REHABILITERING DEL 2 DAG 1

Dag1:

På spa.
Så var vi då här igen vid Härmä på Tules kurs för ryggsjukdomar.
Vi är alla på plats, sex damer och fyra herrar, i olika åldrar, olika livssituationer, men med det gemensamma:ryggproblem.

Det var en där hemma som var lite skeptisk till mitt farande.



Jan mätte väskan och sa att Hugo ryms nog med, men han fick nog stanna hemma och träna på att vara ensam (Jan är dock hem med ca 2 h mellanrum och tittar till honom) hemma.

Denna gång var det Jan som körde mig hit, vi var här strax före kl.8, jag checkade in och hann på morgonmål innan vi började kl.8.30.



Strax före lunchen kl.11 fick vi våra rum och även denna gång delar jag rum med Tanja, något som jag sett framemot.



Denna dag har vi haft följande program



Vi har haft käppgympa och stretchning, skönt för spända muskler. Spända muskler tycks vara väldigt vanligt när man går med långvarig värk, tror att vi alla i gruppen lider av det.

Tanja in action.



Vi har varit på jätterolig och bra vattengympa (med flytbälten på). Det var iskallt att gå ner i bassängen och väldigt kallt ett bra tag (för mig). Men vi hade så roligt.
Vi skulle b.l.a stå och balansera på en sån där "flytmask", vi balanserade och vi skrattade, för maskarna sprättade upp här och där och flög högt eller långt.

Sen skulle vi vara ekorrar och sätta masken/svansen mellan smalbenen och upp på ryggen, som en ekorrsvans. Med ekorrsvansen på plats skulle vi lägga oss ner på rygg och därefter sätta oss upp och svänga över på mage....här blev det många skratt och svansar som hoppade och flög upp här och där i bassängen.

Vi fick en pinne med flytdynor i båda ändarna och skulle leka typ:gladiatorerna och slåss mot en låtsas kompis. Där stod vi och viftade kring oss så vattnet vågade och skvalpade.
Med samma pinne skulle vi sitta som på en palle i vattnet (vi flöt ju eftersom vi hade flytbälten på) och paddla runt.

Till sist skulle vi föreställa att pinnen var vår danspartner (en väldigt stel en) och vrida fötterna från sida till sida så danspartnern flög fram och tillbaka....påminde om tango.
Vi gjorde även en massa andra roliga övningar. Jag tror aldrig att jag haft så roligt i vattnet förrut och värmen höll jag relativt bra när jag väl kommit igång.


Eftersom det var dagens sista program passade vi på att njuta av den sköna varma bastun innan det var dags för middag.
Nu är vi  avslappnade och varma när vi ligger här i våra sängar och njuter.

Jag försöker fatta att här är jag igen och har fyra lediga kvällar när jag får göra precis vad jag vill. Jag önskar att alla skulle någongång få möjlighet till detta.


När jag startade datorn och skulle börja blogga så ringde syrran från Sverige och även mamma och pappa, alla på skype.....det var väldigt trevligt, vi pratade en god stund. Jag tog en bild och jag tror att Maria lovade att jag fick sätta den på bloggen...annars lär jag ta bort den snart.


Får se om jag ev bloggar lite varje kväll denna vecka och berättar vad vi gjort och skall göra, eller om jag bara kommer att njuta av bastu, böcker och Tanjas sällskap.

I kväll har de damernas dans nere i restaurangen, men vi föredrar att ligga i våra sängar och bara njuta av mors vila.





Också en bild från vårt rum och min sida....och mina nya rosa inneskor.





Jag började dagen där hemma med en morgonpromenad kl.6.20 med Hugo i den nyfallna snön.



Och nu kommer jag att avsluta dagen i sängen här i Härmä med en otrolig tacksamhet och genom att läsa några ord från Jesus.

Pratade just i telefon med både Jan och med Mattias.
Jan var hemma med en trött hund som fått vara på en ny och rolig hundkurs med Matilda ikväll...mer om den en annan gång. Matilda var på dans (nu borde hon vara hemma) och övade inför JKG:s dansteater på fredag och lördag.

Mattias hade varit till läkaren idag igen (vid militären) han hade fått antibiotika mot bihåleinflamation och mådde relativt bra med endast lite stegring. Men det blir ingen 15 km "marsch" för honom på onsdag.


Jag får önska er alla en skön och välsignad vecka.
KOM IHÅG, VAR DU ÄN ÄR OCH VAD DU ÄN GÖR SÅ VANDRA MED JESUS, LÅT HONOM FÅ LEDA DIG, SÅ DINA FÖTTER VANDRAR PÅ RÄTTA VÄGAR OCH SÅ ATT DITT HJÄRTA BOR PÅ RÄTT PLATS.


ROMARBREVET 12:12
Var glada i hoppet, tåliga i lidandet, uthålliga i bönen.

JEREMIA 17:7
Men välsignad är den som litar till Herren och har Herren till sin trygghet. Han är som ett träd planterat vid vatten som sträcker sina rötter til bäcken. Det fruktar inte om hetta kommer, dess löv är alltid gröna. Det oroas inte under torra år, och det slutar aldrig att bära frukt.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023