RESTEN AV SPORTLOVSVECKAN

Vi kom ju hem på måndagkväll från vår sportlovsresa, då när den riktiga sportlovsveckan just hade börjat.

FASTLAGSTISDAG
Tidigt på morgon åkte Jan iväg på arbetsresa, kl.04:00 kom flygtaxin och hämtade honom.

Jag hade ännu ledigt en dag.


Dagen och veckan kom att innehålla allt för många fastlagsbullar (bäst att jag inte nämner antalet så inte någon får en chock), men oj vilken god vecka.

Matilda hade genast på morgon tid till fysioterapeuten, med sina knän. Eftert besöket for vi på cafe. Det blev en bulle för mig.



Matilda tog en kakbit.


Hugo fick en enormt stor vattenskål.


Också fick han vila i soffan.


På vägen hem gick vi förbi ett bageri och inhandlade tre bullar till. För detta var den första fastlagstisdagen på många år som vi inte hade hemlagade bullar, ärtsoppa och knäck. Resan hade gjort att det inte blev av.

På eftermiddagen kom Mattias hem, därför de tre inhandlade bullarna. Han hade varit en sväng till Umeå för att hälsa på brorsan och en kompis. Hugo var så glad och genast skulle det busas.



ONSDAG OCH TORSDAG
De följande två dagarna var jag på jobb kl:7-15:15 och Matilda och Mattias kom med Hugo och mötte mig på hemvägen.


Och här hemma hade Matilda fått leka frisör med brorsans hår 😊. Hon hade gjort massor av flätor som resulterade i en burrig Mattias, som passade väldigt bra i sin nya frisyr. Och jo jag har fått hans tillåtelse att sätta upp bilden här.



Jag fick koka större mängder mat igen och favoritmat.


Riven morot med äpple.


Makaroner med korvsås.

Den är så mycket godare än vad den ser ut.
Mattias var dock inte länge hemma, redan på onsdagkväll åkte han tillbaka till Helsingfors. Vi kan säga som så att det är inte bara skolan som drar ditåt längre 😊.


FREDAG
Natten till fredag kom Jan hem.
Jag skulle först kl.14 på jobb så det blev en lugn morgon.
Hugogos ingår varje morgon när det finns tid.





Denna morgon tog vi en lång, solig och fin promenad.



Hugo älskar Skolparken och likaså jag.
 


Fredagar betyder ibland soppa hemma hos oss. Matilda önskade sig något med lax, så det fick bli laxsoppa.



Här var det bara grönsakssoppa innan laxtärningarna fick komma i.



På väg till jobbet påpekade Matilda att jag är väldigt rosa. Jag tog en bild för att dokumentera mitt stora rosa intresse, kanske det är något som jag rynkar på näsan åt när jag är 60 + eller så inte.




OREDAN PÅ VÅR GÅRD
Jag lovade ju att skriva och berätta lite om denna syn som mötte oss när vi kom hem på måndagkväll.


Jan konstaterade: endera så har det stormat ordentligt eller så har någon varit riktigt arg 😉.

Eftersom det var sent och mörkt fick det ligga kvar till nästa morgon och vilken tur att det inte kom snö under natten.


Både bordet med lyktan och stolarna hade flygit iväg några meter.



Under lyktan fanns en hel del krossat glas.


Tisdagmorgon röjde jag upp så gott det gick och nu får vi bara hoppas och naturligtvis be och tro att inget glassplitter finns kvar.

Det hade stormat hårt men aldrig förr har det stormat så hårt så t.o.m bordet åkt i väg flera meter.


I HELGEN
Lördag blev det utfärd till vackra Fäboda.






Och en testade isen.


Även om här var grunt intill stranden så går jag inte ut på is, jag är rädd för is.

Denna helg hade vi också den lilla på besök så programmet planerades enligt det. Vi har b.l.a sett på Alfons Åberg 😊💗.



Söndag var vi i pulkabacken.



Hugo var naturligtvis också med men han intresserade sig för lite andra saker och dofter.



Matilda har haft pysselverkstad igen. Jag är så glad för hennes kreativitet men vi är inte helt överens om det här med städning (både när det gäller av hennes rum, efter sig när man bakar, pysslar och experimenterar).


Men visst är hon duktig.



Hon skulle på kalas och höll på att göra en egenhändigt tillverkad present, en god sådan.



Och söndagkväll avslutades med en fin Fokus-kväll.



I DAG 
Jag är nu ledig i tre dagar och vet inte riktigt vad jag skall hitta på. Hittills i dag har jag stekt en bananplätt till morgonmål, röjt och städat upp i köket. Tvättat och hängt några tvättmaskiner. Varit ut ett varv med Hugo. Plöjt igenom instagramflödet och bloggat.

En god bananplätt (en mosad banan + två ägg).

Jan ringde och föreslog en lunchdate men jag hade just ätit min omelett och var proppmätt, så den daten får vi ta en annan dag.
Jan kommer troligtvis hem lite tidigare i dag så han hinner och cykla medan det ännu är ljust. Hugo och jag skall samtidigt åka ut till Fäboda. Och dottern skall till en kompis efter skolan.
Senare i kväll blir det troligtvis Vilsam, min bönegrupp.

I morgon åker jag som vanligt en sväng till mina föräldrars (ifall de inte har annat program).
Så nog lär jag få dessa lediga dagar fyllda med meningsfulla saker.


FASTA
I går den 1 mars inledde jag min fasta.
Så här står det i bibeln i Matteus 6:16-18 om fasta.


Min fasta nu efter alla fastlagsbullar och annat gott gäller socker, endast socker och inte all föda. Men min sockerfasta är något som sannerligen inte är lätt för mig som är så snål, här behöver jag verkligen Jesu hjälp.
Om jag vill ha något gott nu så får jag hålla mig till sånt som är utan raffinerat socker. Som ex en smoothie gjort på banan, jordgubb och havremjölk.



FASTAR DU?  VARFÖR? VARFÖR INTE?

Ibland bör vi kanske vända oss till Herren (liksom Daniel i bibelordet här nedan) och bekänna vår synd på ett annorlunda sätt än det vanliga, fastan kan hjälpa oss. När det blir svårt då griper vi fast i halmstrået.....Jesus. Vi bekänner vad vi gjort, sagt och tänkt som varit fel och vi vill göra bättring och vi klarar det endast med Jesu hjälp.

Jag vill fasta för att jag har en massa synd i mitt liv att ta itu med, saker som förstör för mig och andra. Sånt som jag borde klara mig utan.
Jag vill fasta för att jag behöver komma bort från sockerbegäret, som också stjäl min tid med Jesus. Jag vill fasta för att verkligen komma närmare Jesus när jag ger min tid till Honom.
Jag vill fasta för att stärka mitt självförtroende när jag inser att jag klarade det.


JAG VÄNDE DÅ MITT ANSIKTE TILL HERREN GUD MED IVRIG BÖN OCH ÅKALLAN OCH FASTADE.... JAG BAD TILL HERREN GUD OCH BEKÄNDE....(Daniel 9:3a-4a).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023