INNAN JUL OCH NU

Jag hittade ett blogginlägg som jag skrev strax efter julen men som jag glömt att publicera, så här kommer det.

Liksom alltid så tycks denna fantastiska tid på året gå i raser fart. Så mycket som hänt på några få veckor, så mycket att jag inte ens hunnit blogga om allt jag tänkt och velat. Denna blogg är ju även min dagbok där jag gärna berättar om sånt som jag vill minnas framöver. Så nu gör jag en tillbakablick till december 2019.



BESÖK AV EN LARV
Jag vet att jul alltid innebär mera sött och gott än vanligt och så får och ska det vara på jul. Men samtidigt i år bestämde jag mig för att även få in lite hälsosamma moment så inte allt bara skule bli sött eller massor av ohälsosam mat (jag gillar ex knackorv och bacon) så jag beslöt att här skulle magen först fyllas med en stor tallrik sallad och sen "mat". Men det var lättare sagt än gjort för allt dalade och föll på själva salladstillverkningen, som är ju så tråkigt.

Jag har verkligen försökt att komma igång med salladstillverkningen, men det går fortfarande trögt efter att vi i somras fick massor av färdiga salladsförpackningar från sonens jobb.
Oftast blir det en morot, en bit gurka och tomat på tallriken. Det där att skiva och hacka för att fylla en hel skål har jag blivit så lat med. Men det är den bästa lösningen på att få oss i hushållet att äta tillräckligt med grönt.

Men när jag under ett av mina gröna försök hade bestämt mig för att göra en stor smaskig salladsskål och hade skurit ett snitt i isbergssalladen fick jag besök, av en larv.


Det visade sig att "Larvis", ja jag kallade honom så hade flyttat in i vår gröna vardag. Han hade inte bara just flyttat in han hade verkligen boat in sig i vårt salladshuvud. Han hade byggt allt från vägar, kök, sovrum till toaletter.

Larvis gjorde att min salladstillverkning ännu en gång dalade. Den dagen blev det gurk/tomat- blandning.
Men jag jobbar vidare.


LUNCHSÄLLSKAP
Jag hann vara och luncha med min man och även med några väninnor. Och jag slogs änn en gång av tanken: nu kan även jag vara ute och luncha på olika ställen i vår stad på dagtid, något som aldrig hände i mitt tidigare jobb...allt har sin tjusning och sin tid.



En av de väninnor jag fick som middagssällap.




LOPPISBESÖK
Hugo och jag besökte ett loppis här i Jakobstad där även Hugo är välkommen in, han sov gott på min jacka under besöket.



BJUDNING
Vi fick ställa till med fest igen 😊, ja det är alltid fest när vi får bjuda in de ungdomar som vi fått glädjen att bli faddrar till.

Jag försökte mig på att baka saffransbullar.





Många sa att de var så goda. Själv föredrar jag nog kanelbullar.



Jan gjorde köttpiroger fyllda med tacokött.



Vi är bra på att "arbeit i lag".



Och vi tog fram vår stora 10-liters kastrull och kokade en stor sats tomtegröt/risgrynsgröt.



Och "festen" kunde börja. De flesta hade möjlighet att komma, och vi fick en fin stund med pratsamma, trevliga och glada ungdomar.



När vi hade fått rå om dem en stund var deras familjer också välkomna in och festen fortsatte med huset fullt (glömde dock att ta bilder).







STADENS LUCIA
Väninnans dotter, och vår dotters kompis blev vald till årets lucia här i Jakobstad. Den kvällen när hon blev krönt stod också vi på torget för att få en glimt av lucia-gänget.

Och tyvärr så lyckades jag inte få en enda klar bild.
Lucian med sina tärnor satt på bilens flak när de körde in på torget.


Det var många telefoner framme när alla ville få en bild av Lucia- följet.


Det var trumslagare, stjärngossar, fackelbärare, tomtar, tre vise män, hästar m.m med i tåget.



Det hölls tal och en körer sjöng.



I vår stad har också som vanligt de stora julsymbolerna TRO, HOPP OCH KÄRLEK hängts upp ovanför Storgatan (har bara glömt att ta en bild).

Och vid Jakobstads kyrka får man även i år beskåda den heliga familjen i den vackra julkrubban.



HEMMAGYM
Som jag skrivit tidigare så dog ju våra älskade dvärgvädurskaniner Konrad (i oktober) och Selma (strax innan jul-helgen) och jag sörjer ännu. Saknar dem så, saknar att få gå in till dem, sätta sig ner i den varma halmen, ta upp dem i famnen eller bara att borra in näsan i deras mjuka sköna päls.
Saknar att se dem hoppa omkring ute på gården.

Den sista pussen jag fick ge Selma 💗.


Bastukammaren där kaninerna bott i 8,5 år blev nu plötsligt tom. Och en tanke vi länge haft fick börja gro igen och småningom blir den också till verklighet, steg för steg.

Och om ni minns den stora gråa elefanten (crosstrainern) som jag kämpade så med att få ut strax innan jul, nu har den fått flytta in i bastukammaren och vi håller på att göra om rummet till ett gym....ja, du läste helt rätt😉.




Pojkarnas bänkpress har också fått åka ut, och snart skall även motionscykeln få flytta dit.
Rummet är långtifrån klart men det är pågång.

Tyngder som flyttats in, som ännu väntar på att få sina rätta platser.



DAGEN I DAG 21.1-2020
Jag har nu ledigt i 3 dagar, och jag skall försöka att orka läsa till tent, vilken jag har nästa vecka, men det är så mycket roligare att göra allt annat.

I dag har jag varit hos mina föräldrar, vi har stickat (ja, inte pappa då 😉), pratat, promenerat och druckit te med äggsmörgås 💗.

Och ni ser att all snö har smält bort igen, konstiga vintrar vi har i Finland nuförtiden. I morse visade temperaturen + 9 i en kommun här intill, värmerekord.



Blåsigt värre men vi vågade oss ut på en frisk promenad.



En annan som vågat sig ut i den iskalla blåsten var min farbrors fru, så vi slog följe.


Nu skall jag snart fara ut på kvällsrunda med Hugo, jag skall bara gå och vrida på bastun. Sen blir det ett skönt, varmt och avslappnande bastubad innan jag kryper isäng.....och pluggar lite till tenten innan jag tar godnatt. Eller så blir det en film, för jag är ju ledig imorgon 😊.

TACK JESUS FÖR EN FIN OCH VÄRDEFULL DAG

Spring och bus.

VAKA, STÅ FASTA I TRON, VAR MODIGA OCH STARKA. LÅT ALLT HOS ER SKE I KÄRLEK (1 Korintierbrevet 16:14).

VARJE HUS ÄR BYGGT AV NÅGON, MEN GUD ÄR DEN SOM HAR BYGGT ALLT (Hebreerbrevet 3:4).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023