MYSA PYSA SLÖA SLAPPA DAGEN

Dagen började alldeles fantastiskt. Jag hade bestämt att just i dag skulle det bli "årets mysa/pysa slöa/slappa dag". En dag när jag bara (nästan) gör det jag vill, en sån dag som ungdomarna här i huset har mest hela tiden, så här i juletid😉. En dag som även mammor/kvinnor behöver ibland.....ja pappor och alla andra också.



Jag hade "ett" viktigt uppdrag som jag dock behövde fixa genast jag vaknade...och det var att föra ut alla soppåsar, för idag kom nämligen sopbilen och tömde vårt proppfulla sopkärl.

Jag gick ut i pyjamas och dubbskor och slängde påsarna, när jag träffade på grannen som var ut och slirade mot postlådorna för att hämta morgontidningen. Vill du ha tidningen?, frågade hon vänligt ...och gav mig min tidning. Vilken kärlek...jag behövde inte ens öppna grinden, gå de åtta metrarna till postlådan i mina säkra dubbskor, för att hämta min morgontidning denna mysa/pysa slöa/slappa dag. Jag tackade från djupet av mitt hjärta.




Matilda var vaken så hon fick ta en kort morgonpromenad med Hugo, medan jag tände ljus i vårt hus och intog mitt morgonmål.
När Matilda kom hem satte hon sig i soffan för att se på ett tv program medan hon hade en ansiktsmaskbehandling.
Därefter intog hon sitt morgonmål i soffan (för det får man hemma hos oss, speciellt under dessa sköna jullovsmorgnar).

Jag slängde mig i sängen och skrev så här långt i dagens blogginlägg.


RESTEN AV DAGEN.
Jag har njutit av två julfilmer.

Jag har slängt ihop en god kycklingsallad, som barnen och jag har ätit idag.



Jag har tagit en långpromenad med Hugo.

Jag har låtit orchideerna få vattenbad.


Mamma i huset har varit riktigt slö idag medan barnen varit lite mera aktiva.

Mattias har städat volvon....kan intyga att det behövdes.




Och Mikael har tagit itu med diskbänken och köksytorna...det behövdes också.




Och Matilda har haft sin kompis Adine här och sen kom de på att det var nog länge sedan de övernattat, så Matilda tog sitt pick och pack och drog till Adines.
Där har de enligt mor i huset varit instängda i badrummet hela kvällen och haft spa. Jag fick fina bilder på fina flickor med härliga lockar i håret och kladdiga ansiktsmasker......ja inte på sammagång då.
Så Hugo och jag tog en kvällspromenad där via för att se på de fina flickorna och för att säga godnatt.

Jan har varit på innebandy ikväll och nu ser han på tv på "s.o.s en segelsällskapsresa".                   .

Pojkarna kom just hem med några kompisar, de tog något ätbart och försvann upp på vinden.

Hugo och jag var just och hälsade på kaninerna och gav dem nattmat. Och nu skickade Matilda godnattt till mig.


Fast man inte gör någonting egentligen så försvinner ändå timmarna och plötsligt är det kväll.
Men visst behöver vi sådana dagar också när vi endera gör ingenting eller bara vad vi vill. Jag försöker alltid när jag har längre ledigt att få in en sådan dag och sen unnar jag även mina nära och kära sådana välgörande dagar.

Brukar du unna dig mysa pysa slöa slappa dagar? Eller, känner du dig alldeles för lat för att göra sånt? Jag har då inget problem med att unna mig välgörande dagar och jag är helt säker på att skulle vi fråga Jesus om det är något vi borde unna oss ibland, så skulle han svara Ja med stort J.
I biben kan vi läsa på flera ställen att även Jesus drog sig tillbaka nu som då för att vila och för att få vara tillsammans med sin Fader......han tankade helt enkelt batterierna. 
ALLA BEHÖVER VI TANKA BATTERIERNA.





PSALTAREN 27:14
Hoppas på Herren, var stark och frimodig i ditt hjärta, ja, vänta på Herren.

JOHANNESEVANGELIET 15:7
Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023