VARDAGEN I CORONATIDER

Hur rullar vardagen på hemma hos er i dessa Coronatider?
Jag skall berätta vad som rullar eller inte rullar hos oss och hur vi liksom har fått rulla om ett som annat för att få allt att rulla 😊.



JAG
Just nu ligger jag i sängen efter nattskiftet, vilar och bloggar.
De dagar när jag inte är på jobb försöker jag att hålla mig i lite skymundan mellan varven, för att inte störa eller springa i vägen för de som studerar och jobbar.

Jag har ju storstädat skåp i flera veckor och lyft in allt som skulle sorteras i vårt sovrum, så jag har liksom jobbat här denna vecka. Jag är dock klar med mitt stora städprojekt vilket gett mig många glada skratt.

Uppstädade och på väg på ett bröllop en gång.



Flera har sagt att vi har "äktenskapstycke" och när de med det brukar antyda att vi liknar varandra på många sätt så tycker jag att vi åtminstone liknar varandra i ansiktet här 😉.

Hittade också denna gamla bild när vi firade vappen med goda vänner för många år sedan. Här kämpar Jan på fullaste allvar i vappenstafetten medan våra barn står och skrattar åt roliga, busiga pappa.




Och här en bild från en av våra husbilssemestrar, en dag på stranden med de käraste vi har 💗.



Och gamla bilder från söndagsskolan. Varje söndag fick vi en ny bild, ibland fick alla barn likadana och ibland fick vi fritt välja ur en låda...det var fina tider det 👍.



Mera som jag gör i dessa ovanliga tider med huset fullt av familjemedlemmar från morgon till kväll.
Jo jag tar ut Hugo på hans dagliga promenader, som vanligt, promenader som är är lika viktiga för mig.






Och jag sköter marktjänsten, det skall kokas lite mera än vanligt nu och städningen har jag också satt in en högre växel på.


Jag pysslar också på lite på utsidan varje dag, krattar, slänger gamla blommor och kvistar och sen har jag börjat pigga upp lite med vackra påsknarcisser, de tål ju några grader minus så de lär nog klara sig bra även nästa vecka när det lovas snö och minusgrader.



Och jag försöker även att få det mysigt och färgglatt på insidan.



Jag handlar åt mina föräldrar som båda är över 80 år.


Känns fint att jag både kan och får hjälpa till även om det är en riktig utmaning att åka till butiken med någon annans handelslista 😀. Jag snurrade på bland hyllorna innan jag hade hittat rätt i djungeln av produkter och märken. Man är ju så van och hittar sina egna favoriter och märken, men att hitta helt nya som man inte ens visste att fanns, ja det är både en utmaning och en rikedom.


JAN
Han jobbar nästan helt och hållet hemifrån. Han började med att sitta uppe i aulan i sin datahörna, där han fått installera några extra skärmar.


Men redan efter första dagen kom det en och annan protest från de övriga i huset som försökte studera och göra sina uppgifter.
TJENA, TJENA säger Jan högt och glatt när samtalen kommer från Sverige.
GOOD MORNING låter det lika högt när samtalen kommer från Danmark eller annat land ute i Europa. TERVE, svarar han något lugnare på inrikessamtalen, medan han avslutar med hurtiga MOI, MOI !

Och eftersom Jan stora delar av dagen sitter i telefon eller teames-möten (och pratar högt 😊) så fick han flytta in med alla sina skärmar i Mikaels rum.



MATILDA
Hon har installerat sig i köket, där har hon sin skärm, böcker, papper e.t.c. Och där trivs hon bäst att göra sina skoluppgifter, vilket hon alltid gjort.



När hon håller paus sätter hon sig i vardagsrummet och fyller hemmet med vacker gitarrmusik och underbar sång, eller så pysslar och experimenterar hon med något. Som ex i går när hon skulle göra mellanmål till sig piffade hon till ett äppel.




MATTIAS
Han har försökt att göra sina skoluppgifter i sitt rum men tyckte inte att det gick så väldans bra att koncentrera sig så efter ett par dagar flyttade han ut i husbilen, bra att ha flera hem 👍😉.


Mellan skoluppgifterna kommer han in och fixar intressanta mellanmål. En dag gjorde han t.o.m eget majonäs 👍. Mycket lär de sig av föräldrarna men eget majonäs det har vi då aldrig gjort 😊. (Jo faktiskt på en matlagningskurs gjorde jag det en gång.)


MIKAEL
Han är fortfarande kvar i Umeå 💗och ja vi önskar så att han skall komma hem, saknar honom så.
Han funderar att ev komma hem till påsk, men då slipper han ju knappast tillbaka till Sverige igen, vilket han skulle önska, så inget lätt beslut.


HUGO
Han både gillar läget att många är hemma samtidigt som han inte riktigt vill komma till ro alltid med mycket hålligång. Men då hjälper det oftast med en lång promenad där han får sätta sina peemail (pissmeddelanden), dofta, upptäcka och busa.
Sen intar han sin favoritplats i den obäddade sköna sängen.


Det fantastiska med Hugo just nu är att hans krånglande mage (inflammerade tjocktarm plus allergier) blivit så gott som helt bra. Han har fått matlusten tillbaka (om han ens någongån haft det, minns inte), han har blivit riktigt snål på vår mat, vilket han aldrig varit. Han har börjat äta 2-3 gånger/dag istället för knappt 1 gång. Och håll i er nu, han har t.o.m börjat äta själv ibland, dock i vår säng.

Ja hemma hos oss äter hunden oftast i vår säng. Bara det att han äter är helt toppen, var han sen äter spelar ingen roll. Att vi sen får sova med en och annan smula kokt kyckling ja det kan vi leva med 😊.

