MÄNNISKOMÖTEN

Vi har haft fina sommardagar som jag gärna vill berätta om.





BESÖK
I år blev det inget Pieksämäkiläger för oss, men lustigt nog så fick vi plötsligt en dag besök av en av dem som vi de senaste åren haft som husvagnsgranne där.


Vi bjöd på det som vi hittade i kylskåpet, det blev en mysig sen middag med rökt fisk, bröd, pasta/kycklingsallad och glass och kaffe som efterrätt.

Vi tog en kvällspromenad in till centrum och sen hem via fina Aspegrens Trädgård.






Sen kröp jag isäng kring kl.22, för att orka upp till jobb följande morgon.
Men karlarna satt kvar där ute i den ljumma kvällen och pratade, och det slutade med att vår gäst sov över, han fick hela husvagnen för sig själv.

Så trevligt med spontana besök. TACK för besöket.


GODA VÄNNERS VILLA
Sista kvällen på Jakobs Dagar cycklade jag hem från jobbet kl.16, i 29 graders hetta.
Småningom skulle vi bege oss in till centrum och ta del av kvällens program. Men innan dess funderade jag på en kall dusch eller att åka ut till Fäboda och slänga oss i det svalkande havet.

Men vi fick en inbjudan till goda vänners villa, bada i 29 gradigt vatten, njuta av nystekta plättar och trevligt sällskap.
Gissa vad vi valde? Jo, goda vänner, bad och plättar, naturligtvis.

Oj, oj vilken kväll vi fick, vad vi njöt.


Vi njöt "alla".


Och tro det eller ej men Hugo började simma. Vi lyfte ner honom från bryggan och han simmade i väg, några meter in till land och han tycktes gilla det, eftersom han kom så vi fick lyfta ner honom igen.






Och som ni såg på bilderna så var han också med på flytmadrassen.

Vi fick nygräddade plättar.



Mums.



Och medan vi njöt av den varma sköna kvällen och solnedgången så mumsade vi på ännu mera gott, svart godis.
Och den suddiga blå pricken ute på sjön är flickorna som tog en tur med vattenskotern.



 Och Matilda fick pröva på SUP bräda.




Medan vi satt och njöt på det varma berget.



Vi åkte hem alldeles för sent (jag skulle ju på jobb kl.7 följande morgon), men det var det värt. Det var en alldeles fantastisk kväll, förutom att jag söndrade deras terass.

Efter simningen hade jag tydligen fått vatten i öronen. Det slog lock och jag hörde väldigt dåligt. Då fick jag tipset att hoppa på ett ben med huvudet på sned, och det gjorde jag.
Jag hoppade och dunsade med all kraft jag hade och BRAK, deras terassgolv gick sönder, en bräda sprack (dock inte så foten åkte igenom).




Naturligtvis bad jag om ursäkt, kändes inte så bra att ha söndrat goda vänners terassgolv.
De förklarade att plankorna börjar vara till åren, men troligtvis hade den plankan hållit många år ännu bara den inte blivit påhoppad, så att säga. Jag kunde ju ha valt berget att hoppa på, från första stund.

Jag fortsatte att hoppa på berget. Men det enda resultat jag fick var att jag blev alldeles snurrig.

I övrigt tror jag nog att det var sommarens härligaste kväll. Som vi avslutade med smultron. TACK för en underbar kväll.



När vi kom hem och jag lade mig för att sova märkte jag tydligt att örat/öronen inte bara var väldigt täppta utan att de även durrade och surrade. Visste inte hur jag skulle kunna få sömn, det var ett sånt liv, riktigt obehagligt. Men jag bad min aftonbön och bad även speciellt för alla som lider av tinnitus (öronsus/öronljud). Somnade gjorde jag och troligtvis också rätt snabbt.

Följande dag hade jag redan jobbat i flera timmar när jag mindes gårkvällens obehagliga öronsus och insåg att nu var ju allting helt borta...TACK JESUS.


FEST
När man liksom jag har jobbat ett antal år (över 12 år) som dagmamma har man hunnit lära känna många barn och deras familjer. Vissa har jag mer kontakt med och andra mindre, men alla ser vi varann lite nu som då, här och där.

För två veckor sedan hade vi glädjen att bli bjudna hem till två av dem, på samma dag.
Det blev en dag fylld av pusslande för att få ihop allt.
Först var jag på jobb och slutade kl.16. Direkt efter skyndade vi oss till den konfirmationsfest som vi blivit inbjudna till.
När vi anlände avslöjade pappan i huset att JAG VAR DAGENS HEMLIGA GÄST. Jag blev helt paff men så glad, samtidigt som jag kände mig lite dum, oj om jag ändå vetat det, för nu hade vi ju denna dag även en annan fest vi skulle hinna till, så vi kunde inte stanna så länge.

Men vi fick fira dagen och stunden med den fina unga damen och höra hur hon har det nu för tiden.
Och jag fick ta en vacker bild och även sätta den här på bloggen, TACK kära du.


Där på festen fick jag även träffa ett annat av mina tidigare dagbarn, de finns liksom lite överallt. Det var så roligt och han var också så glad att få träffa mig.

Och på den festen fick jag igen uppleva ännu en otroligt god mjölkfri tårta, alltså mums. TACK ATT JAG/VI FICK GLÄDJAS OCH FIRA MED ER.


VIDARE
Sen fick vi tacka för oss, hoppa i bilen och köra hem för att hämta Matilda, snabbt byta kläder för nu skulle vi vidare på nästa fest, ut till en villa.
Där var det födelsedagskalas för tre bröder, var av den ena också varit mitt dagbarn.

Där blev det glada skratt, dans, bus och skoj, mycket gott för magen och en riktigt trevlig stund.




TACK ATT VI FICK KOMMA OCH FIRA MED ER.


FINLÄNDSK SOMMAR Efter en härlig dag/kväll med fester och fina människomöten styrde vi ännu iväg trots att klockan var mycket för att hämta den lilla som vi får glädjen att rå om ibland.
På färden fick vi fortsätta att njuta av den finska sommaren, vi såg fina gröna ängar och kor som betade i hagen.


Och jag kände TACKSAMHETEN över att vi får ha så många fina människor i vårt liv, TACK.



VÄXLANDE
Och om vi haft det hett i flera dagar, både njutit, svettats och önskat oss lite svalare, så var det ju inte direkt dagens väder vi önskade oss, eller hur?
I dag har det varit plus 13 grader och iskalla vindar, enligt mig.


Nu ikväll på promenaden hade jag långbyxor, tjock jacka och vantar, snacka om växlande väder.


Och vi såg en död råtta, äckligt. Ja, jag såg den faktiskt redan i går, men tog bild idag, dock inte av det blodiga huvudet.
Stackars liten, den hade också ett liv.




I SÄNGEN
Och vi fortsätter att bo och leva, alla i vår säng😊, samlingsplatsen för alla familjemedlemmar.


Och Hugo vill och får också vara med, i mitten. Och alla vill gosa med honom, och han gosar med alla💗.


FÖR DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT. LÅT OSS JUBLA OCH GLÄDJAS I DAG. (Psaltaren 118:24).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023