MIN BÖNEGRUPP

Varför är man med i en bönegrupp? Kanske någon undrar?

Mitt svar på den frågan skall du få alldeles strax, men först vill jag berätta lite om min/vår bönegrupp.

Vår bönegrupp heter VILSAM, ett mycket passande namn. Vilsam har jag fått vara en del av i över 10 år och här vill jag stanna. Denna bönegrupp är den tredje i mitt liv.

I fall du undrar hur det gick med mina tidigare bönegrupper så kan jag kort berätta. När jag deltog i den ena gruppen var jag ung strax över 20 medan de andra deltagarna var över 40 år, vi var helt enkelt i för olika livsskeden för att kunna dela livet helt och hållet. Andaktsboken vi använde oss av var dock bra och gav oss intressanta diskussioner. Och jag har bara bra minnen från alla dessa kvinnor som välkomnade mig in i deras grupp.

Den andra gruppen var en grupp där vi alla var i ungefär samma ålder och livsskeden men den gruppen splittrades småningom, vilket berodde på jobbtider och familjesituationer. Jag har bara goda minnen från den gruppen också.

Tillbaka till VILSAM. Vi försöker hinna träffas 1ggr/vecka. Ibland har vi träffats en speciell dag/vecka medan vi nu väljer för varje vecka den dag som passar alla bäst.
Om vi blir tre eller flera träffas vi.

Just nu är vi fem kvinnor som träffas. Vi delar livet i med och motgång. Vi använder oss av en andaktsbok som innehåller bibelläsning, författarens undervisning, samt reflektioner. 


Vi kör en runda när en i gången får berätta hur man har det och vad man har på hjärtat samt böneämnen och bönesvar.
Vi ber för och med varandra.
Ibland sjunger vi.
Vi skrattar och vi gråter, vi lyssnar och vi pratar och vi får lämna allt som vi bär på och vi får bära varandra.

Några gånger har vi haft familjevilsam. Då har vi kört knytkalas, grillat, umgåtts och barnen har simmat och lekt.

Vanligtvis träffas vi i församlingscentret men liksom igår kväll så händer det ibland att någon vill bjuda hem gruppen.

Och i går kväll var det vår första träff för i höst och jag kände att det kunde vara trevligt med kvällste och smörgås. Vanligtvis har vi ingen servering på våra träffar, men vintertid om det varit riktigt kallt har det hänt sig att vi druckit varsin tekopp medan vi delat livet.

Att vara med i en bönegrupp är att få höra till en varm gemenskap, där man alltid har någon som lyssnar och bryr sig, där man blir sedd, bekräftad och buren i bön.

Att vara med i en bönegrupp är att man själv får vara den som lyssnar, den som bryr sig, ser, bekräftar och bär sina vänner i bön.

Att få dela all livets glädje och tacksamhet med systrar i Kristus det är stort.

Och att få dela all livets oro och bekymmer med systrar i Kristus är ännu större, för den delen är vi människor vanligtvis så mycket sämre på.

Att få bära en annan människa i bön är nog bland det största förtroende man kan få liksom att själv veta att man är buren i bön genom allt det är en otroligt skön känsla. 

Naturligtvis har vi tystnadsplikt och allt som delas i gruppen stannar mellan oss och Jesus.

Vi bär varandra i bön när vi träffas men vi bär varandra naturligtvis även där emellan, och har vi direkt akuta böneämnen skickar vi på vår whatsappgrupp.

Alltid har människan behövt vänner, någon som hon kunnat dela livet med, små som stora saker. Men aldrig förr har livet varit så tufft ute i vår värld och i människor liv som nu.

Så ja vi behöver alla vänner att dela livet med, vänner att be tillsammans med och vänner att söka Jesus tillsammans med.

HERREN GÅR MED OSS DÄR VI GÅR BEDJANDE FRAM.

TACK JESUS FÖR ALLA MINA FANTASTISKA BÖNEVÄNNER.

Du som läser detta och känner att du skulle önska få vara med i en bönegrupp ta kontakt med din församling och fråga vad som finns eller starta upp en ny grupp med vänner, bekanta som du har förtroende för. Och här får jag ju tillägga att förtroende är ju något som växer med tiden, ju mer man lär känna varandra ju mer delar man och desto starkare band blir det.

Och bor du här i trakten och är intresserad av att komma med i Vilsam så är du varmt välkommen, hör bara av dig.

Min båt är så liten och havet så stort men Jesus har gripit min hand....

BE, OCH NI SKA FÅ. SÖK, OCH NI SKA FINNA. BULTA, OCH DÖRREN SKA ÖPPNAS FÖR ER. FÖR VAR OCH EN SOM BER, HAN FÅR, OCH DEN SOM SÖKER, HAN FINNER, OCH FÖR DEN SOM BULTAR SKA DÖRREN ÖPPNAS (Matteusevangeliet 7:7-8).

OM TVÅ AV ER HÄR PÅ JORDEN KOMMER ÖVERENS OM ATT BE OM NÅGOT, VAD DET ÄN ÄR, SÅ SKA DE FÅ DET AV MIN FAR I HIMLEN. FÖR DÄR TVÅ ELLER TRE ÄR SAMLADE I MITT NAMN, DÄR ÄR JAG MITT IBLAND DEM (Matteusevangeliet 18:19-20).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023