LÄGERDAG 6 SÖNDAG 31.7

Så var vi då framme vid lägrets sista dag. Det är både skönt och tråkigt. Skönt..... för att man börjar bli lite trött efter nästan en hel vecka med fullt program, många människor och lite sömn. Tråkigt....för att allt det roliga är slut nu (för denna vecka). Det har varit så otroligt roligt, så många härliga människomöten, så mycket Jesus och dessutom ett toppen väder, naturligtvis kommer vi att sakna allt och alla.

Våra pojkar med flera av sina kompisar...ett härligt gäng.
I dag var det också trögt att komma sig upp, men upp kom vi, och det blev en toppen dag med bibelstudie, ett sista kurstillfälle, lunch, KLARA, FÄRDIGA, GÅ - gudstjänst och avslutningsvis saft och kaffe.
Här kommer det massor av bilder över härliga människor. Vissa av bilderna har jag även publicerat tidigare under veckan. Det här blir ett inlägg som jag kommer att fylla på lite vart efter jag hittar alla mina bilder.


Härliga människor på läger.
Det här är Rebecca Ekman (ansvarig för ungdomsarbetet) med sina ljuvliga pojkar.





Stephan (Rebeccas man) som drog motionskursen för vuxna.





Det här glada gänget stod i cafe`t "Smått och gott" på ungdomssidan.







En massa frivilliga hjälpte till i köket. Här är hurtiga Rut-Mari pågång, som ställt upp som kökshjälp i många år.
För en skara på 680 personer så skall det även löpa i köket och det gjorde det, tack vare alla glada och hjälpsamma kökshjälpare.




Våra pojkars kompis mamma Gunilla, i sin vackra klänning.





Militären var på plats ett par dagar och hjälpte till. De som är med i KBG (kristliga beväringsgruppen) får möjlighet att komma på läger i några dagar. Här är det rekryt Sara Wikström på bild.






Härligt med människomöten, lite här och där och mitt i.





Utan det här gänget (alla är dock inte med på bild) skulle det nog inte bli till någonting. Det här är "Lasses Ljudtjänst" som gör att vi kan höra tal, sång och musik på ett fantastiskt sätt.....både på insidan och utsidan (den texten kan man läsa på två sätt......och båda är rätt).





Anna-Carin Abrahamsson drog ungdomarnas bibelstudier. Här tillsammans med sin man och deras son.







De här två trevliga personerna ville att jag skulle nämna att de är av årgång 1969. Sen får ni räkna ut hur "gamla" eller "unga" de är.






Här har jag lyckats att få en av de köksansvariga; Gustav, på bild.





Biggi är alltid lika fin i sina vackra klänningar, här sitter hon i cafetältet och njuter av en kaffe (gissar jag att det är).






En man i sina bästa år, på väg till stranden en vacker solig sommardag. Vi hade ju ett fantastiskt väder så gott som hela veckan. några små regnskurar kom det och lite mulet ibland, men varmt hela veckan.






En mor med badring, på väg ner till stranden. Anna var även den som sjöng i lovsångsteamet.





Här står Annas syster med man, ett härligt, roligt par som vi fått ha som husvagnsgrannar i flera år.
Någon skämtade och sade att här kunde jag göra business, för det här ser ju ut som en Silja Line fotografiering. Kanske ett tips till nästa års läger, ett sätt att få in pengar till missionen (vi hade ju Mission Landia på fredag kväll, med alla möjliga aktiviteter för att samla in pengar till missionen).





Barnen fanns here and there and everywhere.....och så skall det vara på ett familjeläger. Ibland lekte de lugnt i sandlådan för att i nästa stund vara försvunnen. 
Jag minns tiden från det att våra barn var små, nu som då fick man gå på skallgång för att leta efter någon...och alltid fanns de där någonstans. Ofta var det att de följde efter de större, äldre på en massa spring och smyg lekar......härliga tider.





Två lyckliga småkusiner, Matilda och Leandra som funnit varann. Ja på lägret kan allt hända.




På lägret fanns åtminnstone sex hundar. Här är det Minna som kommer på besök med hunden Leia. Hugo gillade verkligen Leia, så mycket att hon t.o.m fick låna hans tuggben.








