JUST FÖR ATT JAG KAN

Denna fredag började med sovmorgon. Jag och Hugo steg upp kl.9.
Förrut om jag hade sovmorgon så betydde det att jag sov till kl.10,11 eller t.o.m 12 (men ofta blev det en hundpromenad mitt i, men jag hade inget problem att somna om igen).

Nu tycks jag få all sömn jag behöver och mer därtill, så jag är ovanligt pigg både kvällar och morgnar. Jag kan bara säga att den känslan minns jag aldrig att jag haft i hela mitt liv. Hoppas bara att den fortsätter😉.

Vilken härlig dag.

UT PÅ ÄRENDEN
Efter morgonmålet begav vi oss ut på en kombinerad långpromenad och en uträtta massa ärenden runda.



Vi var till apoteket efter kalktabletter (jag är ju mjölkallergiker och äter kalk i tablettform varje dag), och ja det finns ett apotek här i staden där man faktiskt får ta in hunden.
Vi var till djuraffären efter mera kycklinggodis till Hugo.
Vi var in till Allkristen bokhandel och köpte en present (bra att vara förberedd).
Och vi var in till mitt favoritcafe och köpte en fredagsbakelse.


HEMMA IGEN
När vi kom hem hade jag min dagliga andakt och intog samtidigt en tekopp och den goda marsbakelsen, helt utan mjölk och socker.

Hugo (den svarta klimpen på bilden) bäddade ner sig skönt i en av sina många filtar.





HUGOS MORGONMÅL
Sen kokade jag Hugos kycklingbullar, liksom vi gör varje morgon och kväll.
Han kör kyckling/fisk dieten ännu, även om han inte äter så mycket fisk. Men hans mage mår bra av denna mat.
Han hade ju inflamerad tjocktarm för snart ett år sedan och blev ordinerad att äta endast kokt kyckling och fisk, plus vitaminer 1-2 ggr/vecka.
Vi fick liksom en ny hund med denna mat.


Sen skivar jag det smått för att finna eventuella broskbitar som råkat följa med de annars benfria bullarna.


 Men nix han ville inta ha någon mat (först kl.17 när Jan kom hem då åt Hugo sina morgon bullar).


STÄDDAX
Därefter drog jag fram dammsugaren, mattorna åkte ut och jag yrde hit och dit (enligt Hugo, han gillar inte dammsugaren och mitt städflängande) och städade hela nedre våningen.



Hugos alla filtar (ja han älskar filtar och har en i varje bädd och favoritplats) fick åka i tvättmaskinen.





Utom en filt, för den fick jag inte ta.



Nu hade Hugo flyttat sig till farstun och så långt från dammsugaren han bara kunde komma.
Hugo tittade yrvaket upp när jag ville ha hans filt, så han fick behålla den.


FREDAGSFIN
När jag var klar gick jag mitt på dagen och badade fredagsbastu.
Att gå i bastun och värma upp ryggen efter dammsugning är ett av de bästa tips jag vet på att få alla spänningar och låsningar att släppa eller att inte alls komma.

Tanken var att Hugo också skulle komma och tvätta upp sig inför helgen, men han vägrade bestämt.
Efteråt målade jag naglarna och satte på min favoritklänning.







UT I SOLEN
Strax innan Matilda slutade skolan gick jag en sväng till matbutiken för att inhandla lite fredagsgott, medan Hugo fick sin dagliga dos av ensamhetsträning.

Hugos godisspel som han får när jag far.
Matilda kom sen och mötte mig med Hugo.
Hon for vidare till centrum för att få användning för sitt presentkort, som hon fått till julgåva från den familj där hon brukar vara barnvakt.

Jag tog Hugo och vi for på en ganska lång promenad i det fina solskenet, och jag med matkassen i handen hela vägen😊.


I PÅSEN
Väl hemma plockade jag ur påsen allt fredagsgott, eller kanske mera helggott, något för oss och något för Hugo.


Plus tandkräm som vi var i stort behov av. Den senaste veckan har vi fått trycka och trycka för att få ut något ur de tre tuber vi haft, alla lika tomma.



KÖKETS TUR
Väl hemma fortsatte jag att städa, nu var det diskbänken och kökets alla smutsiga ytor som behövde en omgång.


Och det blev så fint.
Fortfarande känns detta ovanligt i vårt kök, att jag eller någon annan har tid och ork att städa det helt rent.
Nu har jag tid och nu har vi dessutom mycket mindre grejer i köket så det går ju så mycket lättare.


Och ändå har vi ett som annat när det gäller grejer som ev kommer att få åka ut ännu.



Och blomman på bordet som slutat att blomma för länge sedan har plötsligt fått nya blom, så glad jag blev.



MIDDAG
Och till sist ställde jag fram inför middagen, fisk att sätta i ugnen och riskokaren laddade jag färdigt, bara att trycka på när Jan började närma sig.


Det godaste riset kommer med riskokaren.
En stor skål full av sallad hade Jan tillrätt igårkväll, så det behövde jag inte göra.

