GRILLFEST

Varje sommar har vi grillfest hemma hos oss, med mina barndomskompisar (de 4 tjejer som jag umgicks mest med) och deras familjer.
Om alla har passligt så är vi 25 stycken, 10 vuxna och 15 "barn" (i ålder 9-19).

Vi började med grillfesten för ca 17-18 år sedan. Det var då jag insåg att vi alla hade stadgat oss och att vi hade flyttat till olika platser och träffade på varann väldigt sällan. Tre av oss bor relativt nära varann, en familj i Vasa och en i Sverige.
Jag kände att jag åtminnstone ville träffa dem en gång/ år, för att få umgås och höra hur livet rullar på....bara för att få se varann. Och Jan tyckte också att det var en fin ide.....och sen har vi kört på.


Och förra helgen var det dags igen, för en av sommarens höjdpunkter. Vi hade ett fantastiskt sommarväder och alla, utom en familj hade möjlighet att komma.

Vi bjuder alltid på samma sorts mat (så gott som), varför ändra på det koncept som fungerar....brukar Jan säga...smile. Det blir nypotatis, grillat griskött, grillad knackorv, grillad majs, sallad och vitlöksbröd. Kaffe, glass och i år rabarberpaj (knepigt att få tag på jordgubbar i år) till efterrätt.

Första plåten klar med det goda vitlöksbrödet.
Vitlöksbrödet är en stor favorit, både bland våra gäster och i vår egen familj. Här kommer receptet, som vi fått av vänner i Karperö, för säkert över 20 år sedan.

Smör
pressad vitlök
krossad svartpeppar

Du blandar själv enligt mängd och behag och brer sen ut det rikligt på vittbröd (har aldrig prövat på rågbröd, men vem vet, det kanske är ännu bättre). Vi använder alltid formfranska (fransbröd...kallar vi det här) som vi skär i lagom bitar. Sen in i ugnen i 200 grader, tills de får färg. De är sen lika goda, om inte bättre, dagen efter.
Jag gör ju mina mjölkfria, använder blå Keiju, de är också goda. Men bäst blir de nog med riktigt smör.....jag kan minnas ännu hur de smakade (fast det är 19 år sedan jag åt dem med smör).

Barnen gick på godisskattjakt, grejade med knep och knåp lådan och badade i poolen, medan vi vuxna satt och pratade.....och mumsade på godis och chips.



Senare på kvällen fick vi gå in, när det blev för svalt där ute. Vi satt och pratade, barnen spelade spel, någon tog fram gitarren och en och annan tryckte på sina telefoner......tills vi alla blev så trötta så ögonen gick i kors (det hör liksom till när det är grillfest, vi festar så länge vi orkar....nuförtiden är det ungefär till 00.00).



Då tog jag och en av mina vänner (den med familj som fanns kvar) ännu en sen kvällspromenad.



Väl hemma igen var det dags att ta natten för oss alla. När de sista gästerna hade åkte hem kunde vi konstatera ännu ett år att vi fick en fin, mysig och familjär fest.

Har du kontakt med dina barndomsvänner ( de som du umgicks med mest) eller är det en tanke som känns helt främmande?







Jag har kontakt med de flesta på ett eller annat sätt (vi träffas allt från flera ggr/år till 1ggr/år). Vissa träffar jag ofta, andra har flyttat längre bort och vi har inte träffats sen ungdomstiden. Några blir det grillfest med, andra att vi skickar typ julkort till varann. Vissa springer jag på lite här och där och vi pratar gärna en stund. MEN ALLA ÄR DE VIKTIGA FÖR MIG, på ett eller annat sätt. Kanske det har att göra med att jag blir äldre och vill hålla fast och minnas det som barndoms och ungdomsåren förde med sig. 

Här en bild på Mikael som 2-åring, när han susar ner för den roliga backen vid mitt barndomshem. I den hade vi som barn mycket skoj...och rev även upp knäna ett par gånger...smile.



Här sprang vi och lekte i och kring alla byggnader.
Mitt emot mina föräldrars finns en annan backe, en större, där flera av mina kompisar bodde. Där fanns ännu flera hus att springa runt och ännu flera pulkabackar.



