KALAJOKI DEL 2

Vi hade ett fantastiskt underbart dygn i Kalajoki.

Första parkett.

Vi kom dit strax efter klockan 14 i går. Då var redan campingen fullsatt och även reservplatslistan var fylld så vi fick tyvärr ingen plats.
Men goda vänner som tältat där någon dag innan tipsade om en fin plats intill stranden där man kan övernatta, riktigt intill campingen.

När vi kom dit fick vi en plats på den stora parkeringen, dock inte precis intill stranden. Men senare på kvällen när alla vilka inte skulle övernatta åkte iväg fick vi strandplats, första parkett tillsammans med andra husbilar och vagnar. Där stod nog över 20 stycken parkerade förutom vi, så det kändes tryggt och bra.

Vi hade cyklarna med och tog en tur kring det otroligt stora området som rymmer allt från campingen, den långa stranden med de fina sanddynerna, en massa stugor och lägenheter att hyra, hotell, massa restauranger, utomhus badpark, inomhus badland, bilpark, klättrings"park", butiker m.m.

Jag tog en simtur i det härliga varma vattnet. Jan avstod pga THL:s rekommendationer att man skall vara försiktig eftersom det salta varma badvattnet kan orsaka farliga bakterieinfektioner (vibriosmitta) just nu.

Så vackert överallt.

När vi kom tillbaka till bilen tog vi lite siesta innan det blev dags för en sen middag.

Vi hade tänkt äta taco men det hade tyvärr hunnit stänga. Vi hittade till slut en trevlig uteservering med kvällssol och vi beställde varsin pizza. Jag beställde en mjölkfri pizza utan ost och vi frågade upp extra ifall själva pizzadegen verkligen var mjölkproteinfri. Jo det var den intygade mannen.
Väntetiden var ca 45 minuter men det tyckte vi att var helt ok i det fina vädret och med varann som sällskap.

När 40 minuter hade gått kom de från köket och sa: Tyvärr så har vi ingen mjölkfri ost (vegansk). Jag förklarade att jag inte behöver någon ost, det är bara att lämna bort den.
Tio minuter senare kommer pizzorna och mannen som ger min säger: Här var en glutenfri och mjölkfri pizza. Jag förklarar att jag inte beställt en glutenfri, men får till svar att vill jag ha en ny får jag vänta troligtvis 45 minuter igen. Mannen går tillbaka in i köket, med pizzan.

Jag säger till Jan att han skall börja äta sin pizza så får vi sen se hur det går med min.

Från köket kommer en kvinna, troligtvis chefen och förklarar att beställer man mjölkfri pizza blir det automatiskt en glutenfri. Jan förklarar (eftersom han kan bättre finska än mig) att vi hade ju kollat upp degen och de lovade att den var mjölkfri, men de sa ingenting om att den också är glutenfri. Det hade mannen vi beställt av tydligen glömt att nämna, och det kom han sen också och bad om ursäkt för.

Kvinnan sa att jag kanske vill ha något annat? Men hon fortsatte med att säga att väntetiden blir dock lika lång.
Eftersom vi vid detta lag redan hade suttit där över en timme sa jag vänligt men bestämt att nej tack.

Så Jan åt upp sin pizza.
Jag tog sen min banan som jag hade med i cykelkorgen (jag har alltid med reservmat, för jag är van att det inte alltid går så bra p.g.a mina allergier).

Därefter gick vi in till butiken för att hitta något ätbart till mig.
Vi hittade mycket gott men ingen riktig mat för det var rätt tomt i hyllorna denna tid på kvällen, men en påse rågbröd (den sista i hyllan) hittade vi 👍. Och jag var nöjd.

Men när vi kom ut och cyklade förbi ett köpcenter såg vi att där fanns Subway, svängde vi in. Och det fick bli ett fajita fyllt bröd till mig.

Tillbaka vid husbilen var det min tur att "äta ute" 😊.

Senare på kvällen tog vi en skön promenad där runtomkring.

Vi hittade många fina platser.

Och vädret var så varmt och myggfritt.

Minnesmärke från minröjning i havet.

Vi satt sen ute och njöt länge.

Forts imorgon....

Nu säger jag godnatt från villan, dit vi kom nu ikväll.

TACK JESUS FÖR VI TID.

DE SOM FÖRTRÖSTAR PÅ HERREN ÄR SOM SIONS BERG. DET RUBBAS INTE, DET STÅR KVAR FÖR EVIGT (Psaltaren 125:1).