På lägret fanns det mammor som är väldigt bra på det här med att fläta hår. Här är det min vän Anki som flätar sin dotter Adine.


Så bra att hon t.o.m flätade husvagnsvärdarnas dotter (som har en mamma som är urusel på att fläta..... och det är ju jag det då).




Det här härliga gänget stod och övade inför "Sikta mot stjärnorna" som var på fredagskväll. De sjöng så det hördes över hela caravanområdet. Kanske någon av dem tänkte; nej nu är det slut med det roliga, när de såg mig komma gående med snabba steg. Men det var ju för att få dokumentera dessa härliga unga killar som var som en uppiggande fläkt på vårt område. Missförstå mig inte, alla på vårt område var unika, fina och härliga människor. Men det är något med ungdomar som gör att man blir så glad.






Den här glada damen Sofia Eklund, hon kunde inte bara fläta hår, hon var även en av dem som drog kursen "strandlinjen". Av vad jag hört av min dotter och hennes kompisar så var det en toppen kurs med bra ledare och dessutom super väder.





Nina och Daniel kunde det här med att slappna av ex. på fotbollsmatchen mellan gifta och ogifta (vill ni veta hur det gick, alltså matchen, inte avslappnandet, så läs gårdagens inlägg).





Vi hade även födelsedagsbarn på lägret, en av dem var fina Maria. Dagen till ära fick hon håret flätat och fint uppsatt. Hon blev firad av sin familj med rosor och picknick (om jag inte minns fel). Och på husvagnsjatkot sjöng vi för henne. Ja ni ser att det är inte så dåligt att fylla år på lägret.




Det fina med familjelägret är, att vi är alla åldrar tillsammans, huller om buller i nästan en hel vecka,





Min vän Karin som jag träffar endast på lägret, ca en vecka varje år. Jag tror att vi är många som har sådana här "pieksämäkilägervänner" som kommer år efter år och som gör oss så glada.






Britta Hermansson höll bibelstudier (lör-sön), drog kursen "yttre tryck och inre vila (som jag deltog i), predikade på mässan och vi fick även lyssna till stand-up med henne. Hon ser lite lustig ut på denna bild (men på de övriga var hon alldeles suddig så jag valde denna), men det passar alldeles fint för denna kvinna är så lustig och rolig.




Lägerchefen Leon Jansson höll i många trådar och hela tiden var han lika lugn, glad och trevlig.....kan han möjligen ha Jesus i sitt hjärta? Ja, jag tror faktiskt det....nej, jag vet det.
Nu som då ,såg jag honom samtala med de allra minsta, jag förundrades över att han som alla rycker i armen och behöver hjälp av hela tiden, att han även hade tid att se de allra minsta....det säger en hel del om vår Leon.





En del av motionskursens hurtiga gäng kommer länkande här.




På missionskvällen var det full rulle både på insidan och utsidan.






REA.....ja på lägret hade vi också rea....godisrea. Här en bild på när de första kunderna hade anlänt. Det var flera som hade farmor/farfar eller mormor/morfar med......bra tips till oss andra.





När lägret var slut var det dags att plocka ihop och bära ner alla stolar i källaren, då behövdes det starka armar och ryggar. Johan, han var en av dem som ställde upp och hjälpte till. Var det inte så Jesus uppmanade oss, att hjälpa varandra? Härligt när bröder och systrar hjälps åt......i Guds rike, för det är då som vi växer.





Och Jan körde bort alla bockar och bommar m.m från caravanområdet.





Vi har skrattat och gråtit på detta läger. Vi har diskuterat och ventilerat. Vi har lyft och burit varandra och vi har delat livet.
Tänk vad skönt att bara få sätta sig ner lite här och där och hitta spännande människor att samtala med. Här är det våra vänner Sussu och Mats som slagit sig ner för en pratstund.




Också har vi den underbara kanslipersonalen (dock inte alla på bild här, de jobbar i olika skift) som fixar allt. De lär ha ett knep har jag fått reda på, eftersom jag lekt lite detektiv....de äter choklad. Det är den som ger dem energi och glädje. Men sen är jag också helt övertygad om att de har Jesus med i sitt arbete.
På ett läger här för många år sedan sa Olle, en föreläsare: tänk dig att Jesus sitter bredvid dig på den tomma stolen, för det gör han, då blir allt så mycket enklare, lättare. Då kan du naturligt prata med honom, när som helst. Ser ni att de har en tom stol ?...bra så.





