MAMMAS DAG

I dag är det mammas dag, för idag fyller hon 85 år. Hon firar inte men hon har ändå blivit firad hela dagen av lite släkt och vänner som droppat in. 

FINA MAMMA 💗.

Jag har varit och uppvaktat henne ikväll. Hugo var också med.

Jan kommer hem med tåget från Helsingfors om ca 30 minuter. Han hade ringt och gratulerat svärmor och barnen hade skickat gratulationer till mormor via telefonen.

Som sagt hon var noggrann med att hon inte firar så hon ville inte heller ha några presenter. Men vi döttrar sa att något måste hon önska. Och då sa hon att hon vill ha blommor och helst kaktusar.

Så hon fick kaktusar, flera olika.

Denna kaktusplantering fick hon av Jan och mig med familj.

Och från Maria, vår syster som bor i Stockholm fick hon dessa tre kaktusar (som jag hade hjälpt till att fixa, eftersom Maria inte är i Finland just nu).

Dessa tre får hon plantera i vilka krukor hon vill.

Och den stora kaktusen i kruka som hon fått av Ulrica med familj i söndags, den glömde jag tyvärr att ta en bild av. Men den syns faktiskt på följande bild, på blomhyllan bakom pappa.

Pappa, med chips på tröjan 😊 vilket han inte visste om. Vi satt nämligen och mumsade på grillchips. 


Pappa hade hjälpt mamma att laga den uppskattade goda smörgåstårtan och även den goda hallon/grädd tårtan. 

En sista bit av smörgåstårtan, bilden blev tyvärr suddig.


När jag var på besök var ingen annan där. Men tidigare på dagen hade mammas ena bror och syster varit på besök, och pappas bror med fru, som är deras grannar. Samt en god vän från byn.

Mamma är en hurtig 85-åring som nu i år börjat köra automatväxlad bil, som flera gånger i veckan promenerar flera kilometer i skogen och som håller igång med vedarbete, trädgårdsfix och på sin motionscykel.

Och hon hjärngympar också, hon stickar, löser korsord, spelar kortspel och läser böcker. 


Månne jag kommer att vara lika hurtig och "spurtig" om jag får leva och bli 85 år? Ja det hoppas och ber jag.

TACK JESUS FÖR EN FIN KVÄLL MED KÄRA MAMMA OCH PAPPA 💗💗.

DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS JUBLA OCH GLÄDJAS IDAG (Psaltaren 118:24).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023