GÅRDAGENS FOKUS START

I går kväll hade vi höstens första Fokussamling. Vi ordnade ingen skild samling för barnen denna gång utan vi körde alla åldrar tillsammans.

På tavlan som vanligtvis finns i vår farstu men som jag hade valt att ta med står det: Gud välsigna detta hus och alla som går in och ut.

När man steg in genom ytterdörren hälsades man välkommen av Henrik.
Och Diana som ledde lovsången spelade vackert välkomnande musik när man steg in i salen.

Vi började med en psalm. Därefter hälsade jag (som var kvällens mötesledare) alla välkomna till Fokus, igen. Och det kändes så fint.

Jag bad för kvällen och drog sen lite info (om förbönslappar, möjlighet till personligt samtal och förbön, kollekt, lekhörnan, knytkalas m.m) innan jag tog själva inledningen.

Jag ställde frågan till både mig själv och församlingen: Om jag och du som är en del av Kristi kropp också visar det? Syns det i våra liv vem vi tillhör och vill tjäna? Visar vi det på andra ställen också och inte endast i församlingen. Visar vi det på sociala medier? I skolan? På jobbet? När vi pratar med grannen? Syns det överhuvudtaget att Jesus är Herre i våra liv och att vi vill tillhöra Kristi församling/Kristi kropp? 

Detta kors har jag fått av min svärmor.

Vi får alla be att det skall få synas i våra liv, mer och mer att vi är och vill tillhöra Kristi kropp/församlingen/alla kristna i vår värld.

Jag hade med några viktiga saker från vårt hem, saker som både påminner oss själva men även alla som kommer in i vårt hus att Jesus är med oss, varje dag och Han vet vad vi behöver.

Vår gamla, smutsiga tavla som jag förlänge sedan hittade på ett loppis. Men så viktig är den när den varje dag påminner oss om att Han håller allt och alla i sin hand.

Vi är Kristi kropp, vilket betyder att vi alla har något att ge och komma med i arbetet för Guds rike, att vi alla har fått olika gåvor som Herren vill att vi skall använda. Vi får be att Han skall visa oss vilka gåvor vi har fått ifall vi ännu inte funnit dem.

Och vi skall vara stolta över att få höra Herren till och få tjäna Honom och varandra med våra olika gåvor. Och att tjäna betyder inte att vi skall göra det endast i församlingen. Vi skall göra det där vi går fram i livet, i hemmet, på jobbet... o.s.v.

På bilden i denna bibel står texten: Församlingen är som en kropp.

Därpå följde ett längre lovsångspass.

Kollekten tog vi upp som offergång, alla fick röra på sig under psalmen. Och samtidigt som man lämnade slanten fick man lämna sin bönelapp i korgen intill.

Prästen Boris undervisade om Kristi kropp och hade ett spännande och vilt 😊 drama om hur det går när någon del i "kroppen" inte fungerar, då börjar man halta. Han balanserade på stolar och föll plötsligt ner (vilket ju var planerat, men det såg riktigt äkta ut). Och utifrån den händelsen gick han in på vilka gåvor vi fått.

- Någon kanske tänkte ropa: Vi behöver ringa en ambulans (den som fått gåvan att organisera och leda).

- Någon tänkte rusa fram och hjälpa (den av oss som fått gåvan att hjälpa, att se vem och var vi kan ge en hjälpande hand).

- Någon kanske tvivlade om det var på låtsas eller ej (den som fått gåvan att vara sanningssökare).

- Någon skulle kanske genast ha öppnat sin plånbok och varit beredd att köpa en ny vattenflaska till honom, han hade en sån i handen när han störtade (den som fått gåvan att vara en givare).

O.S.V.

Efter hans givande undervisning presenterade jag alla grupper som vi har i Fokus (och alla som var på plats fick ställa sig upp). Här kommer de.

- Välkomnare (som står vid ytterdörren och hälsar alla, stora som små välkomna. Ingen handskakning under coronarestriktionerna).

- Mötesledare (som leder kvällen, samt ställer i ordning mikrofoner och högtalare).

- Lovsångare (leder församlingen i lovsång).

- Undervisare (kvällens talare som är våra egna präster, lekmän eller inbjudna gäster).

- Förebedjare (som ber för alla förbönslappar, samt ger möjlighet till personligt samtal och förbön både inne i salen under mötet men också eftersåt, i rummet intill).

- Barnfokus (som leder barngrupp och tweensgrupp).

- Servering (som sköter om att vi kan avsluta med cafe varje gång. Har dock varit på paus en längre tid). 

Jag förklarade att varje grupp har en ledare som också är medlem i Fokus ledningsgrupp. 
Och i alla dessa grupper önskar vi att få flera medhjälpare. Så be och se vad Herren kallar dig till, kanske just du är den som skall komma med i Fokus och få tjäna människor och Gud med dina gåvor där.

Jag har varit mötesledare i många år och de två senaste åren har jag varit ansvarig ledare och representant i ledningsgruppen. Det har varit fint att få vara med och be, planera och verkställa. Men nu kände jag att det var min tur att stiga till sidan och ge platsen vidare till någon annan. 
Så f.o.m inkommande vecka när ledningsgruppen har sitt första möte denna termin tar Kerstin min plats och det är jag så tacksam och glad över. Må Herren vara med dig och leda dig Kerstin där du går bedjande fram.
Och tusen tack för att du hoppade in och fixade allt omkring knytkalaset denna gång.  