Syster Veronica OP drog kursen böneskola. Vi fick även under onsdagskvällen lyssna till hennes spännande berättelse om hennes livsval. Hon är en väldigt mjuk, rar och rolig nunna.




Huset fullt...härligt. Under onsdagskvällen fick vi även njuta av skön sång och musik av Heidi Storbacka.





Söndagens klara, färdiga, gå gudstjänst var mäktig. Jag fick tårar i ögonen, blev så berörd av den stora kören, när både lägerkören och barnen sjöng tillsammans....de lyfte taket nästan. Det var Fanny Sjölind och Lavi Öst som ledde lägerkören. Det märktes när de sjöng att de alla hade väldigt roligt tillsammans.

Nu efter att vi fått bada i den helige Andes regn är vi redo att gå ut till livet utanför lägret igen. Nu är vi klara, färdiga, gå......att gå ut med Jesus vår Herre och frälsare.





Carl-Erik Sahlberg f.d direktor för S:ta Clara kyrka höll bibelstudier (ons-fre). Vi fick lyssna till många människoöden där Jesus fått gripa in och hela och upprätta. Om narkomaner som inte ägt något annat än en plastpåse (hur många plastpåsar har inte jag?), där satan stulit allt, där Jesus kommit in och fått beröra....där människor fått ett helt nytt liv. Jesus kan förvandla. Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud (Luk 18:27).





Söndagen avslutades med kaffe/saft  på utsidan.....och kramkalas innan bussar och bilar begav sig hemåt till vardagen igen. Ifall inte Jesus var med när du kom så ber vi att han får vara med i ditt liv nu och för alltid.....för det är endast han som har det eviga livet, endast han som kan ge den varaktiga glädjen och sin otroliga frid....som övergår allt förstånd (Fil 4:7). Vi kan bara inte förstå, bara ta emot och få uppleva.







Per-Richard "Pricken" Levälahti drog barnbibelstudierna med b.l.a teater, berättelser, lekar och svängig musik ,som han gör själv. Till sin hjälp hade han b.l.a sin fru.





Ungdomarnas jatkot skulle man kika in till om man ville höra superbra lovsång, härliga samtal, frågestunder, intervjuer, livsberättelser m.m. Hur vet jag det? Jo, ibland kikade jag in (vi caravanare har ju dusch och wc i samma byggnad) och jag hörde även av mina egna och andras ungdomar. Och det är också tillåtet för nyfikna tonårsföräldrar att kika in (eller?)......men då skall du se till så du inte syns.... för mycket, håll dig där bak (i salen alltså).







Man kunde även delta i cirkusskola. De här busiga, glada typerna: Elin Smedlund och Olli Liljeström drog den kursen.






Eftersom de var så roliga så tog jag flera bilder av dem.




TACK Pieksämäki att vi är välkomna år efter år. Och TACK alla ni kända och okända som vi fått dela denna vecka med. Gud välsigne er alla.


Vau vilket läger vi haft.Vi hoppas och ber att vi skall få träffas där igen, nästa år. Och du/ni som inte var med i år, som kanske känner att ni missat något, häng med 2017..ni är varmt välkomna.

MEN, något som du inte behöver missa fast du kanske inte varit på lägret, det är ju Jesus. För han sitter bredvid dig på stolen (nåja, han finns överallt, där du är). Prata med honom, säg hur du har det, vilka drömmar, sorger, glädjeämnen du bär på. Dela ALLT med honom, då kommer du att få ett förändrat liv.

Nu är det godnatt, hemma i egen säng igen.

Här hemma hade det regnat rejält och gräsmattan hade växt i rekord fart......tillbaka till vardagen, MEN, Jesus är med. Jag och han skall klippa gräs idag (mån).








PSALTAREN 95:1-2
Kom, låt oss höja glädjerop till Herren, jubel till vår frälsnings klippa. Låt oss träda fram inför hans ansikte med tacksägelse, höja jubel till honom med lovsång!

ROMARBREVET 8:1-2
Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.

1 KORINTIERBREVET 4:20
Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023