EN AV DE BÄSTA PLATSERNA

Lördagkväll packade vi in oss i bilen och körde iväg med husvagnen, för nu var det dags för vår lilla sommarresa.


Matilda är nämligen sista veckan ledig innan hon börjar sitt sommarjobb. Jag skall på jobb först till helgen och Jan kunde ta ledigt några dagar, så vi passade på och susade iväg.

Första anhalt blev hos mina föräldrars, där sov vi första natten.
Vi vaknade till denna vackra utsikt.

Camping "på landet".

Varje dag får man lära sig något nytt, så även den dagen.
Som barn kunde jag säkert det här, troligtvis hade jag fått lära mig det i skolan eller av min far.

Det jag fick lära mig denna dag var att mina föräldrars midsommarbjörkar inte var björkar i år, vilket det såg ut som, vid en första titt.



Jag såg bara löven, vilka såg ut som björklöv.



Pappa sa: titta på stammen! Och då såg man ju tydligt att det inte var en björk.



Vet du vad det är för ett trädslag där de små löven liknar björklöv innan de växt färdigt?
Du får fundera. Svaret kommer i slutet av detta blogginlägg😉:



TUURI
Följande dag körde vi iväg till vårt favoritställe, när det gäller campingplatser/ställen.


Här hann vi med en hel del, tillsammans.

Matilda åkte dock hem igårkväll med goda vänner som kom förbi. Matilda och deras dotter har ikväll tillsammans med BarnOas teamet dragit program på ett barnläger👍.

I dag hade vi annars tänkt åka till Seinäjoki och sätta henne på tåget till Bennäs, vilket tar ca en timme, eller så skulle Jan ha åkt hem med henne och sedan kommit tillbaka igen....han tycker ju om att köra bil😉.

Vi är tacksamma och glada att vi fick med henne över huvudtaget, vi föräldrar är ju inte så populära längre, åtminnstone inte att åka på husvagnssemester med😂.

Men hon kunde bra tänka sig att följa med ett par nätter ifall vi åkte just hit till Tuuri, den plats där hon tillbringat många lov ända sen hon var nyfödd.


Vi har hunnit prata, umgås, se och lyssna på varann, mer än vanligt.
Det är när vi är tillsammans som vi växer 👍😊💗.


Hon har tillrett goda, fräscha räksmörgåsar och vi har ätit och njutit.



Vi har promenerat och busat...med Hugo.



Vi har shoppat.



Vi har ätit gott och vi har njutit av extra goda mellanmål.


Vi har fått besök. Mina svärföräldrar med ett av sina barnbarn var ute på en dagsutfärd och kom förbi igår.
Och sen kom våra goda vänner, med en "party pack" som vi delade och njöt av. Det var otroligt gott, TACK kära ni.


Klockan 20.30 startade de hemåt och Matilda fick lifta hem 👍😊💗.

Mamma hjärtat kändes plötsligt så tungt igen, jag blir aldrig van. Så vi tog en skön och lång promenad med Hugo för att få något annat att tänka på.

Vi studerade skojiga hus/villor under vår kvällspromenad.





Och vi njöt av det vackra området. Bara man går på de rätta platserna då hittar man de vackraste ställena👍.

En massa kärlekslås.

Till höger syns den stora Muminlekparken.

Och vi studerade husbilar, vår dröm är ju att om några år ha en husbil igen, istället för husvagn.
Man kan alltid drömma, sen får Herren visa oss hur det blir med dessa planer, ifall det är något som Han välsignar.


I DAG
I dag, första dagen på tumis har vi varit till Ähtäri och vandrat på "Nallenpolku".





Det kom lite små regnskurar mellan varven men inget som störde.







Det var fina platser och fin natur som vi vandrade i.


Varje sommar när vi kommer hit till Tuuri köper Jan en ny pikeskjorta👍, så även denna gång.
Så han hade riktigt städat upp sig inför vandringen.



FIRA LITE VARJE DAG
Om ca en vecka har vi 24-årig bröllopsdag, men den dagen jobbar vi båda två så vi har liksom redan i dag börjat fira den 😊💗.
I dag vandrade vi tillsammans.



Jag föreslog att vi kunde hitta på saker, som vi kanske inte annars gör och liksom göra dessa saker nu denna vecka, något varje dag, åtminstone dessa dagar när vi är på tumis...med Hugo😂.

Få se om vi hittar på något speciellt i morgon.


SVARET
Och nu kommer svaret på vad det var för slags trädslag som mina föräldrar hade valt att smycka ingången med till midsommaren.


Det liknade björklöv men det är det ej. Det rätta svaret är :asp.
Aspens första små löv liknar björklöv innan de hunnit växa sig större.


HEMMA
Ringde hem här tidigare ikväll och kollade läget.
Matilda och pojkarna har det fint. Matilda hade kokat mat idag, det blev tacokryddat kött med makaroner👍.

Kaninerna hade de kommit ihåg att släppa ut och sen ta in innan natten. Våra kaniner får hoppa kring på den inhägnade gårdsplanen och äta gräs varje dag.

Mina blommor hade de också vattnat👍.

Men sen glömde jag att fråga ifall de kommit ihåg att tömma postlådan, så jag skickade en kort påminnelse på whatsup just nu😉.

Ni vet denna mamma har kommit långt, när jag t.o.m kan vara i Tuuri medan barnen är hemma. Två av barnen är ju redan vuxna😉 och den yngsta 16- år 😊 så visst klarar de sig.

Men visst är det bra med telefoner, annars vore jag inte i Tuuri medan barnen är hemma😉.


TACK JESUS att du håller ett vakande öga på både våra barn, vårt hem våra djur och oss själva.
Och med våra böner bygger vi broar. Nu ska jag bygga broar. Gör du det också👍.



MÅNGA PLANER HAR EN MAN I SITT HJÄRTA, MEN HERRENS RÅD SKA BESTÅ (Ordspråksboken 19:21).

ORDET OM KORSET ÄR EN DÅRSKAP FÖR DEM SOM GÅR FÖRLORADE (för dem som inte vill tro), MEN FÖR OSS SOM BLIR FRÄLSTA ÄR DET EN GUDS KRAFT (1 Korintierbrevet 1:18).




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023