KALAJOKI DEL 3

Jag som aldrig velat (vågat) campa utanför en camping blev positivt överraskad av denna plats. Där var vi inte ensamma utan där hade vi allt från barnfamiljer, pensionärer till ungdomar som "grannar". Och där fanns t.o.m en bajamaja rätt nära, trots att alla bilar och vagnar troligtvis använda sin egen wc.

Vi började morgonen (i går) med extra gott morgonmål ute i det varma och sköna vädret, med toppen utsikt.

Mitt morgonmålsfat.

Och Jan's morgonmålsfat.

Efter morgonmålet packade vi ihop och körde vidare. Stannar man på en dylik plats där det är okej att övernatta gratis bör man ju ge sin plats vidare också (till andra som kanske inte heller fått plats på campingen eller som väljer att stanna/campa på dylika platser).

Området hade verkligen förändrats sen vi senast var där, vilket är många år sedan.
Och där finns nu så mycket att uppleva men naturen är nog allra bäst.

Och det som vi hundägare verkligen gillar är att på hela stranden förutom den del som tillhör campingen är det helt okej att ha hunden med, alltså på stranden, i sanden och i vattnet.

Jag är säker på att det blir flera turer hit, och då känns det helt bra att ta Hugo med.
Hundar var också välkomna på uteserveringar och de fick t.o.m egen vattenkopp.

Intill vår parkeringsplats fanns en liten båthamn med ett cafe och även där fanns  vattenkoppar till hunden.

Och sköna stolar att slänga sig i.

Jag rekommenderar varmt Kalajoki för er som vill ha ett fint och händelserikt utflyktsmål i sommar.

Där finns spångar att gå på ifall man inte vill gå i sanden.

Där är förstås alltid fint vid havet men särskilt nu i detta fantastiska sommarväder.

Men som sagt räkna inte med att rymmas in på campingen. Men eftersom där finns andra platser där det är helt tillåtet att stanna/campa/övernatta så är det en riktigt toppen plats..

Här övernattade vi, på första parkett.

Utsikten var toppen både dag och natt.

Och vi hoppas att det blir flera turer till denna vackra plats.

HEMFÄRD

På hemvägen stannade vi till vid Kärkkäinen för lite shopping och sen blev det också ett stopp i Kokkola. Där blev det en sväng på loppis och mat vid våra grannars restaurang.

Mätta och nöjda handlade vi ännu lite (godsaker) innan vi styrde kosan hemåt.

GLASSFEST
När vi kom hem var alla barnen 💗💗💗 hemma och vi ställde till med glassfest.

Vi hade köpt med oss glass, färska jordgubbar samt tre såser. Och vi visste att det skulle uppskattas.

Vi hade glassfest medan Hugo hade pussfest. Han var så glad när vi kom hem (men det är han ju alltid) men efter att han hälsat hjärtligt var han precis som vanlig (alltså inget tecken på stress eller oro).

Han hade varit lugn och trygg hela tiden, vilket inte brukar vara vanligt när vi båda är borta. Men med de bråkande inflammerade halsmandlarna bortopererade i november samt hans mage som var bra när vi åkte hade han varit helt nöjd.

Men någon mat hade de inte fått i honom, men han hade ätit lite gräs mellan varven och lugnat magen med det. Och Matilda hade fått i honom antepsin (som lugnar magen, vilket veterinären ordinerat). När vi kom hem åt han däremot fyra kycklingbullar på raken.

TACK JESUS FÖR VÅR FINA TUMISRESA OCH TACK FÖR ATT ALLT GÅTT SÅ BRA HÄR HEMMA.

HAN SOM FÖRMÅR GÖRA LÅNGT MER ÄN ALLT VI BER OM ELLER TÄNKER, GENOM DEN KRAFT SOM MÄKTIGT VERKAR I OSS, HONOM TILLHÖR ÄRAN...... I EVIGHETERNAS EVIGHET, AMEN (Efesierbrevet 3:20-21).