FINA JULDAGAR OCH GOTT NYTT ÅR

Ännu en jul har vi fått de bästa julgåvorna " TID TILLSAMMANS", tid med den egna familjen, tid med våra nära och kära och tid med Jesus.

Här en bild på mina kära föräldrar.



25.12
Juldagen firade vi som vanligt hemma hos mamma och pappa, i deras fina julpyntade varma hus.





Jag med mina två kära systrar, storasystrar.



Det var goda favoriter på julbordet igen och liksom alltid när vi är många så fick vi sätta oss var vi ville, jag valde soffan i år.



När Hugo skulle ut på sin eftermiddagspromenad njöt vi av det vackra vinterlandskapet (som just nu är ett minne blott).


Så vackert.


 Här försökte jag mig på en fin bild genom fönstret, av domherreparet som gästade oss.



Och sällan man får denna syster på bild så det gällde att passa på.





DEN 22.12
Den dagen träffades vi hemma hos mina kära svärföräldrars där hemmet också var fint pyntat, mysigt och varmt.




Blev bild på desserten först, den otroligt goda chokladkakan som vi får varje år.


Och bärkrämen som man får sätta hur mycket grädde man vill på. Barnen (åtminstone när de var små) brukar mera äta gräddskum med kräm på än kräm med gräddskum på 😊.



Julbordets delikatesser hann aldrig på bild, men här en bild på resterna efter skinkan, den som svärmor alltid lyckas få så god och mör.



Sen försökte vi att få till årets-julkort men barnen godkände inte ett enda, så jag bjuder på oss föräldrar i stället.



Med åldern blir det inte lika viktigt hur man ser ut på bild, för den visar väl ändå alltid verkligheten, eller hur ?


JULAFTON
Vi fick dock till ett familjekort på självaste julafton, vilket godkändes.


Julafton i övrigt innehöll följande.

Julkyrka.



Kalle Anka och hans vänner önskar god jul.


 Julbuffe, där alla fått välja sina favoriter.


Sen åt vi och njöt.



Innan paketöppningen blev det julevangeliet och några julsånger.



Jag fick dessa fina batteriljus av min syster.


Resten av kvällen blev det mys, choklad och tv-tittande. Julafton är i princip den enda dagen på året som jag ser på tv.


Jag drog på mig mina nya fina julklappar och riktigt myste in mig i soffan.



Och sen fick vi gå och lägga oss i de nyinförskaffade julsängkläderna.


Jag köpte dem strax innan julafton, på rea 👍.



NYTT FÖR I ÅR (fast nu har vi ju bytt år) var tomten som landat i vår skorsten.
Jan tillverkade en skorsten till lekstugan och jultomtsbyxorna som jag hittat på loppis fick en plats.




Jag börjar mer och mer likna min mamma, kanske även till utseendet men nu siktar jag på julförklädet. Jag har kockat och fixat med förklädet på och känt mig riktigt julfin. Dock använder jag mitt röda förkläde året runt, oftast när jag bakar.



Jag har fått duka vardagsrumsbordet flera gånger både för den egna familjen men även för släkt och vänner.



Att alla barnen varit hemma är nog det allra bästa.





Julen har också inneburit många, härliga promenader.


Vårt hem har varit fylld av ljus, i år har det fått lysa flera batteriljus än förut, vilket har varit både säkrare och hälsosammare.


Och vår säng har varit fylld av hela familjen, adidasränder, samtal, skratt, bus och telefoner 😉.



JULFEST/ JULCAFE
Den 29 december hade vi kombinerad julfest/cafe på Fokus. Det var en riktigt lyckad kväll. Jag var mötesledare och hade smyckat salen som jag själv önskade😊.


Inne i salen hade vi allt, program, cafet, knytkalasbordet, loppisbordet "Ge och få" lotteribordet, feedbacklådan och barnens lek och pysselhörna, tyvärr så glömde jag att ta bilder på själva cafet.


 Ungdomsbandet drog lovsången denna kväll.


I fåtöljen läste en av ungdomarna julevangeliet och Ulla läste en tänkvärd julsaga.


