VILLALIV MED MIN MAN

Att få leva villaliv är underbart, och jag är så tacksam att vi får och kan göra det.

Ny favorit sysselsättning.

Det är ju mina svärföräldrars villa där vi får vara och vi bor i vår husbil här. 

Svärföräldrarna kommer ut en sväng så gott som varje dag och ibland sover de här. Även Jans syster med familj kommer ut ibland, men mest är det bara Jan, jag och Hugo som bor här.

En kväll efter bastun.

I många år var vi hela familjen här men numera kommer våra ungdomar endast och hälsar på ibland, och sover över någon enstaka gång.
I dag har Mattias och hans flickvän varit hit och de var ut med båten en sväng.


Det blir sällan att vi kokar mycket här. Just nu kör vi med lätt mat på dagen, typ omelett och grillar sen något till kvällen. 
Både i går och idag har vi ätit omelett.

Omelett med bacon.

Och det härliga med att få äta ute det hör nog verkligen sommaren till.


Flera gånger/dag tar vi en tur ut till stranden / havet.


Hugo älskar att springa och busa ute på sandbankarna.


Och han springer gärna i det grunda vattnet och svalkar sig.

Mitt huvud (den lilla svarta pricken långt ut till vänster förbi båten) tittar Hugo på.

Och vi njuter också lika mycket. Förutom att det är helt underbart att bara vandra där ute så kan vi simma på flera olika platser och vi kan åka ut med båten eller paddla sup bräda (en nyinförskaffad favorit som gör att även denna kvinna kommer sig ut i vattnet).


Jan pumpar här luft i sup brädan.


Och i dag var det så varmt i vattnet både på östra sidan och västra sidan så t.o.m jag simmade. Och även Hugo (som egentligen skulle stå i båten och vänta) hoppade i och simmade mot mig. Men när det blev för djupt svängde han om och simmade in till stranden igen.


Det ser ut som om Hugo är långt ute, men det är så långgrunt här så han nästan simmar med tassarna i bottnen.

Och som sagt sup brädan är nog en favorit för mig. Med den kan jag ta mig fram på grunt vatten och i långsam takt.
 

Och man tränar verkligen balansen.


Men när man väl hittat den går det fint.


Vi har alltid dricksvatten med där ute för annars dricker Hugo saltvattnet när han blir törstig. Soliga dagar går det inte att vistas för länge med Hugo där. Men om han simmar, får vatten att dricka och kan ligga i skuggan då trivs han bra.

När det blir för varmt hänger tungan ut.

Vi äter en hel del gott här, det hör sommar och semester till.

Våfflor blir det nu som då.

En av livets goda sidor, eller hur?

Havreglass med jordgubbar.

Och Jan jobbar lite ibland. Här var det ett möte på gång.


Och i vanliga fall jobbar vi på med både det ena och det andra roliga (inga måsten här) men nu i denna värmebölja tar vi det rätt lungt, både på gott och ont.


Och vi promenerar. I kväll var vi till Fäboda Kaffestuga, för det var varmt men mulet så Hugo orkade gå. Jag åt en glass och Jan drack en öl och vi träffade en fin familj som jag fått vara dagmamma till i flera år.


Hundar får inte gå på stranden, i sanden och inte följa med in i restaurangen. Men på restaurangens terass får hundar vara med och på berget får de gå, bara man inte lämnar bajs efter dem. Det gäller nog att rasta hunden ordentligt innan man promenerar där.


Så fint var/ är det där.


I dag har det mestadels varit mulet men varmt, ett riktigt toppen väder om du frågar mig. 
På eftermiddagen fick vi lite regn och då tog vi siesta. Jan sov en stund medan jag såg en film.

Nu blir det kvällsbastu efter en riktigt fin dag.


Tack kära svärföräldrar 💗 att vi får bo här och leva villaliv. 


TACK JESUS ATT VI FÅR HA DET SÅ BRA. MÅ VI ALLTID FÖRSTÅ ATT TACKA FÖR ALLT DET GODA DU GER OSS, OCH ALDRIG TA NÅGOT FÖRGIVET.

Jag i vattnet i dag.

OCH DU SKALL ÄLSKA HERREN, DIN GUD, AV HELA DITT HJÄRTA OCH AV HELA DIN SJÄL OCH AV ALL DIN KRAFT. DESSA ORD SOM JAG I DAG GER DIG BEFALLNING OM, SKALL DU LÄGGA PÅ HJÄRTAT. DU SKALL INSKÄRPA DEM HOS DINA BARN OCH TALA OM DEM NÄR DU SITTER I DITT HUS OCH NÄR DU GÅR PÅ VÄGEN, NÄR DU LÄGGER DIG OCH NÄR DU STIGER UPP (5 Moseboken 6:5-7).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023