET 3:16
Gud älskade ju människorna så mycket att han gav dem sin enda Son, för att de som tror på honom inte skall gå förlorade utan ha evigt liv. Det var inte för att döma människorna som Gud sände sin son till världen, utan Sonen kom för att rädda dem.

APOSTLAGÄRNINGARNA 4:12
Räddningen finns hos honom. Ja, det finns ingen annan i hela världen som kan rädda oss.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023