Detta Fokus- år är över och vi tackar för ett givande år och ber om ett nytt och välsignat Fokusår med en öppen och välkomnande gemenskap. Välkommen med, varje söndag kl.17 i Jakobstads församlingscenter.


NYÅRSAFTON
Även i år firade vi in det nya året tillsammans, Jan, jag och Hugo, lungt och stilla.


Barnen firade på sina ställen med sina kompisar.
Vi firade i husbilen ute i Fäbodaskogarna, vid villan.




Bilen var smyckad, mysig, fin och varm.









NYÅRSBÖN
Till klockan 18 körde vi in till Jakobstadstorg för att delta i den ekumeniska nyårsbönen, som kristna församlingar i vår stad ordnade.


Där hade vi också tur och fick träffa Matilda (som inte hade varit hemma sen 28.12, eftersom hon deltog i Midvinterveckan/nyårslägret) och flera av hennes kompisar som deltog i lägret.


 Det var tal, bön, facklor och lovsång.


Därefter gjorde vi nyårsbuffen enkel och inhandlade lokalproducerade hamburgare och franska potatisar och tog med oss maten ut till skogen igen.


FÄBODAPROMENAD
Innan nyårsbönen hade vi tagit en skön promenad, innan det blev mörkt.



Han och jag.


Det var så vackert ute vid havet.


Och där fanns mycket att upptäcka för Hugo.




BASTUBAD OCH CHOKLAD
Jan hade hämtat vatten i stora kaggar så vi kunde basta.



Nyårsglitter hade vi i form av en chokladask i glittrigaste silver.


Och kvällen rymde också läsning, en julklappsbok för mig och på plattan för Jan.


Jag orkade just och just hålla mig vaken till nyår. Jan vakade in nyåret i Sverige också.


GLASHAL MORGON 
Vi vaknade till ett regnigt nytt år med en spegelblank mark och på den marken stod vår husbil parkerad, mitt i en skog.


Det var en utmaning att komma därifrån men det gick fint.


Nyårsdagen skulle vi iväg och fira min syster som fyllde år och min svåger som fyllt jämnt. Resan dit var en väldigt glashal historia, men den gick också bra.
Mamma och pappa fick följa med oss, säkrast så.


Hugo tog plats i "moffas" famn.


 Och vi kröp fram på en glashal väg.


Hugo som också fick följa med denna gång fick hälsa på katten Rolf, som dock tyckte att det var bättre på utsidan.

De hade pyntat och fint även i detta hus, och de hade en sådan otroligt vid och vacker julgran.






FINA DAGAR OCH NYA DAGAR
Vi fick fina juldagar, vi fick avsluta året på bästa sätt och börja det med fest 👍.


Nu ber vi om ett nytt, välsignat år. Ett år när vi ber att Du Jesus skall ge oss allt vad vi behöver för varje dag, stund och situation. Att Du skall leda oss på Dina vägar, där Du vill ha oss. Må vi få vara Dina redskap, må Du visa oss var dag var Du vill ha oss, vad vi ska göra, säga och hur vi ska handla i olika situationer.
Tack Jesus att Du har oss alla och allt i Dina händer. I Dina händer får vi vila trygga hur än världen ser ut. Om än det stormar i våra liv eller runtomkring oss, så har vi Dig, tryggheten, Klippan i våra liv.

ÖNSKAR DIG SOM LÄSER ETT GOTT OCH VÄLSIGNAT NYTT ÅR 2020


😉 Att sträcka på benen/benet är en bra start på det nya året.

MEN VÄLSIGNAD ÄR DEN SOM LITAR TILL HERREN OCH HAR HERREN TILL SIN TRYGGHET, HAN ÄR SOM ETT TRÄD PLANTERAT VID VATTEN SOM STRÄCKER SINA RÖTTER TILL BÄCKEN. DET FRUKTAR INTE OM HETTA KOMMER, DESS LÖV ÄR ALLTID GRÖNA. DET OROAS INTE UNDER TORRA ÅR, OCH DET SLUTAR ALDRIG ATT BÄRA FRUKT (Jeremia 17:7-8).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023