Sen tände jag alla ljus, tog fram bloggen och började skriva dagens inlägg medan jag inväntade Jan.




Matilda skulle äta i centrum och sen fara vidare till en barngrupp som hon hjälper till med, så Jan och jag fick en tumismiddag.




VILKET MOTTAGANDE
På tal om ljus. I går kväll när jag kom hem från jobbet efter kl.21, då hade Jan tänt typ alla ljus han hade hittat i huset och gjort poppcorn till mig💗, han sa att nu har ju du helg.
Det blev värsta fredagsmyset på en torsdagkväll.



Ljusen var tända i sovrumsfönstret också.



Poppcorn är min favorit just nu.



Det tycks vara riktigt bra att denna mamma börjat jobba utanför hemmet, jag är så väntad när jag väl kommer hem😉💗.

Sen satt vi med Matilda och kollade igenom gamla videon från när hon var ca10 år och pojkarna var snart 16 år.
Klockan 23.30 fick jag säga till att nej nu är det nog godnatt för du har ju skoldag imorgon ännu. Tack och lov så började hon först kl.10 imorse.


VILKEN HÄRLIG DAG
Denna dag har jag fått göra vad jag vill i den takt jag önskat.
Det har varit en fantastisk fredag och ännu återstår mycket av den.
Jag har njutit så gott som hela dagen och pysslat på med det jag önskat.
Jag har gjort allt detta just för att jag kan.
Just för att jag är tjänsteledig och kan så har jag fyllt den här dagen med sånt som fyller mig, så att det sen får svämma över till de mina.


TREVLIG HELG OCH SPORTLOV
Nu börjar sportlovet här i trakterna och många familjer är lediga just för att hinna med varandra, se varandra, lyssna på varandra och kanske göra något roligt tillsammans.

Vi har också roliga sportlovsplaner framför oss, vilka vi kom på denna vecka. Mera om det en annan dag.

Önskar dig som läser en fin helg och ett fint sportlov, ifall du har det framför dig.

Nu hinner jag med allt det som vi prickade in på helger och lov tidigare, vi brukar säga att vi växte som familj för varje ledighet.
Nu hoppas, ber och tror jag att vi växer varje dag och vecka när vi hinner med så många flera samtal och stunder tillsammans än förrut.

MIN BÖN ÄR ATT DU SOM LÄSER DETTA SKA FÅ VÄXA VARJE DAG MEN SPECIELLT NU UNDER DETTA LOV, VÄXA TILL I KÄRLEK, GLÄDJE, KRAFT, FÖRLÅTELSE, FRID, FÖRSTÅELSE, HUMOR OCH BUS😉, så ni får busa, skratta och ha kul.


GILLAR ELLER INTE GILLAR
Jag sa en gång här nyligen till en av mina väninnor att kanske det finns personer som mår illa av mina glada, sköna tjänstelediga dagar som jag skriver om här på bloggen?
Hon svarade: Det tror jag inte, utan det är ju så bra att du berättar om hur man också kan leva.

Och jag tänker och hoppas att mina texter skulle göra så att någon som verkligen behöver det kan börja tänka och planera hur de kan ändra på sin vardag till en lättare vardag eller att göra som jag och ta en time out.
Time out för att verkligen ha tid att fundera och tid att fråga Jesus och lyssna in vad jag vill göra i framtiden, pröva på att jobba med något nytt, få mera tid med familjen, mina föräldrar, att träna min rygg/kropp, församlingsarbete, vänner, hushållssysslor och lite av varje som förgyller dagarna.

Och det är ju som min man brukar säga ifall någon gnäller över allt vad folk skriver om på sociala medier, Det är ju du själv som väljer vad du läser.

Och här gäller samma "regler" som jag skrev om en dag här tidigare, fyll dig med det som bygger upp dig. 
Läs det som gör dig glad. Se och hör på det som gör att du känner dig bra till mods. Och umgås med dem som bygger upp dig. Undvik, så gott det går allt och alla som bryter ned dig.


MEST
Och umgås mest och bäst med Jesus, Han som har hela vårt liv och vår framtid i sina händer. Han bör man verkligen ta sig ett snack med, eller hur😉?




DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS JUBLA OCH GLÄDJAS IDAG (Psaltaren 118:24).

TACKA HERREN, ÅKALLA HANS NAMN, GÖR HANS GÄRNINGAR KÄNDA BLAND FOLKEN! SJUNG TILL HONOM, LOVSJUNG HONOM, TALA OM ALLA HANS UNDER! HA ER ÄRA I HANS HELIGA NAMN! DE SOM SÖKER HERREN SKA GLÄDJA SIG AV HJÄRTAT! FRÅGA EFTER HERREN OCH HANS MAKT, SÖK ALLTID HANS ANSIKTE (Psaltaren 105:1-4).

HALLELUJA! TACKA HERREN, FÖR HAN ÄR GOD! EVIG ÄR HANS NÅD (Psaltaren 106:1).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023