SAKNAR HENNE REDAN

I vanliga fall nu när jag är tjänstledig stiger jag upp någongång mellan 8-9. Men igår kväll när jag gick och lade mig satte jag väckarklockan på väckning kl.04.20.


Orsaken till denna tidiga väckning var att vår dotter skulle iväg på äventyr. Hon och fjorton andra elever har fått möjligheten att delta i denna första utlandsresa av Erasmus projektet. Projektet som kommer att bestå av flera resor för flera elever och även att vår stad får besök av många elever från olika länder.


MATSÄCKEN
Matilda hade väckning redan före kl.4 för att hinna med det ena och det andra.
Vår dotter är rolig hon, just denna morgon av alla morgnar så valde hon att testa en rolig grej som hon sett på instagram. så igårkväll satte hon två färska ägg i frysen. Imorse tog hon ut dem, skalade dem och började jobba med att få dem sågade i fina skivor.



De åkte sen in i stekpannan och blev till små trevliga ägg.



Hon höll liksom på och gjorde sin matsäck till tågresan.
Hon skivade tomat och gurka.


Och det blev även smörgåsar med ost och korv på. Men om jag gissar rätt så tror jag att hon åt upp korvarna och satte äggen på osten istället.




Händerna jobbade flitigt.




Jag samlade ihop lite rester och fick två riktigt goda smörgåsar som intogs mycket tidigare än vanligt.




ATT SÄGA HEJ DÅ ÄR ALDRIG LÄTT
Hugo förstod också att något speciellt var pågång och ville gosa ovanligt länge med Matilda.



Mor i huset drog som vanligt ett mannkorn (bibelord).



Efter att jag hade läst det skrattade Matilda och sa, ja det ska jag nog, också rullade hon sin stora nyinförskaffade väska mot dörren.




Hugo började skälla, för han gillar inte alls när familjemedlemmar lämnar huset (speciellt inte mitt i natten) så han fick komma upp i trygga famnen också stod vi och såg på när hon tog på sig ytterkläderna.




Men innan hon var klar kom jag på att ifall jag skulle få sova vidare ännu en stund så behövde Hugo säkert rastas en liten sväng. Så vi tog en kort promenad till postlådan så han fick kissa några gånger och jag tog in tidningen.
Innan vi gick in och innan de åkte iväg med bilen blev det kramkalas. Mammahjärtat kramade sin älskade dotter hårt hårt och bad att Jesus skulle vara med och beskydda henne på färden.


RESAN TILL FRANKRIKE
Jan hade lovat att vara chaufför så de hämtade upp två andra tjejer och styrde sen kosan mot Bennäs tågstation, där tåget avgick kl.05.46.
Resan mot Frankrike hade börjat, femton elever och tre lärare åkte iväg på ett fantastiskt äventyr, till ett land med ett främande språk och en annan kultur, där de åtminnstone kommer att få lära sig hur de hälsar/kindpussar på rätt sätt😉.

Jag är så glad att de fick denna fina möjlighet. Tror och ber att de kommer att få en toppen vecka med fantastiska upplevelser och nya bekantskaper.
Jesus var Du med dem alla, beskydda och bevara dem och led dem på rätta vägar amen.


VI PÅ HEMMAPLAN
Jag kröp tillbaka isäng och det gjorde Hugo också, han bäddade ner sig i fotändan av sängen.



Men somnade det gjorde jag inte förrän Jan var hemma igen 06.05.
Det blev sen några timmars sömn innan vi steg upp.
Jan for till jobbet kl.8.30.

När Hugo och jag for på morgonpromenad försökte jag få in i mitt huvud att Matilda kommer att vara borta i en hel vecka. Hon kommer att få bo i en familj där i Frankrike, där hon redan i flera veckor haft bra kontakt med deras 14-åriga dotter Lea.
Lea i sin tur kommer att komma och bo hos oss en vecka i maj😊.
Flickorna kommunicerar på engelska😉👍.


UT I VÄRLDEN
Även om jag är en hönsmamma som mår allra bäst när alla barnen är hemma, så har jag aldrig hindrat dem från att åka land och rike runt för att se och uppleva ett som annat.

En gång sa en bekant när Matilda hade åkt med en kompis till Helsingfors (hösten 2017) för att shoppa, hur vågar ni släppa iväg henne själv så där?
Då skulle de åka själva med tåg och tillbringa några timmar ensamma i Helsingfors innan de skulle möta Jan (som varit på jobbresa). De skulle övernatta med honom på hotell och sen åka hem tillsammans följande dag.
Jag svarade att vi är trygga och att hon kan ta hand om sig själv de några timmar som det gäller och så länge hon håller sig på ställen med mycket folk så känns det tryggt. Och hon var ju inte helt ensam, hon hade ju sin kompis med sig.

