JULLEDIGT

Nu börjar jag min julledighet (tjänsteledigt) och jag börjar den med att äta chips som jag dippar i havre...typ gräddfil, med vitlök i...mums. Jag börjar min ledighet med att njuta, vila och lyssna till julsånger och blogga.


Jan lär vara länge på jobb ännu och barnen har just ätit lite kylskåpsbuffe (vad vi hittade i kylskåpet) risgrynsgröt, knackorv, makaroner och riven morot och de är nu nöjda och belåtna uppe i sina rum.

I morgon har jag inplanerad massör, tandläkare och julshopping..dags att börja handla julklappar om jag skall hinna (men jag har inte så många på min lista).
Jan skall få vinterdäck till sin cykel..ja det är ingen hemlighet, han har själv beställt efter dem😊. Och de flesta av Matildas paket är redan köpta på nätet. Pojkarna vill helst ha pengar, men några paket lär de ändå få.

Julfint på hemmafronten.
Här hemma har utegranen slocknat efter ett dygn...och den har fått lite slagsida.




Ljusstaken i vårt sovrum har tydligen också gett upp.



Köket ser allt annat än julstädat ut.



Men jag kan intyga att dagbarnen och jag har njutit när vi har julpysslat (därav massor av pysselgrejer överallt).



Kökspallen berättar att vi har både bakat pepparkakor och limmat och målat (den kladdiga pysselduken som just nu doftar av julens dofter är snart påväg in i tvättmaskinen).


Vardagsrummet är inte lika välstädat längre, bordet är alldeles fullt av tvätt, julpynt, julpapper m.m




Vår nya införskaffade plastgran har Matilda pysslat ihop. Den fick även fina nya ljus, för att de skulle vara hundvänliga.




De fungerar med batteri.....ifall Hugo skulle få för sig att tugga på sladden.



Men de lyser nog alldeles för svagt så vi får nog fylla på med andra ljus ännu.




Alla dessa uppräknade mindre eller större saker att ta itu med lär vi göra någongång när vi vill, hinner och orkar. Just nu är jag mycket mera intresserad av denna chipsskål som tyvärr börjar se sin botten.

Resten av veckan.
På torsdag blir det en mysa, pynta dag och till kvällen får vi trevligt besök för då kommer de barn hit, som vi har glädjen att få vara faddrar åt. Då skall vi äta hotdog med tillbehör och smått och gott, pyssla, prata och umgås och lyssna till julevangeliet tillsammans.
En stund när vi får ta in julens härliga budskap, musik och dofter.

Fredag blir också en mysa/pyntadag och kvällen brukar gå åt till att koka godis, göra pepparkakshus och annat gott. Och avslutas med julbastu.
Men vad vi än gör så är ljusen tända och julmusiken på...allt för den rätta stämningen😊. Och väldigt ofta dessa dagar är glöggkastrullen på värmning.

Jan och jag brukar även (den 23.12) ta en sväng till butiken och handla något smått som vi alltid glömt.....vi njuter då av att bara gå runt i butiken och hinna hälsa och prata med alla vi möter.
Själva julmatshoppandet gör vi en annan dag. De senaste åren har vi lärt oss att vi inte behöver köpa så väldans mycket, man äter inte så mycket som man tror att man skall göra.
Om man (vi) mest ligger i soffan/sängen och läser och ser på filmer/matcher (och trycker in godsaker) så blir man inte så värst hungrig heller.

Bara Jan får sin morotslåda, gravad lax och sina ärter, då är han nöjd.
Jag vill ha saltkorv i kylskåpet, potatissallad och en stor grönsallad som jag fyller på med fetaost (getost) och rödlök efter behov. Och gott bröd ska det va.
Barnen gillar både småplock och däremellan riktig mat som ex. chiliköttfärs (mammas recept) med mos.


JULEN ÄR HÄR, den är nog min stora favorit. Jag njuter av att bara få njuta och skapa julstämning, både inne och ute.
Jag tar dagligen åtminnstone en promenad tillsammans med Hugo till Aspegrens trädgård, där får man verklig julstämning.



Har du julefrid, eller julestress? 

Just nu har jag julefrid (chipsskålen är tom och Jan meddelade just att han är på kommande😊). I gårkväll hade jag julstress för att hinna få klart det ena och det andra innan årets sista jobbdag.


Jag börjar oftast min semester/ledighet med chips...jag är svår på chips...ibland. "Loppu slut, stig opp och gå ut."


GE DIN STRESS TILL JESUS OCH DELA DIN JULEFRID MED HONOM. JULEN KOMMER, JA, JULEN ÄR REDAN HÄR VARKEN VI HAR DAMM PÅ HYLLAN ELLER HELA BASTUN FULL AV GREJER😉(det har vi, blir att röja innan julbastun).
TÄND ETT LJUS OCH LÅT DET BRINNA...och försök att leva i nuet...trots kaos ibland.




JAG BLIR SÅ JULGLAD NÄR JAG SER PÅ DENNA JULKRUBBA OCH DESSA GLADA FIGURER....DE SPRIDER SÅDAN JULGLÄDJE.



JESAJA 40:29
Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka.

JOHANNESEVANGELIET 15:7
Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023