SNÖN OCH LJUSET

Jag älskar snö och med några minus grader är det liksom perfekt. Jag tycker också om dagar när temperaturen visar -22 och det svider i kinderna och näsan, men de dagarna behöver jag inte så ofta.


I morse efter hundpromenaden blev det att skotta snö igen, ett återkommande motionspass dessa snöiga dagar.




 Och solen som har börjat titta fram, så härligt med detta ljus, jag njuter så.



Alla snövägar skall skottas upp, i år skottar jag för att Hugo skall kunna springa och köra slalom omkring gården.


Och när Hugo och jag tar våra promenader ja då njuter jag verkligen av detta fina sagolika vinterland.



Hugo njuter också. Hur mycket snö det än kommer så hittar han nog alltid en trevlig fläck att smeta in sig i, så han får en fin doft. Detta tillåts dock endast de dagar när det är dags för bad.



En bild från en ovanligt kall, lugn och fin kvällspromenad.



En vacker bild från imorse när vi tog en tur via gravgården.



ÅRSTIDERNA
Har du tänkt på varför vi har olika årstider, växlande väder och temperaturer (och nu är jag inte inne på klimatförändringar, det är en annan diskussion)?
Jo för Gud visste att vi skulle behöva omväxling.



Om alla dagar skulle vara precis lika, då skulle det i längden bli tråkigt.
De brukar ju säga att "efter regn kommer solsken", och så är det ju, för eller senare kommer solen fram igen, liksom nu efter denna mörka tid.

Någon börjar se smutsiga fönster den här tiden. En annan börjar drömma om villa-livet. En tredje drömmer om barn och barnbarnen som kommer hem till sommaren. Och en femte går en extra gång in i garaget och ser till så att allt står rätt till med båten, motorcykeln eller husbilen. En sjätte ser examen och välförtjänt vila framför sig.



Vart går dina tankar och drömmar när ljuset börjar titta fram?


LJUSET
Ljuset för mig för mina tankar till att få dra fram trädgårdsmöblerna och grillen.
Att få dricka den första vårkoppen bestående av en valfri varm dryck där ute.
Att inte behöva frysa och ha kallt ifall man står stilla i fem minuter.
Att få ta härliga långa vårpromenader och upptäcka nya vårtecken för varje dag.
Att pojkarna snart flyttar hem.




LJUSETS KÄLLA
Och tankar på ljuset för ju även mina tankar till ljusets källa:JESUS.
TACK JESUS FÖR ÅRSTIDERNA, vi behöver dem verkligen, annars skulle vi bli för gnälliga. Och gnälliga är vi ju ändå. I bland gnäller vi på att en hel sommar regnar bort eller att vi får en vinter utan snö. Vi kan gnälla över att hösten är för blåsig eller att solen bländar för mycket på våren. MEN TACK JESUS, FÖR DET ÄR PRECIS VAD VI BEHÖVER, OMVÄXLING.

OCH JESUS ÄR DEN SOM KAN LYSA UPP VÅRA LIV, SÅ ATT VI SER ALLT OCH ALLA RUNTOMKRING OSS I ETT LJUSARE SKEN.

JESUS, TACK FÖR LJUSET OCH LYS DU OCKSÅ UPP VÅRA HJÄRTAN OCH LIV AMEN.




JESUS TALADE TILL DEM IGEN OCH SADE: "JAG ÄR VÄRLDENS LJUS. DEN SOM FÖLJER MIG SKA INTE VANDRA I MÖRKRET UTAN HA LJUS" (Johannesevangeliet 8:12).

HOS DIG ÄR LIVETS KÄLLA, I DITT LJUS SER VI LJUS (Psaltaren 36:10)

MEN OM VI VANDRAR I LJUSET, LIKSOM HAN ÄR I LJUSET, DÅ HAR VI GEMENSKAP MED VARANDRA OCH JESUS, HANS SONS BLOD RENAR OSS FRÅN ALL SYND (1Johannesbrevet 1:9).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023