STÄLLER TILL FEST

I morgon är det trettondagsafton, alltså kvällen innan trettondagen och vi har som vanligt bjudit hem gäster. Den dagen tar jag/vi ut det sista av julen, både när det gäller mys, gott att äta, inbjudna gäster och även klädseln (jag brukar dra till med favorit julkläderna).


I dag har jag jobbat kl.9-20, och har haft en lång men riktigt fin dag. 
Jan och Hugo kom och mötte mig på hemvägen, vi traskade hem i den stormiga kvällen och planerade för morgondagens fest.

När vi kom hem gjorde jag degen till morgondagens baguetter. Degen ska få jäsa i kylskåpet över natten.
Receptet har jag fått av en väninna, när hon bakar dem blir de så otroligt goda, jag får hoppas på lika god tur.


Plastfolie på och in i kylskåpet.



Och Jan gjorde den otroligt goda chokladmoussen, och även den behöver en natt i kylskåpet för att bli perfekt.


Smälta choklad i vattenbad.


Och fylla glasen.


Trettondagen är ju den dag när de vise männen kom och besökte det lilla Jesusbarnet och överlämnad tre fina gåvor. De hyllade Honom med guld, rökelse och myrra.

Denna dag får även jag och du fundera, hur hyllar vi Jesus? På vilket sätt visar vi Honom att vi är tacksamma att Han finns i våra liv och våra hem och leder oss, dag för dag.


GODNATT
Nu kryper jag i säng och hoppas på en lång och skön natt (ingen hund som måste ut med krånglande mage eller min "mommokuume" som gör att jag vaknar som en ångpanna och efter olika sätt att kyla ner mig har svårt att hitta sömnen igen).
Jag får säga de goda orden till mig sjäv även ikväll "IFALL DU INTE KAN SOVA, RÄKNA INTE FÅR, PRATA MED HERDEN ISTÄLLET". Och vår Herde, ja det är ju Jesus.


HAN VALLAR SIN HJORD SOM EN HERDE, HAN SAMLAR LAMMEN I SINA ARMAR OCH BÄR DEM I SIN FAMN (Jesaja 40:11a).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023