Mitt skiftesjobb har ju också gjort att jag haft knepigt att lyckas få ledigt till möten och planeringar.
Men nu känns det bra att ha fått ge vidare den viktiga och givande uppgiften. 
Som mötesledare kommer jag dock att fortsätta.

Efter presentationen blev det förbön (när förebedjarna ber för Fokus, lidande kristna i världen, för värdssituationen, vår stad, våra ungdomar, församlingar och för de förbönslappar som kommit in, de vilka de kryssat i att de får läsas högt).
Kvällens förebedjare var Ralf och Annette.

Vi sjöng en lovsång.

Och därefter tackade jag alla som kommit och alla som medverkat och jag gav info om knytkalaset. Jag berättade också om nästa Fokus den 18.9 (ekumenisk samling med Sarah Tiainen) och vi bad en bön. Till slut nedkallade vi Herrens välsignelse genom att stiga upp, se på varann 💗 och be: Herren välsigne dig och bevare dig....

Till allra sist sjöng vi en psalm.

Och sen satte jag på lovsångsmusik från högtalaren och vi kunde sätta oss kring borden och ta del av knytkalasbordet på ett coronasäkert sätt (handtvätt, handsprit, handskar för den som önskade, skedar, avstånd, och munskydden, vilka var på tills vi började äta).

Vi mötesledare hade sen ännu ett kort möte för att planera in våra turer denna termin.

Mötesledaren har fria händer att inreda salen. Jag hade inrett för både små och stora.

Tänk om alla människor förstod att Herren vill använda oss alla, precis varenda en, om vi verkligen förstod att vi alla har något att ge varann. Vilka härligt fungerande församlingar vi då skulle få. HERRE HÖR VÅR BÖN.

TACK JESUS ATT FOKUS FÅTT STARTA IGEN. LED DU RÄTT PERSONER TILL RÄTT UPPGIFTER SÅ DIN KROPP/FÖRSAMLING FÅR VÄXA PÅ DET SÄTT DU TÄNKT.

Jag hade lånat dotterns spegel där hon skrivit vad Jesus säger om dig/mig. Du är älskad. Du är  underbart skapad. Du är förlåten o.s.v.

Fokus har vi varannan lördagkväll i Jakobstads församlingscenter klockan 18:30.

Här kommer höstens program. Välkommen med, just du.

Jag kom hem först klockan 21:30 i går kväll och fick då gå direkt isäng för att orka upp till jobb imorse, jag började redan klockan 7:45. 

Efteråt har det hörts följande om gårkvällens Fokus.
- En pang bra start.
- Jesus var med i hela programmet.
- En fin inledning.
- Vackra sånger och psalmer
- Boris hade ytterst rolig undervisning.
- Trevligt knytkalas.

TACK TACK JESUS FÖR FOKUSSTART.

JO, NÄR NI SAMLAS HAR VAR OCH EN NÅGOT ATT GE: EN PSALM, EN UNDERVISNING, EN UPPENBARELSE, ETT TUNGOTAL OCH EN UTTYDNING. LÅT ALLT BLI TILL UPPBYGGELSE (1 Korintierbrevet 14:26).

NI ÄR ALLTSÅ KRISTI KROPP OCH VAR FÖR SIG DELAR AV DEN. GUD HAR I FÖRSAMLINGEN FÖR DET FÖRSTA SATT NÅGRA TILL APOSTLAR, FÖR DET ANDRA NÅGRA TILL PROFETER, FÖR DET TREDJE NÅGRA TILL LÄRARE, SEDAN NÅGRA TILL ATT GÖRA KRAFTGÄRNINGAR, ANDRA TILL ATT FÅ GÅVOR ATT BOTA SJUKA, TILL ATT HJÄLPA, STYRA OCH TALA OLIKA SLAGS TUNGOMÅL (1 Korintierbrevet 12:27-28).

DET FINNS OLIKA NÅDEGÅVOR, MEN ANDEN ÄR DENSAMME. DET FINNS OLIKA TJÄNSTER, MEN HERREN ÄR DENSAMME. DET FINNS OLIKA KRAFTGÄRNINGAR, MEN GUD ÄR DENSAMME, HAN SOM VERKAR ALLT I ALLA. MEN HOS VAR OCH EN VISAR SIG ANDEN SÅ ATT DET BLIR TILL NYTTA (1 Korintierbrevet 12:4-7).

OCH HAN GAV NÅGRA TILL APOSTLAR, ANDRA TILL PROFETER, ANDRA TILL EVANGELISTER OCH ANDRA TILL HERDAR OCH LÄRARE, FÖR ATT UTRUSTA DE HELIGA TILL ATT FULLGÖRA SIN TJÄNST ATT BYGGA UPP KRISTI KROPP, TILLS VI ALLA NÅR FRAM TILL ENHETEN I TRON... (Efesierbrevet 4:11-12a).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023