SVEDJEHAMN

I dag lämnade vi Tuuri kl.12:30 och det blev en färd till Vasa, till Replot, närmare bestämt till Svedjehamn i Björkö.


En av mina väninnor besöker Björkö och Saltkaret med jämna mellan rum. De gör familjeutflykter till fina och intressanta platser, till ställen där det finns något som lockar alla familjemedlemmar.
Jag har ofta njutit av hennes vackra bilder och sagt att dit vill jag åka en dag, och i dag var det den dagen.


Vi vandrade kring bland båthusen och bryggorna i 28 gradig värme. 
Och naturligtvis fotografierade jag en hel del.


Vi kikade in i Kvarken shop.


Och här gick vägen till "Saltkaret", ett högt utkikstorn som vi valde att inte besöka i denna värme, för det var en bra bit att gå.


På följande bild syns Saltkaret på skylten och det riktiga Saltkaret skymtar även till höger, långt borta.


Där fanns små bryggor längs med bodarna, vilka man kunde gå ut på, om man vågade. Jag tyckte att de var finast att fotografiera.


Det var ju tur att det fanns vatten där, Hugo fick ta sig två dopp och då orkade han promenera fint.


Där var rätt lite folk. Några kom med båt medan andra kom cyklande eller med bil/husbil.


Även om där var fint så var nog platsen lite av en besvikelse just idag och mycket berodde ju på att det var för varmt. Vi hade hoppats att det skulle blåsa och svalka ute vid  havet, men nej. 

Där fanns heller knappt någon plats att slå sig ner på, typ en gräsmatta eller bänkar, förutom då vid cafe och restaurang Salteriet.


Salteriet har en terass som går kring nästan hela huset där man sitter i princip ovanför vattnet, där var vackert men för varmt, idag.

Vi had med picknickfilt och bullar men som sagt det fanns ingen skugga eller gräs där vi kunde slå oss ner, förutom på ett ställe, kring grillplatsen, men där satt redan flera familjer.

Men trots lite besvikelser så visst njöt jag av det vackra stället som påminde lite om Saltkråkan.


Det var långt gräs både här och där så jag har synat och borstat Hugo massvis av gånger ihopp om att hitta någon fästing ifall nu någon lyckats ta sig in i hans päls.


När man åker till Björkö åker man över många broar b.l.a över den mäktiga Replotbron.


Det är så fint att få köra med vatten på båda sidorna.


Vi stannade till i Vasa och åt pizza innan vi styrde kosan norrut.
Vi åkte inte hem utan till mina föräldrars och campar nu här. 


Att få campa på sin barndomshemgård som dessutom är den finaste platsen jag vet är toppen. Det tycker också Hugo även om han visar tungan.


Min syster är ännu "hemma" så nu hinner vi träffas och umgås innan hon åker tillbaka till Sverige på torsdag. 
I kväll har vi alla suttit här ute i det fina vädret och Maria och jag hann också med en kvällspromenad.


TACK JESUS FÖR EN FIN DAG, FINA MILJÖER, FINA BILDER SOM BLIR SPARADE SOM VÄRDEFULLA MINNNEN SAMT TID MED NÄRA OCH KÄRA.

En sommarfirare med munskydd ute vid Svedjehamn.

I FRID KAN JAG LÄGGA MIG NER OCH SOVA, TY DU, HERRE, LÅTER MIG BO I TRYGGHET (Psaltaren 4:9). 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023