DET BÄSTA DU VILL GE DINA BARN

Vad är det bästa som DU vill ge till dina barn? Fundera en stund.


Vore ett liv utan motvind bra,,,nej. Vi behöver både mot och medvind på livets färd.

Jag behöver inte fundera för jag vet svaret.
Jag kan inte ge dem lycka, trygghet, hälsa eller trygg ekonomi. Jag kan naturligtvis försöka mitt bästa men jag kan aldrig garantera något av dessa. Dessa fyra som kanske är det som mänskligheten önskar sig helst.

MEN jag kan lämna dem till Jesus, i bön varje dag.
Jag kan berätta för dem hur mycket Jesus älskar dem och hur mycket Han har gjort och gör i deras och i mitt/vårt liv.
Jag kan leda dem till personer och platser där Jesus är Herre (ex.dagklubben, söndagsskolan och kristna läger).
Allt det kan jag göra och allt det har jag/vi gjort och gör. MEN, jag kan aldrig tvinga på dem min egen tro, för tron är ingen tro om den inte är en personlig tro. 
Det bästa jag vill ge till våra barn är Jesus, och det har jag gett på det vis som jag kan. Sen är det deras eget val om de vill följa Jesus eller ej.




Alla våra tre barn bekänner Jesus som sin Herre, det är vi föräldrar så tacksamma för, och vi hoppas och ber att Han skall få vara deras bästa vän genom hela livet.



Det är kanske enkelt att våga stå för sin tro här hemma i lilla Jakobstad men hur blir det sen i ex. militären eller när de sen åker till andra städer för att studera i flera år?
Det är då som alla vi som finns runtomkring blir ännu viktigare, för det är då om någonsin de behöver våra förböner. För förbönen bär.

En kvinna berättade en gång att alla människor borde ha någon som ber för dem. För det har visat sig att många människor som vikit av från tronsväg har komit tillbaka till den igen, ifall det funnits någon någonstans som bett för dem...som lämnat dem varje dag i Jesu händer. Och väldigt ofta har det varit en gammal mormor eller farmor som burit dem i bön under alla dessa år, när kanske alla andra har gett upp hoppet.

Boktips.

Vi kan be att Jesus visar oss vem Han vill att vi skall bära i bön. Oftast är det dem du har i dina tankar som behöver dina böner allra mest.

Pratade just med en av pojkarna, om hur det är att vara kristen, om kompisar frågar, undrar? Han svarade att jo det händer sig nog att han får frågor om än det ena än det andra. Att han berättar gärna.
Det gläder så mitt/vårt hjärta att han vågar stå för sin tro.

Jag kan berätta (för dem som tror att våra pojkar är extra ordentliga och skötsamma) att våra 19-åringar lever ett vanligt ungdomsliv som alla andra ungdomar, på inget sätt bättre eller sämre..utan precis som vanliga tonåringar (men som mamma kan jag ju inte skriva vad som helst här på bloggen som de inte godkänner, därför blir det ju mest positivt om barnen).

Vi har varit väldigt bestämda från början med att ex. varken alkohol eller tobak skulle finnas med i deras unga liv och håller de det så betalar vi både mopedkort och körkort...och de höll sitt löfte och vi höll vårt.
Och samma överrenskommelse har vi med Matilda nu också.

När de fyllde 18 år och var vuxna nog att bestämma själva så var det ju sina egna pengar de fick välja att sätta på än det ena än det andra, då insåg de hur mycket allt kostar. De har helst satt pengar på bensin, kläder och mat...och det tycker vi har varit bra beslut.

Tobak är inget de använder, alkohol använder de i måttliga mängder. De visar ofta vad de köper (sätter in i kylskåpet) och berättar ofta vad de skall göra och vad de gjort och de har alltid kommit hem nyktra.
Sen är det ju en annan sak vad de berättar för oss föräldrar, även om vi har en öppen relation så berättar de ju inte allt och det skall de inte heller. Men så länge de bor hemma så bör vi ändå ha lite koll på än det ena 'än det andra.

DET BÄSTA JAG VILL GE TILL VÅRA BARN ÄR JESUS. För Han och endast Han kan fylla deras liv med allt det andra, med tro, hopp, kärlek, glädje, lycka, frid, en stark självkänsla och ett bra självförtroende.
HAN KOMMER ATT FINNAS DÄR FÖR DEM ALLTID OCH ÖVERALLT, vilket inte vi föräldrar kommer att kunna...och inte ska vi heller.






På Fokus en söndag sa Jockum Krokfors (en av våra präster i församlingen): att många tror att bara de har pengar så löser sig allt. Men det är inte våra pengar som bestämmer hur vårt liv blir. (Hebreerbrevet 13:5-6).
Naturligtvis så påverkas våra liv av våra val, men i slutändan så är DET GUD som styr allt, för det är Han som har skapat hela världen och det är HAN SOM HAR ALLT OCH ALLA I SIN HAND.

Jag vill fortsätta att säga till våra barn varje dag att jag älskar dem precis för dem de är och att så länge jag lever alltid finns här för dem. Att jag tror på dem och ber för dem. MEN DET VIKTIGASTE JAG VILL GE DEM, DET ÄR JESUS.

VAD ÄR DET BÄSTA SOM DU VILL GE TILL DINA BARN?



ORDSPRÅKSBOKEN 23:6
Vänj den unge vid den väg han ska vandra, så viker han inte av från den när han blir gammal.

ORDSPRÅKSBOKEN 16:9
Människans hjärta tänker ut sin väg, men Herren styr hennes steg.

LUKASEVANGELIET 18:1
Jesus berättade för dem en liknelse för att visa att de alltid ska be utan att tröttna.
(Läs vidare i detta kapitel om du vill höra den liknelsen).

FILIPPERBREVET 1:6
Och jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det till Kristi Jesu dag.















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023