Den tryggaste platsen har alltid funnits i vår säng, där slappnar han av och myser och där äter han bäst, bra tips vi fick av en hundtränare.
Vi tror att Hugo haft så sjuk mage och mått så pass illa i perioder att han kopplat ihop maten med obehag och ev smärta. När vi lirkat i honom/matat honom från handen har han ätit för att vara sin/sina ledare till lags.
De senaste snart två åren med dieter och mediciner i omgångar har gjort att han sakta men säkert börjat bete sig mer och mer som en hund när det gäller föda och avföring.
Och vi fortsätter att ge dietmat, be, tro och hoppas på att Hugo skall bli helt i skick och vid varje måltid komma glatt och sluka i sig maten 😊....istället för att backa.

Förutom problem med magen i perioder så är han fortfarande lika go och busig och älskar att gosa och kramas.

Godmorgon mamma dags att stiga upp nu och gå ut på en lång och härlig promenad så jag kan sätta en massa "peemail".

ANDLIG MAT
Vår tro mår bäst av en personlig tro och inte en tro där vi går till sammankomsten för att det hör till (för de som känner det så). Men vår personliga tro behöver också få näring och därför behöver vi gå på våra sammankomster, vilket verkligen ställs på prov just nu.

Vi får njuta av gudstjänster, bra undervisning och härlig lovsång via nätet, mer än vanligt nu.
I söndags lyssnade vi på två olika gudstjänster (medan jag gjorde allt möjligt från att plocka disk till att vila i sängen, jag rekomenderar det sistnämnda att vara helt närvarande och stilla vid gudstjänster😉)

Denna en inspelad gudstjänst från början av februari i Nykarleby. Här sjunger Mrs Bighill Singers.



Och sen Jakobstads och Pedersöre församlings gemensamma webbgudstjänst.


Som kristna är det viktigt att träffas och umgås, att uppmuntra och stöda varandra och änn mera i svåra tider, vilket tyvärr inte går just nu.
Det viktigaste är ändå att vi har en personlig tro på Jesus. Han är ingen som "kanske" sitter där "uppe" och ser ner på oss människor och hjälper om Han vill. Nej, min personliga tro gör att jag både vet, ser och känner att Han finns och att Han bryr sig, hör mina böner och hjälper, enligt sin tidtabell och på sitt sätt. Att Han aldrig lämnar mig/dig ensam, det är något att minnas och hålla fast i.

Men visst ska vi alla människor kristna eller ej stödja varandra och hjälpa varandra nu också, ja än mera nu. Nu får vi bara göra det på lite andra sätt. Kanske du eller jag kan hjälpa någon praktiskt med att ex handla mat eller skotta snö (det lär ju komma snö på måndag). Ett telefonsamtal kan förgylla någons dag eller ett gammalt välbeprövat brev med uppmuntrande ord och kanske roliga foton eller berättelser.

Jag fick några roliga foton av svärmor denna vecka 👍😊💗.
En bild av oss som nygifta. Här firar vi Jans födelsedag i vårt första hem i Bennäs. Något yngre och smalare var vi på den tiden, och frisyrerna var också annorlunda 😂. Och ja svärmor var också yngre då 😊.


Ja där fanns flera som var yngre 😊, mina föräldrar.


Och Jans farmor och farfar och mormor, som inte finns hos oss mera 💗💗💗.

Och ännu en bild där också svärfar är med, far och son liknar varandra som alltid 😊. Men svärdottern tycks verkligen ha en sur blick här 😂, inte likt henne, eller?



DET POSITIVA I DESSA TIDER
Det finns otroligt mycket ledsamt, ensamt och sorgligt med denna Corona situation, men just nu vill jag fokusera på det positiva.

Jag har sett många positiva saker på mina promenader de senaste dagarna.
- Barn som klättrar i trän igen.
- Barn som leker ute på gårdar igen, mera än annars faktiskt.
- Föräldrar och barn som njuter över att ha plockat fram cyklarna och tar sig en tur.
- Människor som är ute och promenerar på nya områden och på nya ställen.
- Att vistas ute i naturen har blivit så viktigt, många har inte tänkt förrän nu hur bra vi egentligen har det med allemansrätten.
- Familjer delar tid och liv mera än förr, nu när alla är hemma.
- Alla börjar värdesätta mera vad vi haft och vad vi har.
- Folk runtomkring, även helt okända har blivit så pratsamma, de vill prata och dela några ord, om än på flera meters avstånd.
- Och här hemma ser jag den fina och värdefulla syskonrelationen som nu får växa. Nu har de tid för varandra när de bor under samma tak.
- Vi kristna och säkert många flera har börjat be ännu mera. Och bönerna bygger en bro. Och som vi alla vet så tar oss en bro över någonting och sen vidare på den andra sidan. Så om du är en bönemänniska, fortsätt att be. Om inte, börja be.




Så är det, för bönesvar är verkligen inga tillfälligeter. Ber vi inte så får vi heller inga bönesvar. När vi börjar be och får se små eller stora bönesvar ja då kan vi inte sluta att be för det är så helt fantastiskt att det verkligen fungerar. 

Bön är aldrig fel, bön är alltid rätt när vi ber i Jesu namn.


MEN VAR NU STARKA OCH LÅT INTE MODET FALLA , FÖR ERT ARBETE SKA FÅ SIN LÖN (2 Krönikerboken 15:7).

SMAKA OCH SE ATT HERREN ÄR GOD! SALIG ÄR DEN SOM FLYR TILL HONOM (Psaltaren 34:9).

TY FÖR GUD ÄR INGENTING OMÖJLIGT ((Lukasevangeliet 1:37).

OCH SE, JAG ÄR MED ER ALLA DAGAR TILL TIDENS SLUT (Matteusevangeliet 28:20 b).

-

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023