Jag har mest positiva, roliga och glada minnen från min barndom......hur vi smög ut på sommarnätterna och hade hemliga träffar (medan våra föräldrar visste ingenting...tror vi).
Hur vi for ut på "majlindo" i någon lada, med picknick korgen, för att fira att våren var här.
Hur vi på våren hoppade på isflaken i diket eller i ån.
Hur vi gick till byns två butiker för att köpa födelsedagspresenter till varann.....en mycket vanlig present på den tiden var en porslinsfigur och lite godis.
Hur vi cyklade till butiken med några mark i fickan för att köpa lördagsgodis.
Hur vi gick hem till varann, vi grannar/familjer och hälsade på varann.....hur vi kunde sticka oss in hur som helst....det var vanlig på den tiden. Hur vi de gångerna hade gosedjuren med och hur vi t.e.x. klädde ut oss (inget datorspelande då).
Hur vi cyklade i väg till söndagsskolan.....

Här gick vi i söndagsskolan.
.........och hur vi på hemvägen stack ner huvudet i den stora postlådan mitt i byn vid bybutiken, där hela byns post kom på söndagarna, för att ta hem familjens och ev. grannarnas tidningar (då kunde man få en liten slant, en apelsin eller en godis, som tack för besväret).
Hur vi skrattade så vi kissade på oss.
Hur vi lekte en massa roliga lekar, bollen över taket, tjirotunno, kalika, kurragömma, bollen på sin plats, tio stickor på ett bräd, knuttippa, hali hallå låt bollen gå och en massa spännande smyglekar (som att "palla" äpplen).
Hur vi satt på soffan i köket och väntade medan kompisen åt, sen iväg till nästa som skulle hem och äta.
Hur vi sprang i simdräkt under vattenspridaren, som skulle bevattna gräsmattan...alla hade vattenspridare, det var tydligen varma och torra somrar då.
Hur vi mitt i leken trampade koskit mellan tårna...något som inte tycktes störa oss nämnvärt.
Hur vi alltid fick nygräddade plättar med jordgubbssylt hos en farmor och små goda vaniljkakor hos en annan farmor. Hur alla farmödrar bjöd på något gott, sin tid och den alltid roliga rundvandringen i deras alla rum....farmödrar (kommer inte på en enda mormor) hade så spännande saker i sina lustiga omoderna rum/hus...smile.
Hur vi höbergade och fick sitta i höet och äta mjuka ostsmörgåsar med kaffe när det var pausdags....det smakade ljuvligt.
Hur vi gungade och sjöng högt, på samma gång.
Hur vi packade våra väskor med b.l.a den trekantiga trip förpackningen (saft) för att cykla in till byn och sen åka med bussen till simskolan vid Sandåsen.
Hur vi lärde känna alla gårdars djur.
Hur vi på vintern åkte med pulkorna och på plastpåsar stoppade med hö, nedför de två höga backarna (där alla bilar körde) i full fart, ibland åkte vi som tåg. Vi blev experter på att bromsa eller köra ner i diket när ex. den stora mjölkbilen kom.

Ja det var lite Bullerbykänsla.

BARNDOMEN ÄR DE DAGAR VI MINNS. De dagar som är så långt borta, ibland så overkliga men ändå så levande, en stor del av vårt liv.




Det som är så otroligt mäktigt att se är att ÄVEN DÅ HADE JESUS SIN HAND ÖVER MITT LIV. Den plan som han har för mitt liv, den började redan då. Saker, upplevelser som kanske inte var så roliga, så trevliga (som ex. när vår lilla bruna hundvalp blev överkörd, när vår katt drunknade i vattentunnan, när jag tände på syrrans hår med ett ljus när vi hade strömavbrott, eller när jag gjorde upp eld där ute, mitt bland träden i en gammal spis och mamma blev ARG....läs orolig, när jag kom in och sa att jag vill ha en korv att grilla) de ser jag i ett annat ljus idag....ERFARENHETER.

JESUS HAR OCH HAR ALLTID HAFT ÄVEN DITT LIV I SINA HÄNDER, HAN HAR EN PLAN FÖR DIG....en plan som gör att alla bitar i ditt livspussel faller på plats. DET ÄR HÄRLIGT NÄR ALLA BITAR FALLER PÅ PLATS och när de som blivit fel byts ut....endast Herren kan göra det.
HAN OMSLUTER DIG PÅ ALLA SIDOR, överallt där du är, där är också Han.




PREDIKAREN 3:13
Och när en människa äter och dricker och ser det goda i sin möda, då är det en Guds gåva. 

PSALTAREN 40:3b,9
Han ställde mina fötter på klippan och gjorde mina steg fasta, han lade en ny sång i min mun, en lovsång till vår Gud. Att göra din vilja, min Gud, är min glädje.

PSALTAREN 139:5
Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023