JULDAGEN 2016

Juldagen har vi de senaste åren tillbringat hemma hos mamma och pappa och firat jul med hela min familj, men i år gör vi det på julannandag, alltså imorgon. Inte p.g.a. att jag haft "magafar" utan för att mamma skulle sjunga med sin kör i julottan idag och hade annat program.

Vi har fått byta ljus flera gånger redan.

Jag vaknade kl.10...helt otroligt att både jag och Hugo sov så länge. Vi fick nämligen ett tips av ett par andra hundägare, "om hunden får sova i sängen så sover den garanterat längre på morgnarna". Vi prövade (eller egentligen märkte vi det i somras redan när vi sov i husvagnen) och har fortsatt med det och det fungerar. Så nu har även jag sovmorgnar på helgerna....om jag vill. Men oftast så vaknar jag ju ändå kring 7 eller 8-tiden.

Hugo var så glad i morse när han äntligen fick ut mig på promenad, det skulle lekas och busas mera än vanligt, och det gjorde vi.



När vi kom hem fick vi trevligt besök av ett av mina dagbarn med föräldrar.

Därefter när alla våra egna barn hade vaknat plockade de fram det ena och andra ur kylskåpet och vi intog brunch.

Senare på dagen kom Jan plötsligt på att ska vi fara på bio? Det går nämligen Hundraettåringen som smet från notan och försvann. Ja varför inte, sa jag, vi har ju inget annat inplanerat. Barnen skulle idag umgås med grannens barnbarn här på eftermiddagen innan de flesta av dem åker hem imorgon. Så Jan och jag slog till och for på bio.
Filmen var helt bra och rolig, men som ofta med svenska filmer, så undrar jag "varför måste det alltid finnas så många svordomar med "? Svordomar är fula ord som gör att filmen skulle bli så mycket trevligare.... utan dem.

I går såg vi däremot på många bra, underbara och roliga filmer utan svordomar........

I går såg vi på Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul.

Efter bion har vi bara slöat och njutit hela kvällen, sett på filmer, ätit gott, varit ut med Hugo på promenad och lyssnat på julmusik.

Och ännu en uppdatering angående min maginfluensa...för er som undrar. I går kände jag mig helt frisk igen, jag vaknade dock lite svag p.g.a att jag inte hade fått i mig så mycket energi ännu. Men under dagens lopp hann jag få i mig mycket, nu när maten äntligen smakade igen.

Vi dukade fram tomtegröt till brunch.



Och vår egen julbuffe till kvällen....mums.



till min stora glädje kunde vi åka hela familjen till julkyrkan, jag hade nog varit lite rädd att jag skulle få stanna hemma i år.

Pedersörekyrka i Jakobstad mitt i julruschen.
Min bästa julklapp i år var att jag blev frisk och att ingen annan blivit sjuk...Tack Jesus.

Vad är din bästa julklapp? Har du kommit ihåg att tacka för den? 


De bästa presenterna är inte alltid de du hittar under granen.

Jag tar alltför ofta saker och ting för självklara, så självklara att jag glömmer att säga TACK. varken jag behöver säga det lilla ordet till nära och kära, till personer jag möter på livets väg eller till Jesus.

Något som vi alltid får ta som självklart är att JESUS LÄMNAR OSS ALDRIG OM VI TAGIT EMOT HONOM OCH VILL HA MED HONOM ATT GÖRA, TACK JESUS, att du alltid finns här för oss.

GOD FORTSÄTTNING PÅ JULHELGEN.






LUKASEVANGELIET 6:47-48
Den som kommer till mig och hör mina ord och handlar efter dem- jag skall visa er vem han liknar. Han liknar en man som byggde ett hus och grävde djupt och lade grunden på klippan. När översvämningen kom vräkte sig floden mot huset, men den kunde inte rubba det eftersom det var välbyggt.

2 TIMOTEUSBREVET 1:7
Ty den Ande som Gud gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.

PSALTAREN 90:14
Mätta oss med din nåd när morgonen gryr, så att vi får jubla och vara glada i alla våra dagar.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023