HITTADE VAD JAG LETAT EFTER

Det blev inget jobb för snuviga mig denna vecka, istället blev jag sjukskriven. Jag är inte sjukskriven för att jag skulle vara jätte krasslig utan för att jag nu i dessa Corona-tider helt enkelt inte får komma till jobbet med en droppande näsa och sjuk hals.

Men nog har jag fått dagarna att gå ändå.

Dagens nygräddade semlor.

PÅ UTSIDAN
Många soliga fina promenader har det blivit.



Jag har varit ut och äta 😉 (i trädgården).



Eller det var mera ett mellanmål mellan alla de telefonsamtal som jag avverkade på utsidan i går.



Jag har räffsat "kaninskit" som mestadels ännu är fastfrusen i marken sedan vi drog bort den stora uteburen.


Och om du undrar så ja, jag saknar våra långörade kaniner Konrad och Selma något otroligt. Denna tid på året när gräset börjar växa på de partier där solen slipper att skina, denna tid skulle ha varit så efterlängtad och lycklig i deras liv...och även i mitt, att få se dem hoppa omkring i glädje och bus.
Nu istället städar jag bort det sista som påminner om dem.



PÅ INSIDAN
Här inne har jag fortsatt med min skåp-städning. I går kväll satte jag in de sista välsorterade sakerna i "storskrubben" på övrevåningen och stängde luckan...och det kändes helt fantastiskt.


Jag gick ner och ställde mig för natten. Jag kröp i säng strax efter kl.23 och då liksom pang slog det mig, nu vet jag var rådgivningskortet troligen finns. Där och då kom bönesvaret, var jag skulle hitta kortet. När jag nästan städat färdigt allt då ger mig Jesus äntligen svaret. Han har humor Han😉, för det gick precis som jag i något skede funderade: att Han låter mig städa färdigt så jag får det gjort ordentligt en gång och sen ger han mig svaret. Och svaret var kortet fanns ja det hade inget med de områden där jag bökat på den senaste 1 1/2 veckan 😉.

Det slog mig att jag har ju faktiskt två lådor i farstuskåpet med viktiga papper m.m.


Och mycket riktigt där låg de alla tre rådgivningskorten, överst i den ena lådan.


Jag rusade upp till Matildas rum med kortet viftandes i handen. Hon var glad att jag hade hittat det även om det var för sent för skoluppgiften, men hon läste gärna vad som skrivits om henne och den något otydliga texten gjorde att det blev flera missförstånd vilket resulterade i en hel del skratt 😊.
Ex. Matilda läste att rådgivnings"tanten" hade skrivit om henne att hon använder "HATT" 😊. Va, sa jag, det kan ju inte stämma. Men där stod att Matilda använder "NAPP".

Även om storskrubben är färdigt städad och återbommad så har jag ännu en del att sortera.


Jag gjorde nämligen så att jag bar ner alla papper, häften, mappar och foton från storskrubben till vårt sovrum där jag redan tömt ur vårt skåp på dylikt så golvet är så fullt som det bara kan bli
Men det är ändå enklare att sitta här nere och sortera än att springa upp och ner mellan flera högar.

Hugo är också mitt i sorteringen.

DENNA MORGON
I morse fick jag en lång och skön stund i min favorit morgonrock.
Jan tog med Hugo på morgonpromenad och jag satte i gång med att baka grahamssemlor.



Jag skulle göra en liten sats och knåda enkelt för hand. Men så tänkte jag fel med måtten och fick köra helsats. Det blev inte alls så enkelt att knåda som jag hade tänkt, det blev snarare som värsta gympasset.


Men efter ett hårt kämpande började degen se riktigt bra ut.


Som alltid så läser jag inte hela receptet innan jag börjar baka utan bara kollar så att jag har alla ingredienser.
Det visade sig att degen skulle jäsa i hela 50 min.
Och efter att jag hade rullat klart alla semlor skulle degen jäsa ytterligare 30 min.


Det blev inga semlor till morgonmålet.

Innan de fick åka in i ugnen penslade jag dem med vatten......



....och strödde på lite grahamsmjöl.



Sen blev de riktigt fina.


Och för några i hushållet blev det ett andra morgonmål när de varma, mjuka nygräddade semlorna äntligen var klara. Någon annan åt dem med lunchen.

Och jag satte rikligt med smör (dock mjölkfritt), för nygräddade semlor skall alltid ätas med mycket smör tycker jag.


De var goda och mjuka som oftast nybakat bröd är, men de blev nog trots det ingen direkt succ'e.



ROCKA SOCKORNA
I något skede under bakningen såg jag på almanackan och insåg vad det var för en dag i dag. Den 21/3 är ju dagen när vi skall bära olika strumpor för att visa att det är okej att vi människor är olika.
Så jag gick genast och hämtade två olika färgade strumpor och drog på dem.
Matilda har också rockat hela dagen.




UT MED HUSBILEN EN SVÄNG
På eftermiddagen for Matilda ut och gå med en kompis och Mattias hade skoluppgifter att ta itu med.
Jan, jag och Hugo åkte ut till Fäboda till villan, med husbilen.



Här är Hugo på vår husvagns/husbilsterass, vi får se hur vi inreder den till sommaren.



Vi tog en fin men isande kall promenad ut till havet. Där förundrades vi över varifrån all is plötsligt kommit?




Någon hade glömt både mössa och vantar.



Jan tog sen itu med lite skogsarbete medan Hugo och jag slängde oss på sängen. Hugo sov och njöt i den varma bilen medan jag tog fram bloggen och började på med detta inlägg.



När Jan kom tillbaka märktes det tydligt att han hade varit i skogen 😊.


Själv hade han dock inte märkt att han gick omkring med en kvist fint fast satt i skon 😉.


INNAN GODNATT
Nu i Corona-tider kan det vara trevligt med lite utmaningar, så här ska du få en av mig också.

Det är ju viktigt att varje dag röra sig ute i friska luften, få d-vitamin från ljuset, motion med att röra på sig, och ute är det lättare att tänka fritt och ögonen får se något annat än husets väggar.

Ta en promenad här i vårt fina Jakobstad och leta efter denna STORA spik på en röd vägg 😊.



Sov nu gott och lämna allt som varit, är och allt som ligger framför i Herrens händer.


FÖR MÄNNISKOR ÄR DET OMÖJLIGT. MEN FÖR GUD ÄR ALLTING MÖJLIGT (Matteusevangeliet 19:26). 

HERRENS ÖGON ÄR VÄNDA TILL DE RÄTTFÄRDIGA OCH HANS ÖRON TILL DERAS BÖN (1 Petrusbrevet 12 a).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023