Man kan ju inte som förälder gå runt och vara orolig hela tiden (även om vi föräldrar alltid bär på en viss oro för våra älskade barn).
Alla vet vi att vi lever i en orolig värld med många oroliga och vilsna människor, men det kan ju inte göra så att vi slutar att leva och stänger in oss i våra trygga vrån.

Och ungdomarna lever ett helt annat liv nu när det gäller att kunna åka ut och se världen än när jag var i samma ålder. Och visst ska vi föräldrar coacha dem och uppmuntra dem, så länge vi har något att säga till om.

Och så klart, allt med måtta, ett steg i taget och alla känner vi ju våra egna barn.
Sen när de kommer hem från sina äventyr får vi föräldrar se till att de vilar/sover upp sig igen 😉och får i sig hälsosam mat och kanske det viktigaste att de får en chans att ventilera allt vad de fått se, höra och uppleva.

Och Matilda som har en stark personlig tro vet att hon aldrig är ensam, hon har alltid Jesus med i alla situationer.
Den enda bok hon tog med under resan var sin andaktsbok😊👍, så hon får mat för själen varje dag.

Jag är inte orolig (inte mera än det vanliga😉) men jag saknar henne redan, otroligt mycket💗.


PACKNINGEN
Matilda är väldigt självständig och vi har nästan inte alls blandat oss i hennes packning inför resan. Hon har tvättat upp alla kläder och kollat vilka som matchar och sen packat. Så vi har nästan ingen aning om vad hon har med sig i väskan.
Det jag fick göra var att jag fick ge smakråd på vilka mjukisbyxor hon skulle ta med. De ni, inte illa alls😉.
Och Jan fick printa ut en lapp med hennes kontaktuppgifter att sätta på insidan av väskan.
Och vi fick köpa en tunnare vinterjacka till henne som hon tog med.
Sen fick vi även ge lite tips och inhandla lite mediciner som hon kunde ta med. Hon har b.l.a med vanlig värkmedicin som smälter i munnen som du inte behöver inta med vätska, också har hon med antihistamin eftersom hon är kattallergiker och familjen hon skall bo hos har en katt. Men den senaste tiden har hon inte irriterats i ögon och näsa bara hon inte rört katterna i fråga, så troligen blir det inget problem.


I VEMS HÄNDER VILAR DINA BARN, DINA NÄRA OCH KÄRA?
I dagens hårda värld behöver våra barn veta vem som stöder dem, hjälper dem, vem de helt enkelt kan komma till när livet sviker eller när de själva gjort fel.
De behöver en kärleksfull famn, en familj där de alltid får känna att här är jag hemma och här kan jag vara mig själv. Här får jag tanka och här är jag alltid älskad.

Som kristen har vi den fördelen att vi får lägga våra barn och nära och kära i Guds kärleksfulla händer. Vi får lämna dem där och bära dem i bön varje stund och varje dag.

Tänk så många i vår värld som inte har den där öppna famnen, den kärleksfulla familjen, det trygga hemmet och händerna som knäpper sig till bön för just dig varje dag.

Och ännu värre alla människor som blir ledda in på fel väg, in i fel famn, in i fel familj och in i fel hus.
Vår värld behöver våra böner, våra pengar, våra händer och våra villiga hjärtan.

Och var och en av oss behöver vi fundera, i vems händer lägger vi våra barn, vår familj, våra nära och kära? Vi kan ju faktisk välja.


SÅNG
I HERRENS HÄNDER, I HERRENS HÄNDER DÄR FÅR JAG VILA,  DÄR ÄR JAG TRYGG.
OM ÄN DET STORMAR RUNTOMKRING MIG I HERRENS HÄNDER DÄR ÄR JAG TRYGG.

Här kommer en gammal variant. Lyssna på orden, de är till oss alla💗.






LÄGG DITT LIV I HERENS HAND. LITA PÅ HONOM, HAN KOMMER ATT HANDLA (Psaltaren 37:5).

OCH SE, JAG ÄR MED ER ALLA DAGAR TILL TIDENS SLUT (Matteusevangeliet 28:20b).

TACKA HERREN TY HAN ÄR GOD, EVIGT VARAR HANS NÅD (Psaltaren 107:1).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023