GRILLFEST 2019

I går kväll var det en av sommarens höjdpunkter. Kvällen när mina barndomsvänner (de jag umgicks mest med när jag var barn och tonåring) kom på besök med sina respektive. Även några barn var med i år, även om de flesta börjar bli stora, hela åtta stycken är redan myndiga, medan vi föräldrar fortfarande är lika unga ännu😉.

Jan förberedde och hade ansvar för allt som skulle grillas (kött, korv, ananas, champinjoner och majs).



Jag fixade salladen....




... vitlöksbrödet...



...och lite smakretare.



Och sen skulle ju också Hugo ha sin promenad mitt i förberedelserna, då passade jag på att plocka vackra blommor längs dikesrenen.
Sommarbuketten fick sedan smycka utebordet.



Och godisbordet fixades till.



FESTEN BÖRJADE
Och gästerna började anlända och det blev ett stort kramkalas.

Medan Jan grillade så umgicks de flesta ute på gården i den sköna kvällssolen. Men sen beslöt vi att äta inomhus, det var lite väl blåsigt utomhus. Ungdomarna satt dock där ute mest hela kvällen och drog filtar omkring sig när det blev för kyligt.



Denna bild är från i dag när Jan och jag åt upp resterna (barnen var ju på jobb så vi fick äta alena).
Men tallriken såg ungefär likadan ut igårkväll.



Jan hade kokat den goda chokladsåsen kvällen innan. Nu hade den fått stå i kylskåpet över natten och hade fått den rätta sega konsistensen.
Det blev supergott med glass och färska jordgubbar som dessert.

Kvällens dessert.

Vi fick en fin kväll med allt från glada skratt, allvarliga samtal när vi delade det svåra i livet, gott att äta och en sen kvällspromenad för några av oss vuxna.

Det är aldrig fel att dela livet och som det heter "Delad glädje är dubbel glädje" och "Delad sorg är halverad sorg". Inte är det hela sanningen men något ditåt.

Kameran kom fram först strax innan den sista familjen skulle bege sig hem.



Och gitarren, den blev stämd även i år👍😊.



Ungdomarna såg vi inte så mycket av men i slutet av kvällen kröp även de upp i soffan och höll oss sällskap. Då gjordes det upp planer när de skulle ha möjlighet att träffas nästa gång.



Och här är jag med en av mina fina barndomsvänner.


En fin och välsignad kväll blev det😊. Jag är så tacksam och glad för att vi ännu håller kontakten med varandra även om det inte blir så ofta. I kväll hade tre/fyra familjer möjlighet att komma.

TACK JESUS för fina barndomsvänner💗 som finns kvar i mitt liv ännu.

Det borde ha varit 20-års jubileum i år. Men eftersom jag aldrig dokumenterat och inte orkar börja söka i gamla foton så är jag inte helt säker. Men vi tror att vi träffats varje sommar sedan våra pojkar var 2-år.


EN VÄNS KÄRLEK BESTÅR ALLTID , EN BRODER FÖDS FÖR ATT HJÄLPA I NÖD (Ordspråksboken 17:17).

DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS JUBLA OCH GLÄDJAS I DAG (Psaltaren118:24).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023