MIDSOMMAREN 2019

Klockan 16 startade det årliga knytkalaset och midsommarfirandet ute vid "vårt" villaområde.
Alla som har sina villor där samlades vid den vanliga platsen, nära stranden. Från alla håll sågs människor och familjer komma bärandes med stolar, bord, frysväskor, blommor, dukar, flaggor m.m.

Nu var midsommaren här igen, och vi inledde den med att samlas och äta tillsammans.



Om du som läser är från ex. Sverige så kan jag förklara att här i Finland kallar vi vårt sommarställe för villaområde, vårt sommarhus för villa.
Ni däremot använder ordet "villaområde" för ett egnahemsområde, eller hur?


FÖRBEREDELSER
Men innan vi kom så långt som till knytkalaset hade vi en hel del roligheter att göra.
Ingen fest utan förberedelser. Så i alla villor förbereds mat till knytkalaset, i år bidrog vi med räksmörgåsar, knackorv och kycklingklubbor.



Vi bor ju på mina svärföräldrars område och till midsommaren kommer också Jans syster med familj, så vi är tre familjer. Är vi alla på plats är vi 12 stycken, i år var vi 10.

Flaggan i topp.

För andra året i rad var det även vår tur att göra midsommarstången.
Vi hade siktet inställt på att börja binda den kl.13 för att få den klar i tid, och ganska exakt kl.13 satte vi igång, vuxna och barn.

Min svåger kom med hela släpkärrslasset björkkvistar som han hade varit ut i sin egen skog på förmiddagen och hämtat.
Det underlättade sannerligen arbetet i år. Vanligtvis har vi genom åren hämtat björkris i Fäbodaskogen, men efter flera stormar ligger det nu massor av omkullfallna träd här och där som gör att man inte kommer fram med ex skottskärra.
De omkullvälta träden är stadens. De har troligtvis en hel del att göra så det lär dröja innan de hinner komma och fixa dem.



Min svägerska kom med underbara färggranna blommor som hon plockat i deras trädgård.



Och svärmor hade plockat fina syrener, i deras trädgård.


Vi som inte har så fin trädgård, åtminstone inget att plocka som går att hänga i en midsommarstång 😂, vi hade inhandlat järntråd och gult och rött kreppapper.



Dessa band är dock något jag inte skulle rekommendera för dem som får glädjen att göra midsommarstången de två inkommande åren.
För dagen efter (på lördag) när jag tog en sväng via stången mitt i regnvädret så fick jag börja plocka blöta bandbitar här och där. Bandet hade i regnet liksom löst upp sig och dessutom så färgade det av sig, så mina fingrar såg alldeles blodiga ut.


Hugo lade sig som en stadig tyngd, så inte pappret skulle blåsa iväg, dock lite farligt nära saxen, men han litar tydligen fullt ut på mig😊.


Och Jan hade tillverkat en helt ny stomme, som lär hålla i några år.




Och sen satte vi i gång och "arbeit i lag".



Jan fick här hjälp av två av hans systerbarn.


När många händer hjälps åt då går det undan och då blir det bra.





Det var roligt och det gick som smort, märktes att vi alla hade gjort det förut.


Vi skämtade om att vi borde börja tillverka och sälja midsommarstänger😉👍.



När själva stången var överklädd med grönt började vi smycka den med de vackra blommorna.


Och vi band två ringar som också smyckades fint.


Min svägerska hade även vackra blommor i håret, liksom sin yngsta dotter.



Och sen plötsligt var stången klar, vacker och fin men lite väl tidigt.
På denna bild är dock inte ringarna ännu fastsatta.


Till sist satte vi flaggan i topp och stången fick vila i skuggan tills den skulle göra entre på kvällens "fest".


Fotografen som tagit de flesta av dessa fina bilder är Jan's fina systerdotter.




Och Hugo var ju också med.


Han luffsade på och funderade vad vi anstaltade med.


Sen var det dags att transportera alla bord, stolar m.m ner till samlingsplatsen. Gammal och ung strömmade till från alla håll.


Borden dekorerades, det hälsades och kramades, blomsterkransar i håret jämnfördes, barnen rusade runt av glädje och knytkalasbordet fylldes sakta men säkert.



KNYTKALASET
Det var en solig, varm och myggfri kväll, för blåsten höll dem borta, alltså en perfekt kväll att fira midsommarafton på.

I år var vi 98 personer på plats, det var tydligen någon som räknat.


Jan och min svåger kom bärandes med den fina midsommarstången, satte den i sitt hål, alla applåderade och någon sa att det här var nog den finaste stången någonsin.
Ja visst var det så, för det tyckte jag också, för det tycker jag liksom varje år att just den midsommarstången är den finaste👍😊.

Det spännande momentet, ifall man får ner den i hålet.


På plats.




Jag har tyvärr ingen bra närbild på den.


Sen klingade Kaj i glaset och hälsade välkommen och knytkalaset började.


Barnfamiljerna får alltid börja, de med små barn👍.




Några glada kusiner och en faffa.




Hugo sov under bordet så gott som under hela tillställningen.


Även jag med mina allergier hittade en hel del att mumsa på.


Mete
För barnen var det sen dags för mete. Här metar man alltid enligt åldern, den yngste börjar och man får meta ända tills man blivit konfirmerad.


I papperspåsarna fanns det godis och såpbubblor eller vattenballonger. Tonåringarna fick godis, b.l.a. salmiakpulver👍.



Det var första året som inte Matilda fick meta, men det var inget hon saknade. Hon hade fullt upp med att fotografiera och leka med barnen.


Våra pojkar firade på annat håll i år, så de var inte alls till Fäboda under hela helgen. Allt har sin tid.

Men Matilda fick fin tid med sina kusiner.
Dessa två satt och pratade om allt mellan himmel och jord. Att ha en nära kusin/kusiner är något av det bästa man kan ha😊💗.


Sen efter mycket gott, fina samtal och glada skratt blev det småningom dags att plocka ihop, städa undan och fortsätta firandet vid vår egen villa.

Här viker svärmor ihop deras fina duk.



Jan körde skottskärran.



Och på den smala stigen hände en olycka, allt stjälpte 👍😊.



Men det ordnade sig fint, vi var ju så gott som framme vid villan så vi blockerade inte vägen för någon annan.


FIRANDET FORTSATTE KVÄLLEN LÅNG
Jag hade också bundit en bastukvast som doftade gott under kvällens bastubad.



Vi fortsatte sen att njuta av vädret, sällskapet och ännu mera gott.

Här kommer en bild på den vackra hängpetunian som jag lovade i ett tidigare inlägg, petunian som jag fick av Mikael💗.



Vi njöt i vårt paradis.


Och i vår villa/vagn (till mitt i natten, någon hade ju druckit kaffe allt för sent😉).


Några av kusinerna hann också med en simtur under den sena kvällen. De tog Jans gamla surfingbräda och drog ut till havet. De simmade och njöt och Matilda intygade att vattnet var riktigt varmt och skönt.



TACK för en fin midsommar med våra nära och kära.
TACK för en fin midsommar med släkt och grannar.
TACK för en fin midsommar med Jesus och Dina välsignelser.
TACK för livet och för de människor du satt i vårt liv👍.


DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS JUBLA OCH GLÄDJAS I DAG (Psaltaren 118:24).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023