ÄNGLAVAKT

Nu skall jag berätta om gårdagen, då såg det ut så här på morgonen vid villan, flera härliga ungdomar kring bordet.


Matilda och hennes kompisar hade kommit kvällen innan och hade övernattat. Nu hade de varit på morgonsim medan vi hade fått göra brunch till dem.


Kvällen innan när jag slutade på jobbet kom Jan och hämtade mig och  först en 23- tiden kom vi till villan. Då hade ungdomarna varit och simmat och kom uppgående från stranden.
Jan och jag kröp till sängs småningom i husbilen medan ungdomarna badade bastu, spelade musik och hade det trevligt.

Plötsligt hörde vi ett brak och en stund senare kom Matilda och knackade på. Översta bastulaven hade lossnat i ena änden och fallit ner och dragit med sig den nedre bastulaven.

Nu ser det ut så här.

En av ungdomarna hade fallit ända ner till golvet, en annan (som tack och lov satt i den ände som inte föll ner) hade benen under och fick dem i kläm och en tredje hade rivit armbågen på spikarna som lossade från väggen. Och alla blev de nog lite omtumlade av händelsen.

Men de hade sannerligen änglavakt, det kunde ha gått så mycket värre. Hon som fick benen i kläm fick tre bulor samt blånader som de satte kallt på (i frysen hade vi en påse med Hugos kyckling bullar som passade bra att kyla med). Han som trillade ända ner i golvet klarade sig utan skador och hon som fick armen riven, hon märkte det först långt efteråt så det var inget akut.

TACK KÄRE JESUS FÖR DITT BESKYDD.

Men efter händelsen fortsatte ungdomarna att ha roligt och vara vaken ännu i flera timmar. Det var bra att inte händelsen satte stopp för deras gemensamma övernattning.

Bastubänkarna ligger på utsidan just nu.

Det visade sig att bastubänkarna (som var färdigt uppmonterade när bastun köptes) låg på en felkonstruerad ställning. På den sida som brast hängde rören bara över en urgröpt bräda som var fastsatt i väggen med fem spikar.
På den sida som höll var rören instuckna i inborrade hål som gick genom väggen, samt en stöttande bräda under fastsatt med spikar.

Det var ungdomarna som sa: Nu har du nog något att skriva om på bloggen. Och en annan sa, ja så minns vi det. Så det var ungdomarnas ide att jag nu skriver och berättar om bastu händelsen.

I går klockan 14 åkte Jan och jag hem medan ungdomarna fortsatte ha kul.

Vi åkte hem för att ställa till inför kvällen när vi skulle få goda vänner med hela sin familj (barn och barnbarn) på besök. Vänner som vi träffar väldigt sällan.

Gästerna kom och vi hade precis satt oss ner där ute för att börja äta då störtregnet kom. Men vi tryckte in oss under utetaket för det var ju fortfarande varmt och skönt.

Regnet öste ner.

Vi rymdes under taket (och några satt i lekstugan) eftersom våra ungdomar ännu inte hade hunnit komma hem. 

 
Regnet gick relativt snabbt förbi och vi kunde flytta ut stolarna i solen igen.
Vi fick en fin kväll, vädret var varmt, skönt och myggfritt. Och vi satt där ute och pratade tills klockan blev 22:30 då det började bli svalare.

TACK VÄNNER att ni kunde komma och hälsa på, samt att vi fick träffa hela er härliga familj (vilket inte hänt på länge eftersom alla ungdomar numera är så gott som vuxna och sällan är där sina föräldrar är 😉).

När gästerna hade farit kröp Matilda och jag ner i den sköna och uppvärmda poolen och bara njöt.

I dag har jag köpt en ny telefon (eftersom jag trillade i vattnet med den andra) och skall nu försöka lära mig att använda den. Den har fem kameror och fråga mig inte varför men jag hoppas att det betyder att den tar bra bilder. Enligt min man var denna modell bra.

Mattias och hans flickvän har åkt ner till Helsingfors idag och de stannar där några dagar, eftersom de båda är lediga flera dagar i sträck.

Och Mikael och hans flickvän tar husbilen imorgon och drar iväg till vårt favorit ställe Tuuri, de har också ledigt och passar nu på att hinna med något annat än att bara arbeta i sommar.

Och från det ena till det andra så har jag beslutat att jag inte skall eller mera att jag inte får blogga de kvällar jag kommer hem från jobbet efter klockan 22:30. Då skall jag helst inte alls se på någon skärm för det påverkar nattsömnen (för alla människor).

Men det blir svårt, för min blogg är ju min dagbok och ofta är det så skönt att bara få låta fingrarna dansa över tangenterna och låta tankarna flöda efter en jobbdag. Det som sen gör att det ofta blir en längre bloggstund än vad jag tänkt är att det tar sån tid att ladda ner bilderna.

I morgon och på söndag jobbar jag klockan 10:30-22:15 så då blir det inget bloggande, ifall jag inte kommer mig för att blogga på morgonen (eller på natten, för ibland om jag inte kan sova skriver jag på ett blogginlägg).

Nu säger jag godnatt från mig till dig.
Och jag vill uppmana dig att göra som bibelordet här nedan uppmanar oss. 
- Var alltid glad (ja gläd dig i Jesus och att du får vara Hans vän).
- Be alltid (lämna allt och alla i Jesu händer).
- Tacka Gud i allt (även när livet är svårt och jobbigt finns det något att tacka för. Ex om man orkade stiga upp, att man inte är ensam i det svåra, för Jesus är med).

VAR ALLTID GLADA, BE UTAN UPPEHÅLL OCH TACKA GUD I ALLT (1 Tessalonikerbrevet 5:16-17a).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023