TRETTONDAGSAFTON TILLSAMMANS MED VÄNNER

Vi firar alltid jul ända fram till Tjugondedagknut. Och likadant firar vi alltid Trettondagshelgen (när många andra städar undan julen).

Det vanliga är att vi bjuder in den närmsta släkten på fest. En fest där vi tar ut det sista av julen med musik, ljus, god mat, ofta skattjakt för barnen, mycket godis och trevliga samtal.

Årets efterrätt; chokladmousse.

Men i år blev det inte fest med närmsta släkten för åtminnstone tre av dem var/är sjuka. Så medan vi inneslöt/innesluter de krassliga i förbön, så funderade vi hur vi skulle göra. Vi beslutade att vi nog ville ha en fest och bjöd in goda vänner med barn/tonåringar.
Och vi fick en fin kväll.

Jan var ju kvällens kock som vanligt. Och jag glömde att ta bilder, så här kommer en dagen efter bild.


Jan kokade en god kycklingsås med ris, som serverades till en god sallad (som Matilda och jag blandade ihop) med hans egen kokta salladsdressing. Därtill fick man varm batong fylld med örtsmör (färdig köpt, bara att slänga in i ugnen).

Efterätten blev vår favorit, chokladmousse, som Jan gjorde två varianter av eftersom lilla frun äter mjölkfritt.



I dag har vi ätit de sista, alltid bra att ha några extra😉.

Till kvällskaffet/teet hade Jan bakat jultårtor. Och vi satte även fram den sista chokladasken, salmiak och fruktgodisar, chips, vindruvor, juldadlar och nötter/russin blandning.
Det enda som fattades var rockyroad bitarna som jag hade tänkt göra, ingredienserna finns dock i skåpet så de lär bli fixade till tjugondedagknut när vi tar ut det allra, allra sista av julen😉.

Jag gjorde det som är min uppgift innan vi ställer till storbjudningar, jag städade. Jag hade storstädning av vardagsrum, kök, hall och wc, och jag kan intyga att det behövdes. Jag städade även barnens rum, en liten nyårspresent från deras mor (som tyckte att det behövde röjas lite).

Alla våra juldukar var fulla av smulor och stearin, så de fick sig en ordentlig omgång, jag dammade dem och smälte bort stearinen med strykjärn och hushållspapper, det allra bästa sättet att avlägsna stearin från tyg.



Och innan gästerna kom behövde Hugo ut på en promenad.



Och när vi kom hem tände jag lyktor både på utsidan och insidan, allt för den rätta "trettondagsaftonsmysskänslan".

Några äldre bilder, men det såg likadant ut.






Jag fick fylla på med nya ljus, här och där.




Kvällen blev fantastiskt och vi firade nästan till midnatt.
En av kvällens höjdpunkter för så väl liten som stor var kanske frågetävlingarna. Vi körde med Kahoot. Alla familjer fick välja ett visst tema, som vi såg via tv:n, och alla spelade mot sig själva med sina egna telefoner. Det blev många rundor.

Här var det förväntansfulla spelare som bara väntade på att det rätta temat skulle dyka upp på tv:n. Matilda var den som skötte om tekniken och letade efter önskade teman.


Teman som vi tävlade om:
- 80-talet.
- Bollsporter.
- Jesus.
- Barnböcker.
- Anatomi och fysiologi.
- Europas huvudstäder.
- Matematik.
- Kristendomen.
- Psykologi.
- Blommor.

Sen var det inte så viktigt vem som fick mest poäng, eller var det?

Det blev dock väldigt roligt när en av herremännen tänkte få promenera hem mitt i natten.
När ämnet blev hans favorit passade han på att skoja med en annan av herremännen som är noll intresserad av "sport!. Om du vinner denna omgång, ja då går jag nog hem. Det spännande var att det blev riktigt nära att han skulle ha fått promenera hem😊, mitt i natten, nästan.


TACK KÄRA VÄNNER FÖR EN ROLIG, SPÄNNANDE OCH FIN KVÄLL




TRETTONDAGEN
I dag är det den dag när de vise männen kom med gåvor till Jesusbarnet. Det är ju därför som även vi ger gåvor till varandra på julen.



Tänk vad modiga de var, de visste att en speciell stjärna skulle tändas när en speciell Kung hade blivit född, att de vågade följa den. Om någon stoppade dem och funderade vad de höll på med när de kom ridande med sina gåvor.....till ett barn som fötts i ett stall, så var de modiga när de vågade fortsätta. För de visste vem de följde och de vägrade att ge upp det som de visste att var rätt.

Vi skall inte heller ge upp även om människor kan tycka att vi följer fel Ljus. Det finns många ljuskällor i vår värld idag, och många väljer att dyrka och tjäna det skapade istället för Skaparen (se bibelordet nedan).
MEN DET FINNS BARA EN LJUSKÄLLA SOM HAR ALLT OCH ALLA I SINA HÄNDER. JESUS KRISTUS SOM HAR  DET FÖRGÅNGNA, NUET, FRAMTIDEN OCH EVIGHETEN I SINA HÄNDER.

JAG VET VEM JAG FÖLJER, JESUS KRISTUS. 
DÅ VET JAG VAD JAG HAR OCH JAG VET VAD JAG FÅR👍😊💗.


GLAD TRETTONDAG TILL DIG SOM LÄSER.




NÄR JESUS VAR FÖDD I BETLEHEM I JUDEEN PÅ KUNG HERODES TID, DÅ KOM VISE MÄN FRÅN ÖSTERN TILL JERUSALEM OCH FRÅGADE: "VAR ÄR JUDARNAS NYFÖDDE KUNG? VI HAR SETT HANS STJÄRNA GÅ UPP OCH HAR KOMMIT FÖR ATT TILLBE HONOM (Matteusevangeliet 2:1-2).

JAG SKÄMS INTE FÖR EVANGELIET. DET ÄR EN GUDS KRAFT TILL FRÄLSNING, FÖR VAR OCH EN SOM TROR...( Romarbrevet1:16).

DE BYTTE UT GUDS SANNING MOT LÖGNEN OCH DYRKADE OCH TJÄNADE DET SKAPADE ISTÄLLET FÖR SKAPAREN, HAN SOM ÄR VÄLSIGNAD I EVIGHET, AMEN (Romarbrevet 1:25).

HOS INGEN ANNAN FINNS FRÄLSNINGEN, OCH UNDER HIMLEN FINNS INGET ANNAT NAMN (JESUS) SOM MÄNNISKOR FÅTT GENOM VILKET VI BLIR FRÄLSTA (Apostlagärningarna 4:12).

JESUS TALADE TILL DEM IGEN OCH SADE: "JAG ÄR VÄRLDENS LJUS. DEN SOM FÖLJER MIG SKALL INTE VANDRA I MÖRKRET UTAN HA LIVETS LJUS (Johannesevangeliet 8:12). 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023